Tutorial

Cauta in Foto-Magazin:


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  

O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Filtrele fotografice - partea VII-a
(articol sponsorizat de www.f64studio.ro unic importator al sistemului Cokin)

Filtrele Cokin in actiune

 

Apa, lacuri, cascade

Fotografierea apei poate beneficia prin utilizarea unui filtru de polarizare, in scopul indepartarii stralucirilor nedorite. In plus, in cazul fotografierii lacurilor, se pot utiliza diferite filtre degrade. Pentru fotografierea cascadelor, este interesanta utilizarea unui timp lung de expunere, cand este obligatorie folosirea trepiedului, iar, pentru a mentine valorile diafragmei in limite uzuale, se pot utiliza filtre gri-neutru sau, mai bine, doua filtre de polarizare jumelate; prin rotirea unuia dintre filtre, pe o cursa de doar 90 grade, ansamblul trece de la stadiul de maxima transparenta la completa opacitate.

Nu aveti nici o apa in apropiere? Filtrul Mirage 220 (oglinda), plasat in fata obiectivului, transforma un prim-plan monoton intr-un lac (vezi paragraful despre peisaj).


Arhitectura

Cladirile moderne, cu suprafete vitrate mari, produc numeroase reflexii, a caror proprietate - polarizarea - poate fi exploatata creativ de fotograf. Utilizarea unui filtru de polarizare poate reduce reflexiile nedorite (filtru de polarizare liniara 160 sau circulara 164). Eliminarea tuturor reflexiilor este insa rareori posibila. Filtrele neutre de polarizare pot fi folosite si pentru a imbunatati redarea cerului, prin accentuarea contrastului intre banda de cer care emite lumina polarizata si nori.

In anumite imprejurari, reflexiile pot fi colorate prin utilizarea filtrelor polacolor (rosu 161, albastru 162 sau galben 163), sau a celor vario-color (rosu-verde 170, rosu-albastru 171, violet-oraj 172 sau albastru-galben 173).


Colorarea reflexiilor prin intermediul unui filtru polacolor 161

Filtrele mai sus mentionate pot fi folosite in combinatie cu un filtru neutru de polarizare pentru a realiza tonarea fotografiilor in rosu, albastru (efect "de noapte") sau galben.

Pentru a spori romantismul cladirilor vechi se pot utiliza filtrele "de ceata" (fog), de difuzie sau filtre cu pata (neutra) centrala. In anumite situatii se pot incerca filtrele polacolor sau vario-color.

Fotografia urbana de noapte poate fi ameliorata prin folosirea diferitelor difractoare si a celor din seria star (vezi paragraful fotografia - noaptea).


Autoturisme

Fotografierea autoturismelor, mai ales a modelelor sport, beneficiaza de utilizarea filtrelor speed si super-speed, creand iluzia de miscare. Amploarea efectului se controleaza atat prin modificarea focalei zoom-ului dar prin modificarea valorilor diafragmei. Efectul de miscare poate fi otinut si prin utilizarea filtrului radial-zoom.


Crearea iluziei de miscare cu un difractor super-speed

Pentru indepartarea reflexelor nedorite, un filtru neutru de polarizare este foarte util. In anumite situatii, reflexele de pe suprafetele cromate pot fi accentuate prin utilizarea unor filtre star, sau pot fi "indulcite" prin utilizarea unor filtre de difuzie.


Close-up

Sistemul Cokin dispune de trei lentile aditionale care permit fotografului apropierea de subiect si obtinerea de fotografii la scara mai mare decat ingaduie obiectivul aparatului. Utilizarea lentilelor aditionale close-up (+1: 101, +2: 102 si +3: 103) in conjunctie cu un teleobiectiv asigura, pe de o parte, un raport de reproducere satisfacator, iar pe de alta parte, pastrarea unei profunzimi de camp suficiente pentru a include, de exemplu, o floare sau o insecta, dar cu reproducerea neclara a fundalului. Lentila aditionala se insereaza cat mai aproape de lentila frontala, dar cu grija de a nu impiedica eventuala excursie anterioara a lentilelor obiectivului in timpul ajustarii focalizarii. Este bine de a comuta pe focalizare manuala si, de asemenea, de a verifica profunzimea de camp prin utilizarea comenzii dedicate.


Utilizarea unei lentile convergente (+3:103) permite apropierea de subiect

Utilizarea "filtrelor" refractoare split-field (111, 112 si 113) permite extinderea considerabila a campului de profunzime: reproducerea clara in close-up pentru zona de actiune a filtrului dar si a fundalului (indepartat) pentru zona inactiva. Pentru aceasta, se ajusteaza punerea la punct pentru infinit, iar obtinerea imaginii clare pentru prim-plan se realizeza prin modificarea distantei dintre aparatul fotografic si subiect.


Copiii

Fotografierea copiilor poate fi imbunatatita prin utilizarea filtrelor cu pata centrala, care atenueaza un background suparator.


Un filtru cu pata centrala atenueaza importanta fundalui prea incarcat

Desi nu tot atat de utile ca in fotografia portretistica a adultilor, filtrele de difuzie creaza efecte interesante, mai ales in cazul iluminarii laterale sau in contralumina (vezi si portret).

Flori

Fotografierea florilor poate beneficia de pe urma utilizarii filtrelor Cokin, si altele, in afara utilizarii lentilelor aditionale (vezi close-up). Pot fi incercate filtrele centre-spot care ajuta la detasarea subiectului de fundal, mai ales filtrele bicolore, modelele 672, 673 sau 674. Filtrele de difuzie accentueaza nota de romantism, mai ales daca se fotografiaza subiecte bine luminate si/sau in contralumina.


Fotografia alb-negru si filtrele colorate

Datorita diferentelor de sensbilitate spectrala dintre retina si dintre filmul alb-negru, nuantele de tonuri cenusii obtinute pe filmele pancromatice nu corespund senzatiilor vizuale. Pentru a reda pe film nuantele de gri cat mai aproape de impresia atribuita de aparatul vizual uman, se recomanda folosirea de filtre colorate, din aceasta cauza numite "de corectie". In unele imprejurari, culori diferite pot determina intensitati similare sau chiar identice de innegrire pe filmul alb-negru, rezultind diminuarea contrastului. In aceasta imprejurare utilizarea filtrelor colorate este recomandata pentru modificarea contrastului (filtre "de contrast"). In fine, exista si imprejurari in care fotograful doreste modificarea/deformarea realitatii, ca de exemplu, crearea impresiei de cer de furtuna in conditii de vreme buna (filtre "de efect").

In acest scop sunt recomandate:

filtrul galben - utilizat mai ales pentru ameliorarea reproducerii in nuante de gri a subiectelor colorate; filtrul galben intuneca cerul si reproduce mai luminos vegetatia, marind totodata contrastul; este recomandat in fotografia de peisaj, unde poate atenua intr-o oarecare masura ceata usoara a departarilor; poate fi folosit si la fotografia de portret (persoane blonde);
filtrul verde ajuta la diferentierea verdelui (mai luminos) fata de albastru (mai intunecos) si este util in fotografia de peisaj, unde accentueaza diferentele intre vegetatie si cerul albastru; prin absorbtia radiatiei violete si albastre, filtrul verde este foarte util in fotografia de peisaj efectuata la amiaza, cand lumina solara contine proportii copioase de radiatii cu lungime mica de unda;
filtrul rosu este utilizat pentru contraste si efecte, ducand la obtinerea de fotografii cu efect "de noapte"; de asemenea, elimina pacla departarilor prin augumentarea procentajului cu care radiatia IR contribuie la realizarea imaginii; se poate utiliza si pentru fotografia de portret, deoarece atenueaza pistruii, dar necesita machiaj special al modelului.

Fotografia - noaptea

Fotografia urbana noaptea poate fi imbunatatita prin utilizarea filtrelor difractoare si a filtrelor star, mai ales daca sursele luminoase sunt punctuale, sau prin folosirea filtrelor de difuzie. Rezultatele sunt mai bune daca sursele luminoase punctuale de lumina se proiecteaza pe un fundal intunecos.

O modalitate de iluminare frecvent intalnita in timpul noptii este cea cu surse fluorescente. Spectrul luminos al acestora este discontinuu si bogat in radiatii verzi, ceea ce determina o dominanta verde. In scopul atenuarii acestei dominante, sistemul Cokin va ofera doua filtre FLW (036) si FLD (046), extrem de utile pentru fotografii in locuri publice (piete, statii pentru mijloacele de transport in comun, vitrinele magazinelor, etc), in care iluminarea este realizata preponderent cu surse fluorescente.

Fotografia "de noapte" poate fi realizata in timpul zilei prin utilizarea unui filtru de polarizare liniar sau circular in combinatie cu un filtru polacolor albastru.


Filtrul polacolor blue in asociatie cu un filtru neutru de polarizare produce imagini "de noapte"


Fotografia de nunta

Producatorul a avut in vedere acest gen fotografic si a lansat pe piata kitul "Weeding", ce contine un filtru de difuzie zonala weeding 1 (148), un filtru de difuzie cu pata centrala (072) si un filtru de difuzie (840). Un filtru warm (81B) trebuie avut in vedere, pentru a ameliora reproducerea culorii pielii.

Pentru fotografiile de grup, un filtru degrade poate ameliora redarea cerului sau a fundalului.


Fotografia in infrarosu (IR)

Folosirea unor filtre IR permite inregistrarea pe pelicula speciala a unor imagini cu totul deosebite de cele din spectul vizibil, cu care suntem obisnuiti. In spectrul IR (radiatia "de interes fotografic" are lungimea de unda intre 700 si 1200 nm), apa din lacuri are culoare neagra (absoarbe radiatia IR), ca si cerul senin, in schimb, norii si vegetatia apar aproape albe, deoarece reflecta puternic radiatia IR.

Temperatura diferitelor surse emitatoare de radiatii fotonice si banda de emisie dominanta

Sursa de lumina

Celsius

Kelvin

Lungime de unda dominanta (nm)

Suprafata solara

5500

5770

500

Lumina solara la sol

5200

5570

527

Bec cu incandescenta tip Nitraphot A

3200

3470

853

Bec cu incandescenta, obisnuit (wolfram)

2800

3070

880

Otel topit

1400

1670

2000

Otel incandescent

650

920

3200

Corpul uman

37

310

9400

Temperatura camerei

20

290

9900

Captatoarele aparatelor digitale sunt foarte sensibile la radiatia IR, cauza pentru care producatorii au plasat intre obiectiv si captator filtre de blocare a radiatiei cu lungimea de unda peste 700 nm. Eficienta acestui filtru este intotdeauna subunitara, astfel incat se pot realiza fotografie in IR chiar si cu o camera digitala.


Fotografie in IR obtinuta cu o camera digitala Minolta Dimage 7

Peisaj

Fotografia de peisaj beneficiaza de utilizarea a numeroase filtre Cokin. In fotografia de peisaj este aproape obligatorie utilizarea unui filtru de poarizare. Chiar daca in cadru nu intra zone de cer polarizat, filtrul amelioreaza reproducerea culorii frunzisului, si il face mai "primavaratic". In anumite situatii filtrele polacolor produc efecte interesante.


Filtrul polacolor red in asociatie cu un filtru neutru de polarizare


Sunt foarte utile doua-trei filtre degrade. Pentru fotografia montana, filtrele UV si skylight sunt, de asemenea, obligatorii. Filtrul "sunset" permite obtinerea de fotografii cu apusuri de soare, chiar in timpul zilei.


Efectul filtrului "sunset"


Pentru unele subiecte sunt recomandate filtrele de difuzie, "fog", "dream" si "mist". Pentru aceste filtre, este recomandabila utilizarea unei focale peste 50 mm si o ajustare cat mai corecta a focalizarii, eventual fara filtru. Efectele sunt mai evidente daca e fotografiaza subiecte bine iluminate iar fundalul este intunecos.

Filtrul Mirage 220 (oglinda), plasat in fata obiectivului, transforma un prim-plan monoton intr-un lac! Acest tip de "filtru" trebuie utilizat pe obiective cu focala nu mai mare de 50 mm si trebuie plasat cat mai aproape de lentila frontala.

Filtrul split-field permite extinderea considerabila a campului de profunzime, de la fractiuni de metru, pana la infinit (vezi paragraful "close-up").

In cazul utilizarii procedeului argentic color, in anumite situatii se pot impune filtre de corectie sau de conversie ale temperaturii de culoare; in fotografia alb-negru argentica, filtrul oranj amelioreaza reproducerea cerului iar cel rosu "clarifica" departarile iar cerul apare "furtunos".

Producatorul a lansat pe piata doua kituri cu destinatie peisaj. Kitul "Landscape 1" contine un filtru degrade soft albastru (123S), un filtru "warm" (037) si un filtru "sunset" (197). Kitul "Landscape 2" include un filtru auriu (047), unul degrade soft tabac (125S) si un filtru star 8 (056).

Filtrul IR determina efecte nebanuite - cerul apare negru, ca si luciul de apa; in schimb, vegetatia si norii apar albi. Totodata, departarile sunt reproduce cu o claritate nesperata. Atentie insa! Datorita lungimii mari de unda, radiatia IR se refracta mai putin prin lentilele obiectivelor si deci focalizeaza intr-un plan posterior comparativ cu radiatia vizibila. Pentru a aduce planul de focalizare pe film si reproducerea clara a peisajului, in cazul aparatelor cu focalizare manuala, trebuie ajustata focalizarea (crescut tirajul ca si cand subiectul s-ar afla mai aproape), intr-o proportie dependenta de distanta focala a obiectivului folosit. Aceasta asertiune nu se aplica teleobiectivelor catadioptrice (cu oglinzi).


Focalizarea pentru subiecte aflate la infinit, pentru diferite distante focale (pe orizontala: distanta focala; pe verticala: noua pozitie a "infinitului" in metri); de exemplu, pentru obiectiv cu focala de 50 mm, pentru a reproduce clar un obiect aflat la infinit, inelul de focalizare trebuie ajustat la aproximativ 13 m


Portretul

Fotografia de portret sta in centrul atentiei firmei producatoare, care a lansat pe piata trei kituri destinate agestui gen fotografic. Kitul "Portret 1" dispune de filtru "warm" 027 (destinat reproducerii culorii pielii intr-o nuanta mai calda), filtru cu pata centrala 071 si un filtru de difuzie 840. Kitul "Portret 2" dispune de un filtru "warm" 035, un filtru de difuzie tip retea 142 si un filtru bicolor cu pata centrala 674.

Poate fi folosit si kitul "Soft", care contine trei filtre de difuzie 820, 830 si 940.

Efectul filtrelor cu pata centrala este influentat de diafragma de lucru si de focala utilizata. O diafragma mare ca si o focala mai lunga produc efecte mai discrete si mai delicate, si invers, o focala scurta si/sau o diafragma inchisa produc efecte mai pregnante si mai nete.

Fotografia de portret in exterior va fi mult ajutata de un filtru de polarizare, mai ales in conditii de lumina solara puternica si clima calda, deoarece atenueaza culoarea cianotica a pielii din zonele umbrite si diminueaza vizibilitatea transpiratiei.


P R I M A   P A R T E            P A R T E A  A  I I-A         P A R T E A  A I I I-A

P A R T E A  A I V-A         P A R T E A  A V - A         P A R T E A  A VI - A

 

Calin-Stefan Ragalie 02.12.2003
(articol sponsorizat de firma F64Studio, www.f64studio.ro)

Bookmark and Share

Comentarii:

profir vasile - 28 Sep 2005, ora 09:40
Foarte interesant.Ce filtre imi recomandati pentru fotografierea tablourilor (prin geam),picturilor in ulei(pe lemn sau perete)si a obiectelor metalice,lacuite,vopsite etc.care dau reflexe nedorite.Va multumesc

zolika sfantu - 20 Nov 2007, ora 22:30
Reflexele nedorite pentru a filtra va trebuie un filtru polarizer si anume circulara. Vezi: http://www.foto-magazin.ro/tutorial_open.php?art=tutorial_filtre5.php

Croicu Silviu - 09 Apr 2013, ora 21:39
Am un suport de filtre Cokin sistem A, ce tip de filtre pot sa utilizez la el si daca pot utiliza si pe cele din seria ''P'' si cum?

Calin-Stefan Ragalie - 10 Apr 2013, ora 07:27
Sistemul Cokin este produs in trei serii, in functie de diametrul lentilei frontale a obiectivului utilizat. Sunt disponibile urmatoarele serii: a) Seria A - pentru obiective cu lentila frontala de maximum 62 mm; filtrele pot fi atasate la obiectivele cu focala peste 35 mm ce doteaza aparatele fotografice folosite de amatori, aparatele digitale si videocamere; seria A dispune de inele adaptoare de urmatoarele diametre: 36, 37, 39, 40.5, 41, 42, 43, 43.5, 44, 46, 48, 49, 52, 54, 55, 58, 62 mm ca si de inele speciale pentru Hasselblad; in cazul utilizarii de obiective cu focale sub 35 mm, se recomanda utilizarea sistemul din seria P, in scopul evitarii vignetarii;b) Seria P - pentru obiective cu lentila frontala intre 48 si 82 mm dispune de filtre si port-filtre cu dimensiuni mai mari, pentru a elimina vignetarea intalnita in unele cazuri in timpul folosirii filtrelor din seria A; seria P dispune de inele adaptoare de urmatoarele diametre: 48, 49, 52, 55, 58, 62, 67, 72, 77, 82 mm ca si de inele speciale pentru Hasselblad.c) Seria X-PRO - este destinata fotografilor profesionisti care utilizeaza camere fotografice de format mediu sau mare, pentru obiective cu lentila frontala intre 62 si 118 mm.

Anamaria Pop - 12 Apr 2014, ora 10:19
Nu sant hotarata ce tip de filtru sa folosesc pe 16-50 f2,8 Sony, in fotografia de eveniment, care se desfasoara mai mult la interior , am idei vagi si intentii inspre B-W, si daca mia-ti putea recomanda unul din tipurile care nu au pierderi de lumina si ajuta la calitatea rezultata....

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Ancuta
   azi, la ora 12:53
Izvorul luminii »
   de elerum
   acum 2 zile, la ora 09:34
Adobe CC »
   de Dorian
   acum 3 zile, la ora 14:14
Leica pregateste
ceva »

   de montecarlo
   acum 7 zile, la ora 20:05
Sony pregateste
ceva »

   de Dorian
   acum 7 zile, la ora 11:40

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127226 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate