Tutorial

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Cum sa ne formam un stil fotografic propriu

Cuprinsul articolului:
1. Prima parte
2. A doua parte
3. A treia parte

- - - - - - - - - - -
Estetica in fotografie (cuprins general)



Motto:
Stilul nu are o formula, doar un secret:este o extensie a propriei personalitati.
Ernst Haas


1. Introducere
Pentru mine, cel putin, acest termen si-a modificat sensul in cursul ultimilor ani. Cand eram student la Paris, "stilul personal" parea a fi ceva greu de atins, ceva ce putea fi vazut in muzee si ca doar Maestrii posedau asa ceva, pe cand noi, studentii, nu-l aveam. Acest sentiment nu era doar al meu; majoritatea studentilor la Beaux Arts gandeau la fel. Pe toti ne preocupa acest concept si incercam in fel si chip sa capatam un stil personal. Imi aduc aminte de discutiile pe care le-am avut cu colegii mei la Beaux Arts in Paris si apoi la American Center, tot in Paris, unde am studiat fotografia. Aceste discutii, centrate pe modul in care sa cream un stil personal, conchideau, invariabil, ca stilul personal urma sa se dezvolte in timp, ca noi trebuia sa asteptam, sa dezvoltam proiectele in curs si ca, intr-un viitor oarecare, o viziune originala va razbate ca urmare a eforturilor noastre.


In acea perioada, stilul personal era, pentru noi, o necunoscuta, la fel ca si modul in care maestii il dobandisera. Atunci stiam ca e nevoie de timp si de multa munca. Stiam ca stilul personal este important, pentru ca ne va acorda fiecaruia originalitate. Dar daca si cand se va intampla aceasta, ramanea pentru noi, atunci, un mister.


2. Cine suntem noi?
In discutiile pe care le aveam, ca studenti, uitam un element esential: noi insine! Ne concentram atentia pe Maestrii ale caror lucrari erau aratate prin expozitii si muzee. Ar fi trebuit sa ne concentram asupra noua insine! Ar fi trebuit sa ne intrebam ce ne determina sa studiem Artele Frumoase, fie ele pictura, desenul sau fotografia. Ar fi trebuit sa cercetam propriul trecut si propria cale pe care urma sa calatorim in viitor, ca si asupra sperantelor noastre despre viitor. Ar fi trebuit sa analizam ce ne place si ce nu ne place, sa facem - ca sa spunem asa - o lista asupra subiectelor care ne placeau si care nu ne placeau sa le pictam sau sa le fotografiem. Ar fi trebuit sa ne dam seama ce fel de subiecte urma sa tratam in zilele si anii viitori.


In mod cert, aceste subiecte erau diferite de cele propuse in anii de studiu. La Beaux Arts acestea erau teme de studiu, exercitii destinate sa ne invete anumite tehnici si sa intelegem anumite concepte. In acea perioada, in mintea noastra, cele doua fapte nu puteau fi separate. Eram fascinati mai degraba de studiile noastre, decat de personalitatile noastre. Eforturile si atentia noastra era indreptata in afara, in loc sa fie concentrata spre interiorul nostru. Desigur, studiul operelor celor care au fost recunoscuti ca Maestrii este important, dar dezvoltarea unui stil personal se bazeaza mai ales pe identificarea a ceea ce suntem fiecare, ce ne place si ce nu ne place si pe ce vrem sa facem in timpul pe care-l dedicam formei de arta pe care o preferam.



briot9_1.jpg


Driftwood and Glowing Sandstone, Antelope Canyon.


Imi place sa ma intorc din cand in cand in acelasi locatii si sa obtin fotografii diferite, poate, de cele realizate pana atunci. Aceasta fotografie a fost realizata in ultima mea vizita, in toamna lui 2004 la Antelope Canyon. Acest efect de lumina nu l-am mai vazut in vizitele mele anterioare.



3. Cine sunt eu?
Nu este usor de raspuns la intrebarea anterioara. Pentru unii, acest raspuns poate fi prea putin legat de viitorul lor in fotografie, deoarece ei nu acorda prea mare importanta echipamentului, tehnicii sau maiestriei.


Va rog sa tineti cont de faptul ca acest articol face parte dintr-o serie, in care am trecut in revista numeroase aspecte legate de echipament, tehnica si maiestrie. Am prezentat numeroase cai prin care puteti deveni un mai bun fotograf. Daca nu ati facut-o pana acum, va invit sa cititi articolele precedente.


Revin, la intrebarea de mai sus nu este usor de raspuns. Prin scolile prin care am trecut, rareori mi s-a pus aceasta intrebare, in contextul imbunatatirii fotografiilor mele. De fapt, nu mi s-a pus aceasta intrebare cand studiam pictura si fotografia in Paris, desi am studiat in institutii de reputatie internationala. In definirea unui stil personal, mi s-a sugerat sa studies operele marilor maestrii. Din fericire, Parisul este un oras cu numeroase muzee si expozitii. Vizitele mele prin muzee si expozitii mi-au permis sa inteleg in profunzime arta si sa compar stilurile diferitilor artisti. Aceasta intelegere s-a dovedit a fi esentiala si s-a reflectat in stilul meu personal.


Cu toate ca in timpul studiilor mele la Paris, mi s-a sugerat de multe ori sa clarific ce imi place sa pictez sau sa fotografiez, nu am fost intrebat de ce am ales sa devin fotograf sau pictor, si nici cine sunt eu, ca personalitate. De ce asa, nu stiu... Presupun ca din cauza modului in care sunt vazuti artistii. Se prespune ca artistii incepatori au descoperit deja cine sunt si ce le place sa picteze sau sa fotografieze, prin incercari si analiza rezultatelor. Aceasta este in regula daca ai mult timp la dispozitie si cand traiesti din arta. Dar cand arta este doar o latura a vietii tale, cand timpul este limitat, cand devii mai batran sau cand vrei sa inveti cum sa-ti dezvolti un stil personal, aceasta abordare nu este eficienta.


Acest articol incearca sa abordeze problema dezvoltarii stilului personal. Asa cum veti vedea mai departe, exista un numar de potentiale greseli pe care le puteti face cand incercati sa aflati ce este un stil personal. In cele ce urmeaza voi incerca sa definiesc stilul personal prin ceea ce - in opinia mea - este stilul personal si prin ceea ce nu este.


4. Un stil personal este un mod unic de a vedea
Henri Cartier-Bresson: "Oamenii nu privesc indeajuns; ei gandesc, dar nu e acelasi lucru".
Vizitind o expozitie de fotografie, anul trecut, am fost uimit sa vad cate dintre lucrarile expuse copiau stilul unor fotografi celebrii. Am presupus ca au ales aceasta metoda in scopul de a da o anumita "calitate" fotografiilor lor si pentru a iesi in evidenta comparativ cu ceilalti expozanti. Printre lucrari am gasit cateva "Ansel Adams", cateva "David Muench" si altele "Jerry Uelsmann". Deoarece expozitia se desfasura in Sud-Vest, multe imagini erau peisaje, dar si cateva portrete, animale salbatice, fotografie de calatorie si alte subiecte des abordate de maestii. Din punct de vedere legal, aceste fotografii erau in regula in masura in care nu erau copii exacte ale lucrarilor din care se inspirau. Totusi, pentru mine este foarte greu, daca nu imposibil, sa-mi amintesc numele acestor fotografi, ci doar ca palide copii ale maestrilor.
Poate ca va intrebati ce este un stil personal. Povestirea de mai sus este o introducere la o declaratie foarte importanta in definirea stilului personal, si pe care o voi folosi ca pe o definitie "de lucru": dezvoltarea stilului personal nu inseamna sa copiati stilul altcuiva, ci sa descoperiti cine sunteti si sa faceti ca fotografiile dvs. sa fie o reflectare a personalitatii dvs".


Sa nu ma intelegeti gresit! Nu este nimic rau in a te lasa influentat de operele altor fotografi sau a incerca sa copiati lucrarile altora, in perioada de invatare. De fapt, copierea picturilor celebre face parte din procesul de invatamant al tinerilor pictori. Inainte ca vizitarea muzeelor sa devina o moda, majoritatea vizitatorilor lor erau studentii la Arte Frumoase care, deseori isi instalau sevaletul in fata unei lucrari celebre si incercau sa o copieze. Ei nu voiau sa falsifice lucrarile, ci doar sa inteleaga modul in care maestrul si-a compus lucrarea, ce culori a folosit si ce tuse a aplicat. Facind astfel, studentii isi educau maiestria repetind ceea ce altii perfectionasera cu mult inainte.


Totusi exista o diferenta intre a copia lucrari celebre in perioada de invatare si a-ti face o cariera, imitind lucrarile altui artist. Eu cred ca stilul personal este o extensie a personalitatii fiecaruia. Daca cineva copiaza stilul altui artist, isi neaga propria personalitate.



briot9_2.jpg


Celestial Sunrise

Linhof Technikardan 4x5, Schneider Super Angulon 75mm f.56, Fuji Provia 100F
Eu sunt preocupat mai degraba de propriile mele compozitii, decat sa copiez pe cele realizate de alti fotografi, inaintea mea. Am elaborat aceasta compozitie in prima mea vizita in aceasta locatie. Desi am vazut si alte fotografii realizate acolo, nici una dintre ele nu se asemana cu fotografia mea.



5. Alegerea unui anumit subiect nu inseamna inca stil personal
Ansel Adams: "Operele fiecarui artist sunt de fapt, autoportrete".
Asa cum vom vedea mai departe in acest articol, alegerea unui subiect pe care-l fotografiati cu placere este doar o etapa din dezvoltarea stilului personal. Pentru unii dintre noi este primul pas! Totusi, alegerea unui subiect nu este suficient pentru a putea defini stilul dvs. In sprijinul acestei afirmatii e suficient sa priviti lucrarile fotografilor celebrii, care abordeaza diferite subiecte dar pastreaza un stil unitar in toate lucrarile lor.


De exemplu daca decideti sa faceti fotografie de peisaj sau sa fotografiati cursele de Formula Unu, nu este suficient pentru un stil personal. Sau daca fotografiati animalele salbatice din Alaska. Pentru a va dezvolta un stil personal, va trebui sa fotografiati subiectele pe care le preferati, intr-un mod prorpiu, diferit de alte fotografii ale aceluiasi subiect, intr-un mod pe care toata lumea il va recunoaste ca fiind al dvs.!


Aceasta asertiune ne aduce la stabilirea diferentei intre subiect si stil. Subiectul este ceea ce fotografiati. Stilul este modul in care fotografiati. Puteti fotografia mai multe subiecte in acelasi mod.


Alegerea unui subiect este raspunsul la intrebarea: "ce vreau sa fotografiez?" pe cand dezvoltarea unui stil personal nu este acelasi lucru cu alegerea unui subiect. Sunt doua alegeri diferite. Prima alegere e mai simpla, a doua mai mai dificila. Daca nu ati ales inca un subiect, va sugerez sugerez sa o faceti inainte de a va defini stilul. Desigur, aceasta ordine nu este obligatorie. Unii fotografi isi pot defini stilul personal pe parcursul fotografierii mai multor subiecte, fara o predilectie speciala pentru unul anume. Totusi, alegerea unui subiect anume pe baza caruia sa dezvoltati stilul personal, va face lucrurile ceva mai usoare.
Asa cum spuneam mai sus, puteti fotografia mai multe subiecte folosind acelasi stil. Aceasta inseamna ca, teoretic, puteti sa va rafinati stilul personal fotografiind multiple subiecte, in acelasi timp. Desi aceasta eventualitate este posibila si poate fi si eficienta, este mai complicat sa evoluati in definirea stilului dvs. daca va trebui sa va concentrati simultan pe subiecte complet diferite. De aceea eu va recomand sa va concentrati pe un singur subiect.


6. Alegerea unui subiect nu este acelasi lucru cu alegerea unui gen
In sectiunea precedenta am aflat ca subiectul este ceea ce fotografiem iar stilul este cum alegem sa fotografiem acel subiect.
Trebuie acum sa introducem un nou concept: genul. Genul in arta defineste un anumit curent artistic. De exemplu: impresionismul este un gen, ca si suprarealismul, dadaismul sau cubismul.


Genul defineste modul in care dvs priviti la subiectul dvs, din perspectiva curentului artistic pe care in agreeati. De exemplu, impresionismul cauta sa exprime sentimentele trezite intr-o anumita locatie sau intr-o anumita activitate. Pentru suprarealisti insa, scopul este nu de a reproduce realitatea in cele mai mici detalii, ci de a sublinia acele aspecte ale realitatii care vor produce o reactie emotionala la audienta. Diverse tehnici au fost utilizate de suprarealisti pentru a-si atinge scopul, de exemplu pointilismul, prin care se aplica picaturi de culoare si nu tuse de pensula, sau folosesc culori saturate aplicate in asa fel incat sa produca impresii diferite cand sunt vazute de aproape sau de departe.


