Tutorial

Cauta in Foto-Magazin:


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  

O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

O introducere in fotografia HDR

Partea a doua - Tehnica fotografica folosibila in fotografia HHD

Curpins general:
1. Preliminarii
2. Tehnica fotografica folosibila in fotografia HDR

Fotografia se realizeaza cu instrumente specifice genului fotografic abordat. Asa cum fotografia macro se realizeaza cu obiective dedicate, la fel, fotografia HDR implica unele instrumente specifice. Care ar fi acestea?

1. Modelul de camera foto digitala
Camerele foto digitale uzuale intra in categoria D-SLR sau compacte. Camerele foto D-SLR permit utilizarea celor mai bune obiective, au senzori de cea mai buna calitate si dispun de o putere sporita de prelucrare a imagilor. Camerele compacte sunt mai mici, mai usor de purtat, iar unele modele dispun de modul presetat HDR integrat.

HDR

Canon EOS 7D

Camerele D-SLR se bazeaza pe designul modelelor SLR (Single Lens Reflex, foarte popular in urma cu cateva decenii pentru medelele cu film argentic). O oglinda reflecta imaginea catre o pentraprisma, pentru ca fotograful sa o poata observa si ajusta incadrarea; in timpul expunerii filmului, oglinda se ridica, obturatorul se deschide, iar filmul este expus pentru un timp determinat in prealabil. Cel mai important atribut al modelelor (D) SLR este capacitatea de a schimba obiectivele, in conformitate cu subiectul de fotografiat. Modelele D-SLR recente dispun de senzori suficient de mari si procesoare suficient de puternice pentru a putea realiza imagini de calitate, in marea majoritate a cazurilor, chiar si la ISO ridicat. Camerele foto D-SLR sunt preferatele doritorilor de HDR, dar au preturi de achizitie foarte ridicat.

HDR

Canon Powershot S 100 IS

Camerele foto compacte au dimensiuni mai reduse si au greutate mai mica. Obiectivele lor de tip zoom, de diferite intervale focale, nu sunt interschimbabile. Incadrarea se realizeaza in mod uzual pe ecranul LCD, intr-o oarecare masura echivalent unui vizor al unei camere SLR, dar mai dificil de observat in conditii de lumina mai bogata, de exemplu la exterior.

O camera foto digitala compacta poate functiona in mai multe moduri:
- in modul complet automat, caz in care procesorul camerei determina automat timpul de expunere, diafragma, sensibilitatea ISO si alti parametrii; acest mod de functionare nu este recomandat pentru fotografia HDR;
- modul Auto cu posibilitatea ajustarii manuale a unor parametrii - va ofera o idee despre fotografia avansata;

HDR

Canon PowerShot G1 x

- camerele compacte avansate dispun de obiective de calitate buna, de senzori mai mari (calitate sporita a imaginii), bracketing la expunere, capacitatea de a salva imaginile in mod RAW, etc; sunt modele potrivite pentru astfel de sarcini, dar pretul lor este ridicat;

HDR

Canon PowerShot SX 40 HS

- camerele foto bridge, care fac trecerea intre modelele compacte si cele D-SLR, permit, in general, controlul detaliat al modului de functionare, alaturi de diferite moduri automate sau semiautomate, cateva chiar de posibilitatea de a combina cateva imagini intr-una HDR.

Moduri si functii de fotografie
Multe dintre camerele foto compacte si toate modelele D-SLR permit utilizarea unor moduri particulare de fotografiere:
- modul prioritate de diafragma - in care fotograful alege o anumita valoare a diafragmei, iar procesorul camerei calculeaza timpul de expunere (eventual si sensibilitatea ISO), in functie de luminozitatea cadrului specific; acest mod permite bracketing-ul automat;
- modul manual - in care fotograful alege timpul de expunere, diafragma (si eventual sensibilitatea ISO) in functie de scopul urmarit; acest mod permite bracketing-ul manual;
- modul prioritate de timp de expunere - poate conduce, in functie de cadrul fotografiat, la modificari ale diafragmei de lucru, deci la modificari ale campului de profunzime intre doua sau mai multe cadre; asadar nu este recomandabil de folosit;
- AEB (Auto Exposure Bracketing) realizeaza trei sau mai multe imagini sub-, supra-, si normal expuse in intervalul +/- 2 indici de expunere sau mai mare; trebuie verificat ca varianta expunerii sa nu implice diafragma (modificarea campului de profunzime) sau sensibilitatea ISO (modificari ale nivelului de zgomot din imagine).

Cadenta la fotografie
In fotografia HDR, cadenta la fotografie (numarul de cadre pe secunda) nu este la fel de importanta ca in alte domenii, precum fotografia sportiva. In unele cazuri, de exemplu in fotografia de peisaj, o cadenta acceptabila asigura ca norii nu se vor deplasa vizibil de la un cadru la altul. Un subiect aflat chiar si in miscare lenta, isi modifica usor pozitia in raport cu fundalul, asa incat prelucrarea ulterioara devine dificila.

Tipuri de fisiere de imagine
Cel mai frecvent, camerele foto digitale salveaza imaginile in format JPEG sau RAW. Unele (putine) modele pot salva si in alte moduri, precum TIFF sau DNG. De asemenea, o data cu imaginea, indiferent de format, sunt salvate si informatii in sectorul EXIF, unde sunt scrise informatii despre modelul de camera, obiectivul, data si ora inregistrarii fotografiei, proprietarul camerei, etc.

Fisierele de imagine in format JPEG sunt extrem de frecvente. Ele pot fi vizualizate pe orice dispozitiv media, orice sistem de operare, inclusiv pe internet. Fisierele JPEG afiseaza mai multe milioane de nuante de culori, pastreaza informatii EXIF si au dimensiuni mult reduse. Au insa si dezavantaje: intregistrarea se face cu pierdere de informatii, datele sunt scrise cu 8 biti/culoare iar capacitatea ulterioara de prelucrare este redusa, in special in privinta corectarii expunerii si a balansului de alb. Mai mult, deschiderea, prelucrarea si salvarea modificarilor, in mod repetat, duce la pierderi repetate de calitate.

Fisierele de imagine in format TIFF contin integral datele furnizate de camera si pot fi comprimate (intr-o mica masura) dar fara pierderea de informatii. In acest caz, prelucrarile repetate nu afecteaza calitatea. Fisierele pot fi codificate la 8 sau 16 biti / culoare, ceea ce inseamna o calitate mult mai buna decat a fisierelor JPEG. Din pacate, dimensiunile fisierelor sunt foarte mari, umplu repede cardurile de memorie ale camerelor foto digitale si sunt mai greu de manipulat de acestea.

Fisierele de imagine RAW sunt fisiere care contin integral si nemodificate, datele furnizate de senzorul camerei foto digitale. Adancimea de culoare a imaginii este identica cu cea pe care o furnizeaza senzorul. De exemplu, daca o camera dispune de senzor ce inregistreaza imaginea pe 14 biti, salvarea se face pe 14 biti (nu ca in formatul JPEG, doar la 8 biti, cu pierdere inevitabila de informatii). Fiecare producator a dezvoltat propriul sau format de fisier RAW, asa incat vizionarea lor in stare bruta implica programul dedicat al respectivului producator sau numeroase adon-uri pentru programele generale de vizionare a imaginilor. Fisierele RAW se preteaza cel mai bine prelucrarilor ulterioare, precum expunere, balans de alb, claritate, etc, imaginile prelucrate sunt salvate in alte formate iar fisierele originale nu sunt modificate in nici un fel. Cele mai multe programe de editare a imaginilor poseda module pentru prelucrarea fisierelor RAW sau permit adaugarea de module, sub forma de adon-uri.

2. Obiective pentru fotografia HDR
Nu exista obiective dedicate fotografiei HDR. Obiectivele bune pentru fotografia generala, sunt la fel de bune si pentru HDR. Desigur, optim ar fi ca distanta focala a obiectivului sa fie adecvata subiectului care se va fotografia.

HDR

Canon EF-S 17-55 mm f:3,5-5,6 IS

Un obiectiv zoom de kit, cu intervalul focal de aproximativ 17 - 55 mm, ofera unghiuri de cuprindere potrivite atat pentru fotografia de peisaj, fotografia de strada cat si pentru portret. Obiectivele zoom din kit-uri sunt ieftine dar nu foarte luminoase, iar uneori nu satisfac cerintele fotografului.

HDR

Canon EF-S 10-22 mm f:3,5-4,5 USM

Obiectivele superangulare realizeaza imagini de calitate mai buna decat precedentele si pot fi folosite pentru fotografia de peisaj, fotografie urbana sau pentru panorame. Trebuie insa avut in vedere ca, datorita unghiului (uneori foarte) mare de cuprindere, in cadru pot apare subiecte cu iluminare foarte diferita, facind uneori dificila expunerea corecta, chiar si pentru fotografia HDR.

HDR

Canon EF 50 mm f:1,4 USM

Obiectivele cu focala fixa, caracterizate de o luminozitate mai mare decat ale celor enumerate mai sus, pot fi folosite chiar si in conditii de lumina redusa, calitatea imaginii realizate este in general foarte buna si sunt foarte potrivite pentru HDR.

HDR

Canon EF 70-300 mm 4,5 - 5,6 L IS USM

Teleobiectivele, datorita unghiului (foarte) mic de cuprindere si a greutatii lor in general mai mare, sunt pasibile de a realiza cadre decalate de la o declansare la alta si necesita un trepied foarte solid.

HDR

Canon EF 100 mm f:2,8 L IS USM

Obiectivele macro prezinta dezavantaje similare teleobiectivelor. Realizarea de fotografii macro HDR induce complicatii suplimentare, datorita riscului miscarii subiectului fotografiat, intre un cadru si altul.

3. Accesorii foto
Accesoriile foto sunt utile dar nu obligatorii. Totusi absenta lor face mai dificila realizarea de imagini HDR in unele situatii particulare.

HDR

Cap de trepied Manfrotto 324RC2 si camera foto montata

Trepiedul Utilizarea unui trepied este aproape obligatorie in fotografia HDR. Trepiedul poate fi evitat doar daca utilizam camere cu performante ridicate, cu o cadenta mare de declansare si cu bracketing la expunere extins. Pe piata sunt disponibile modele intr-o foarte mare varietate de marimi, greutati, materiale constructive sau capacitate de adaptare. Trepiedele mai grele sunt mai stabile, dar mai greu de carat. Trepiedele usoare si stabile, realizate din materiale speciale, sunt mai scumpe. Unele modele pot fi folosite in mai multe scopuri, de exemplu pentru peisaj si, prin rearanjarea coloanei centrale si a picioarelor, pentru fotografia macro. Camera se prinde pe capul trepiedului, care poate fi solidar cu picioarele (la modelele mai ieftine) sau se poate detasa si inlocui cu altul. Capul trepiedului poate fi miscat liber, pe toate axele, daca are articulatie cu bila, fiind mai usor de pozitionat intr-o anumita directie, sau poate dispune de platane distincte pentru miscarea separata pe fiecare directie de miscare, preferate in fotografia panoramica.

HDR

Manfrotto MM394

Monopodul este un trepied care a pierdut (aparent) doua picioare, picioarele trepiedului fiind inlocuite de picioarele fotografului, si a castigat in usurinta la transportare si in folosire. In ciuda agilitatii lor, monopiedele sunt greu de utilizat in fotografia HDR, cand o miscare, cat de mica, a camerei foto intre cele trei sau mai multe cadre din cele necesare, poate ruina o fotografie HDR. Monopodul este util insa daca se realizeaza HDR-uri dintr-o singura imagine RAW.

HDR

Canon TC 80N3

Declansatorul la distanta, cu fir sau fara fir, contribuie si el la absenta miscarilor camerei foto intre fotografii. Unele camere dispun si de posibilitatea de declansare intarziata (2 sau mai multe secunde), astfel incat sa fie anulate miscarile microscopice ale camerei cand se apasa declansatorul.

HDR

Exponometru Digital Sekonic L758DR

Exponometrul permite analiza luminii pentru fiecare scena si conduce la realizarea unor imagini mai bine expuse. Exponometrele de clasa profesionala permit masurari spot, asa incat se pot masura separat umbrele, tonurile mijlocii si luminile, fara a mai detasa camera de pe trepied.

Filtrele utilizate in momentul fotografiei raman foarte utile, in ciuda prezentei a fel de fel de substitute informatice disponibile in post-productie. Unele filtre nici nu pot fi inlocuite, printre acestea fiind: filtrele gri-neutru, filtrele de polarizare si filtrele infrarosii.

Filtrele gri-neutru reduc global sau local lumina ce le traverseaza. Un filtru gri-neutru uniform face posibila prelungirea timpului de expunere de la fractiuni de secunda la secunde intregi, astfel incat o apa agitata devine un fuior de aburi. Filtrele gri-neutru in degrade au transmisivitate variablia, mica intr-o margine si maxima in marginea opusa. Suprapunerea zonei de atenuare peste cer, diminua luminozitatea la acest nivel si permite o expunere corecta atat a cerului si norilor stralucitor, cat si a solului, astfel incat se obtin, dintr-o singura expunere, detalii fine atat la nivelul cerului cat si al solului.

Filtrul de polarizare blocheaza sau atenueaza lumina reflectata de obiectele nemetalice, precum apa, sticla geamurilor, frunzele verzi, etc. Daca este corect pozitionat, cerul senin va avea o nuanta albastra mai profunda, frunzisul va parea mai verde, reflexiile nedorite din geamurile magazinelor vor fi ateuate, etc. Efectul este maxim cand intre soare, subiectul fotografiat si aparatul foto se formeaza un unghi de 90 grade.

Filtrele infrarosii blocheaza radiatia vizibila si permit trecerea doar a celei infrarosu apropiat (invizibila pentru ochiul uman). Deoarece diferitele subiecte din lumea inconjuratoare reflecta radiatia infrarosie diferit de lumina vizibila, se pot realiza imagini surprinzatoare, de exemplu copaci cu frunzis alb, ce se proiecteaza pe un cer negru, brazdat de nori albi, etc. Datorita lungimii de unda diferite de cea vizibila, radiatia infrarosie focalizeaza in alt plan iar producatorii, pentru a rezolva aceasta problema, pun, in fata senzorului, un filtru anti-IR. Cu cat acest filtru este mai eficient, cu atat expunerea in fotografia IR este mai lunga, in mod curent ajungind la valorii de circa 30 sec.

4. Programe de prelucrare HDR
Unele modele de camere foto digitale dispun de posibilitatea de a combina un numar de trei sau mai multe imagini, intr-una cu dinamica extinsa. Combinarea imaginilor se face automat, conform unui algoritm aplicat standard, indiferent de cadrul fotografiat, fara vreo posibilitate de adaptare. In unele imprejurari rezultatele sunt bune, in altele nu. Aspectul cel mai delicat, maparea tonurilor, care trebuie adaptat fiecarui caz in parte, ramane apanajul programelor software.

Programele de prelucrare HDR ar putea fi impartite in doua categorii: programe dedicate, cum ar fi Photomatix sau FDRTools, si programe generale de prelucrare a imaginilor, care au inclus si utilitati HDR, precum Adobe Photoshop sau Corel Paint Shop Pro.

 

< - Pagina precedenta

Va urma...

 

© Calin-Stefan Ragalie
ianuarie 2012
Foto-Magazin.ro

Articol sponsorizat de:
f64_banner.jpg

 

Bookmark and Share

Comentarii:

mihai calin - 10 Feb 2012, ora 00:16
Imi pare rau, dar in ritmul asta, va lua cativa ani pana se va acoperi cat de cat HDR-ul(jumatate de an intre 2 bucati de articol?); pana una alta, as zice ca nici nu s-a atins esentialul.

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Ancuta
   azi, la ora 12:53
Izvorul luminii »
   de elerum
   acum 2 zile, la ora 09:34
Adobe CC »
   de Dorian
   acum 3 zile, la ora 14:14
Leica pregateste
ceva »

   de montecarlo
   acum 7 zile, la ora 20:05
Sony pregateste
ceva »

   de Dorian
   acum 7 zile, la ora 11:40

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127226 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate