Introducere
Ochiul uman este rezultatul evolutiei naturale, desfasurate pe milioane
de ani, si are capacitati uluitoare. O persoana sanatoasa poate percepe
corect subiecte cu grade diferite de stralucire, al caror raport poate
fi de pana la 1:10.000 cu minime adaptari (de la lumina de pranz, cu cer
senin, pe plaja, pana la peisaj nocturn cu lumina de la Luna).
In conditii de contralumina, contrastul unui subiect poate atinge valori
de 1:250. Filmele negative actuale pot reproduce corect diferite subiecte
a caror stralucire nu depaseste raportul de 1:100, dar, in cazul reproducerii
lor pe hartie apar probleme in reproducerea detaliilor din umbre sau din
lumini (lumini arse sau umbre negre, fara detalii).

Relatia dintre intensitatea fluxului luminos
si gradul de innegrire la filmele argentice
Modul de reactie al sarurilor de argint la expunere la lumina poate fi
inscris grafic sub forma unei curbe "S" italic. Pentru expuneri
mici (indice mic de expunere), panta de crestere a innegririi este lenta
(zona 1 din grafic), adica variatii importante ale expunerii nu se traduc
prin grade semnificativ diferite de innegrire. Pentru expuneri medii,
panta este mai accentuata si este liniara (zona 2 din grafic). Aceasta
zona este optim exploatata in fotografie, deoarece variatiile mici de
stralucire a subiectului sunt redate corespunzator prin grade diferite
de innegrire. La capatul din dreapta al curbei (zona 3), pentru valori
mari ale indicelui de expunere, gradul de innegrire se inscrie iarasi
pe o panta lenta.
Subiectele cu grad ridicat de contrast depasesc nivelele de expunere optime,
inscrise in zona 2, si se extind si in zonele 1 si 3.
Pelicula diapozitiv prezinta un interval si mai restrans de reproducere
corecta a stralucirilor, de numai 1:32, ceea ce corespunde la aproximativ
5 indici de expunere.

Subiectele cu grad ridicat de contrast depasesc capacitatea de reproducere
pe negativ
Fotografierea peisajelor ridica in fata fotografului o problema delicata:
intrucat cerul are o luminozitate mare, iar subiectele terestre o luminozitate
mica, frecvent este depasit intervalul optim al stralucirilor, de 1:32.
Deoarece in acest tip de fotografie se foloseste, de regula superangularul,
in campul de fotografie vor apare atat zone intinse de cer, foarte stralucitor,
cat si subiecte mai putin stralucitoare, aproape intotdeauna fotograful
se va confrunta cu problema: cum sa reduca intervalul stralucirilor, pentru
a obtine un negativ cu detalii atat in umbre cat si in lumini?
Teoretic, problema se poate rezolva fie prin iluminarea zonelor de umbra,
fie prin reducerea luminozitatii in zonele stralucitoare. Iluminarea umbrelor
este posibila doar in anumite situatii, dar in cazul peisajelor nu este
posibila.
Ce este filtrul degrade?
In scopul rezolvarii acestei probleme, Sistemul Cokin propune utilizarea
filtrelor degrade. Filtrele degrade Cokin sunt de forma patrata si sunt
colorate pe o latura si complet transparente pe latura opusa. Trecerea
dintre zona colorata si cea incolora se face treptat, pe o zona de cativa
mm. Sunt disponibile filtre gri si in alte sase culori, fiecare cu doua
trepte de intensitate.
Filtrul gri va absorbi intr-o proportie importanta lumina care il traverseaza
in portiunea activa, in schimb, in portiunea transparenta lumina va trece
nestringherita. Atenuarea din zona activa va permite reducerea substantiala
a intervalului de stralucire. In acest mod, filmul fotografic va fi impresionat
in mod corect, cu reproducerea detaliilor atat in lumini cat si in umbre.

Principiul de actiune al unui filtru degrade.
Prin ajustarea pozitiei zonei de tranzitie a filtrului, se poate suprapune
zona cu opacitate crescuta peste subiectele stralucitoare, iar zona cu
transparenta ridicata peste subiectele cu luminanta scazuta.

Fotografia precedenta cu filtru P 125 s
Controlul zonei de actiune a filtrului este usurat de constructia inovatoare
a sistemului de filtre Cokin, care permite culisarea filtrelor intr-un
plan perpendicular pe axa optica si poate fi urmarit in vizorul aparatului
SLR. Mai mult chiar, prin combinarea miscarii de rotire cu cea de translatie,
efectul filtrului degrade poate fi aplicat doar pe o portiune redusa din
fotografie, pe diagonala, pe un colt al cadrului, sau pe zona inferioara
a fotografiei.


Prin rotirea port-filtrului, puteti alege ca efectul
de filtraj sa fie aplicat in orice regiune a fotografiei
Setarile aparatului fotografic modifica efectul filtrului degrade?
Intr-adevar, diversele setari ale aparatului fotografic modifica efectul
filtrului degrade.
Focala obiectivului folosit (sau a zoom-ului) influenteaza aspectul zonei
de tranzitie dintre zona filtrata si zona ne-modificata. O focala mai
lunga va determina o tranzitie mai lina si dispusa pe o zona mai mare
procentual din cadru, si invers, utilizarea unei focale mai scurte, va
produce o tranzitie mai neta si pe o zona mai ingusta. In cazul utilizarii
superangularelor, trebuie avut grija la eventuala aparitie a vignetarii,
mai ales in cazul folosirii filtrelor din seria A.
Diafragma folosita modifica, de asemenea, aspectul zonei de tranzitie.
Diafragme inchise (indici mari) determina o tranzitie mai ingusta si mai
brusca, in timp ce diafragme mai deschise (indici mici) produc zone mai
late de tranzitie si cu efect mai dulce. Vizualizarea influentei diafragmei
de lucru asupa efectului filtrului se poate realiza, la aparatele cu automatism
de diafragma, prin apasarea butonului de afisare a profunzimii de camp.
Desi in acest fel imaginea din vizor se intuneca intr-o oarecare masura,
efectul poate fi estimat foarte corect.
Altfel spus, aspectul zonei de tranzitie poate fi controlat in ambele
sensuri:
- tranzitie mai neta si mai ingusta prin scurtarea distantei focale si/sau
inchiderea diafragmei
- tranzitie mai blanda si mai lata prin folosirea unei focale mai lungi
si/sau deschiderea diafragmei.
Folosirea filtrului degrade modifica setarile aparatului?
Si la aceasta intrebare raspunsul este afirmativ!
Intr-adevar, utilizarea unui program automat de expunere cu pondere centrala,
prin luarea in calcul si a zonei in care filtrul isi exercita efectul,
poate produce supraexpunere in zona ne-filtrata. Pentru a evita aceasta,
exista doua metode:
- determinati indicele de expunere cu aparatul fara filtru, treceti apoi
pe manual si ajustati corespunzator timpul de expunere si diafragma;
- utilizati modul de expunere tip spot, daca aria de masura nu intra in
zona de actiune a filtrului degrade.


Fotografia precedenta cu filtrul P 129
Cat de puternic este efectul unui filtru?
Producatorul a prevazut aceasta intrebare din partea dvs. si a lansat
pe piata filtre degrade gri sau colorate, fiecare in cate doua intensitati.
Daca efectul vi se pare insuficient, folositi filtrul mai intens colorat.
Daca efectul este, in continuare insuficient, puteti folosi simultan ambele
filtre, de aceeasi culoare.
Daca, si acum filtrajul este insuficient, puteti adauga si un filtru gri.
In cazul in care folositi simultan mai multe filtre, trebuie sa acordati
atentie modului in care zonele de tranzitie ale filtrelor actioneaza asupra
subiectului.

Fotografia precedenta obtinuta cu filtrul P 198
Filtrele sunt doar pentru cer?
Desi in majoritatea cazurilor filtrele degrade sunt folosite pentru efectul
lor asupra cerului, nimic nu va impiedica sa rotiti port-filtrul cu 180
grade, pentru a modifica modul de reproducere al portiunii inferioare
a fotografiei dvs.
Daca planul apropiat este monoton, adaugarea filtrului poate aduce un
plus de culoare si de contrast.
Filtru degrade cu orice?
Filtrele degrade nu sunt recomandate pentru orice tip de subiect.
In genere, sunt adecvate utilizarii in fotografii in care se afla o zona
lineara care desparte suprafetele, zona in care se poate plasa portiunea
degrade a filtrului. Subiecte recomandate: peisaje, matura moarta, sport
in aer liber, etc. Peisajele cu prim plan apa (lacuri, mare), sunt foarte
potrivite utilizarii acestui tip de filtraj. Incadrarea pe verticala si
culisarea filtrului pentru a plasa zona degrade la nivelul malului apei,
sporeste impresia de naturalete a fotografiei dvs. Peisajele la malul
marii sau cu zapada ridica o problema delicata: luminozitatea ridicata
a acestor subiecte impune utilizarea unei diafragme inchise si care se
determina obtinerea unui efect de tranzitie mai net. In aceasta imprejurare,
va trebui plasati filtrul cat mai aproape de lentila frontala a obiectivului
si sa ajustati pozitionarea filtrului cu mare grija, eventual sa utilizati
un film cu sensibilitate mai mica.
Pe de alta parte, filtrele degrade colorate pot avea intrebuintari interesante
la toate tipurile de film. Pentru filmul alb-negru, filtrul degrade colorat
este uneori mai util decat filtrul colorat uniform! Filtrele oranj si
rosu ajuta la reproducerea mai buna a norilor, filtrul verde lumineaza
frunzisul, etc. Prin utilizarea simultana a celor doua filtre degrade,
de exemplu, se poate obtine pe un singur negativ, o reproducere mai "furtunoasa"
a norilor si mai luminoasa a frunzisului. Filmul color diapozitiv se preteaza
cel mai bine pentru utilizarea filtrelor degrade colorate prin dozarea
perfecta a efectului si a locului de actiune, dar si prin eliminarea "corectiilor"
de culoare pe care le efectueaza automat minilab-urile in cazul procesului
pozitiv
Un caz special: filtrul degrade gri neutru
Acest tip de filtru este extrem de util in fotografia de peisaj, deoarece
intuneca cerul si echilibreaza expunerea in raport cu solul. Astfel se
pot reproduce corect pe negativ, atat norii cat si detaliile din planurile
terestre.
In fotografia de mai jos am utilizat film alb-negru si, dupa cum puteti
oberva, reproducerea cerului este terna, prea luminoasa, iar prim-planul
aproape uniform negru, prea intunecos.

Utilizarea unui filtru degrade gri (model P121) permite reducerea intervalului
stralucirilor si o reproducere mai buna atat in lumini, dar si in umbre.

Cu siguranta, modalitatile de utilizare ale filtrelor Cokin degrade
sunt mult mai numeroase decat am putut exemplifica in acest scurt articol.
Ideea generala este de a nu exagera, de a nu altera in mod vizibil naturaletea
fotografiei.
P
R I M A P A R T E P
A R T E A A I I-A P
A R T E A A I I I-A
P
A R T E A A V-A P
A R T E A A V I-A P
A R T E A A VII - A
Calin-Stefan Ragalie 15.04.2003
(articol sponsorizat de firma F64Studio, www.f64studio.ro)
|