Cum se coreleaza aceasta cu fotografia, in special cu fotografia de peisaj? Pentru unii, genul fotografic face parte din fotografie in aceeasi masura in care face parte din toate celelalte arte vizuale. De exemplu, Grupul f/64 este unul dintre cele mai cunoscute miscari fotografice. Daca veti adopta acest gen fotografic, probabil ca vei incerca sa copiati stilul lui Ansel Adams, Edward Weston, Willard Van Dyke, Imogen Cunningham, Sonya Noskowiak, John Paul Edwards sau a altora. Baza acestui gen fotografic, cunoscut si ca fotografie directa sau pura, a fost definita de inititatorii sai ca fiind o eliminare a tehnicilor, ideilor sau compozitiilor copiate din orice alta forma de arta. In practica, Grupul F/64 insista asupra redarii delicate a tonurilor si a detaliilor, utiliza o profunzime de camp cat mai mare dar respingea orice manipulare a imaginii, folosirea filtrelor, a hartiei texturate sau a retusurilor. Decizia de a nu folosi filtrele a fost una dintre cele mai importante din manifestul Grupului F/64 si a aparut ca o reactie impotriva curentului pictorialist, al carui principal exponent era, in acea vreme, Moriarty. Curentul pictorialist utiliza abundent filtre de difuziune si lentile aditionale, scenografii complicate si alte artificii, in studio sau in exterior (inclusiv scenografii cu locuri salbatice), in scopul de a crea imagini soft, cu aspect poetic. In schimb, Grupul F/64 fotografia subiectul in mediul sau natural, fara nici un fel de alterare sau "infumusetare" a locului.


Observati ca cele de mai sus nu se refera la vre-un subiect anume. Ceea ce defineste genul este modul de abordare, metodologia sau modul de a vedea si de a reprezenta lumea inconjuratoare. De exemplu, Grupul F/64 a fotografiat peisaj, portret, nud, peisaj urban, reportaj si multe alte subiecte. Ceea ce aveau in comun membrii grupului era genul de abordare al subiectului.


Trebuie sa alegem un gen? Desi nu este obligatoriu, lucrarile dvs. vor apartine, mai devreme sau mai tarziu, unui gen, chiar daca nu-l alegeti in mod constient. Aceasta deoarece, pe masura ce privim fotografie si pe masura ce decidem ce fel de fotografii ne plac si ce fel nu ne plac, ne pozitionam, treptat, intr-un anumit gen. Cu siguranta ca numerosi fotografi care lucreaza in alb-negru nici nu sunt constienti de influenta pe care Grupul F/64 a avut-o asupra lor si nici ca lucrarile lor se pot inscrie in acest gen.


Personal cred ca e mai bine sa stiti in ce gen preferati sa lucrati. Aceasta va va permite sa luati decizii in cunostinta de cauza, inclusiv decizia de a nu adopta acel gen, sau de a modifica preceptele acelui gen. De exemplu, un mare numar de fotografi in color au fost initial adeptii preceptelor Grupului F/64 dar, ulterior, au decis sa lucreze acolo. Aceasta schimbare i-a facut mai greu de recunoscut ca fiind adeptii Grupului F/64. Si totusi, daca studiem cu atentie lucrarile lor, in afara faptului ca nu mai sunt alb-negru, ei adera la celelalte precepte: folosesc diafragme cat mai inchise, pentru a avea o profunzime de camp maxima, dar nu utilizeaza filtre soft sau de difuzie.



briot9_3.jpg


Clearing Snow Storm over Spiderock, Canyon de Chelly National Monument


Hasselblad SWCM-CF, Zeiss Biogon 38mm f.3.5, Fuji Velvia 50
Sunt pasionat de piesajele grandioase si incerc sa le fotografiez cand se intampla evenimente deosebite, asa incat sa pot, deopotriva sa le traiesc si fotografiez. Aceasta fotografie a fost inregistrata la Spiderock imediat dupa incetarea unei furtuni de zapada.


 



Pagina urmatoare »


Pentru comentarii va rugam sa accesati aceasta pagina »

Bookmark and Share


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Ancuta
   ieri, la ora 13:55
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 3 zile, la ora 10:25
Film diapozitiv
color »

   de csr
   acum 7 zile, la ora 20:06
Sony pregateste
ceva »

   de Ancuta
   acum 8 zile, la ora 13:46
Polaroid
redivivus? »

   de Dorian
   acum 12 zile, la ora 13:12

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127192 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate