Introducere in managementul de culoare

Inregistrarea si reproducerea culorilor subiectelor fotografiate se realizeaza dupa diferite principii. De exemplu, la fotografie, se inregistreaza separat intensitatea fiecareia dintre culorile rosu, verde si albastru. La imprimarea fotografiilor cu imprimanta de acasa, in schimb, se folosesc (cel putin) culorile cian, magenta si rosu. Aceste principii diferite de functionare ridica probleme in gestionarea culorilor pe intregul lant de captare, prelucrare si reproducere a culorilor. Asigurarea pastrarii nuantelor culorilor in toate aceste etape poarta numele de sistem de management a culorilor (Color management system, CMS).
Pentru un spectator neinitiat, pastrarea perfecta a nuantelor de culori este rareori sesizabila si vizibila doar la modul de redare al culorii pielii umane. Redarea eronata a celorlalte nuante de culori, fara mijloace de comparatie, rareori deranjeaza.


Culorile_CIE.jpg

Culorile definite de CIE


Sistemul de management de culoare gestioneaza modul in care fiecare dispozitiv implicat in preluarea sau afisarea de imagini citeste, interpreteaza si afiseaza fiecare culoare. Asadar, pentru fiecare componenta este nevoie de un subprogram dedicat, denumit profil de culoare, de exemplu un anumit profil pentru un scanner, un alt profil pentru un monitor si altul pentru o imprimanta. Fiecare dispozitiv are profilul propriu, de exemplu o imprimanta Epson va avea un alt profil de culoare comparativ cu o imprimanta Canon, etc.


Profilele de culoare au extensia .icc sau .icm, sunt stocate in calculator sau integrate in fisierele de imagine si determina modul in care dispozitivele pentru care au fost create vor reda cat mai corect culorile.


Spatiul de culoare
In natura, culorile au o infinitate de nuante. Ochiul uman nu poate percepe decat maxim 2 milioane de nuante de culor. Reproducerea culorilor, sub orice forma, se face doar partial, dispozitivele actuale putind reda doar o parte din nuantele de culori din natura. Amploarea nuantelor de culori pe care le poate reproduce un anumit dispozitiv poarta numele de gamut de culoare si difera de la un dispozitiv la altul.
Redarea culorilor se realizeaza cu ajutorul a trei culori rosu, verde si albastru (RGB: Red, Green, Blue) sau cian, magenta si galben (Cyan, Magenta, Yellow) de regula asociat si negru (blacK, CMYK).
In sistemul RGB, fiecare dintre culorile de baza are 256 nuante (de la 0 la 255), realizind in total 256 x 256 x 256 naunte de culori (peste 16 milioane de nuante de culori).


rgb_aditiv.jpg

Formarea culorilor in sistemul RGB


In sistemul CMYK nuantele de culori de masoara procentual, de la 0 la 100%.


cmyk_substractiv.jpg

Formarea culorilor in sistemul CMY


De exemplu, albastru pur de intensitate maxima se masoara, in sistemul RGB: R=0, G=0, B=255 si realizeaza ceea ce se numeste profilul de intrare al culorii. Daca am incerca sa afisam aceasta culoare pe diferite monitoare, pe unele albastrul va fi pur si stralucitor, pe altele va arata mai putin stralucitor si / sau cu cu o nuanta diferita; modul de afisare al culorilor pe un monitor, proiector sau pe o imprimanta se realizeaza conform unui standard, denumit profil de iesire.


In timp au fost dezvoltate standarde de redare a culorilor, sub numele de spatii de culoare.
Cele mai frecvent folosite spatii de culoare sunt:
- sRGB - este un spatiu de culoare cu cel mai redus gamut si este folosit pentru redarea culorilor pe monitoare si proiectoare. Practic toate camerele foto digitale prelucreaza fisierele de imagine in spatiul de culoare sRGB pentru a produce imagini JPEG;
- Adobe RGB - este un spatiu de culoare pus la punct de Adobe, are un gamut mai larg decat sRGB si este utilizat pentru imprimarile de calitate ridicata. Utilizarea spatiului de culoare Adobe RGB conduce la afisarea pe monitoare a unor nuante de culori mai putin saturate, deoarece acestea se bazeaza pe spatiul de culoare sRGB.
- ProPhoto - este cel mai larg spatiu de culoare folosit in fotografia digitala si include toate nuantele de culori produse de camerele foto digitale in fisierele RAW; utilizarea de imagini JPEG in spatiul ProPhoto poate conduce la afisarea incorecta a culorilor, datorita necesitatii aproximarii celor 256 nuante de culori pe canal, in peste 65.000 nuante posibile in modul ProPhoto.
- CIE LAB - reprezinta culorile intr-un mod foarte apropiat de modul in care le percep oamenii si nu cum sunt reproduse de un anumit dispozitiv, de aceea spatiul CIE LAB se numeste „independent”. Desi nici un dispozitiv nu poate afisa gamutul larg al spatiului CIE LAB, acesta este intotdeauna folosit in transferul si afisarea imaginilor.


gamut.jpg

Trei tipuri de gamut


Cum se etaloneaza un dispozitiv?
Pentru redarea corecta a culorilor de catre un anumit dispozitiv, acesta trebuie etalonat cu ajutorul unor colorimetre sau spectrofotometre, prin intermediul unor imagini etalon. Colorimetrul masoara modul in care dispozitivul respectiv afiseaza albul, negrul, griul si diferite culori, determina erorile de afisare, compenseaza aceste erori si produce un fisier care puarta numele de profil de culoare al respectivului dispozitiv, de exemplu al monitorului. La urmatoarea utilizare, sistemul de operare incarca automat profilul de culoare al monitorului iar imaginile vor fi afisate corect. Pentru mai multe detalii despre etalonarea unui monitor, va rugam sa accesati aceasta pagina...
In mod similar se etaloneaza o imprimanta, prin compararea culorilor unei mire cu cele redate de o anumita imprimanta, ce foloseste un anumit set de cerneluri, pe o anumita marca de hartie foto.


O solutie mai ieftina, uneori gratuita, este oferita de diferite programe prin care se ajusteaza pas cu pas stralucirea ecranului, contrastul si modul de redare al culorilor, prin comparatie. Desi mai putin corecta, aceasta solutie este mai buna decat nimic.


labcolor.jpg

Modul LABcolor


Cum lucreaza un sistem de management al culorii?
In mod simplificat, un sistem de management al culorii lucreaza astfel:
- cauta profilul de culoare asignat fisierului de intrare;
- transforma culorile in spatiul de culoare CIE LAB;
- converteste culorile din spatiul CIE LAB in culorile de iesire, conform profilului de culoare al dispozitivului de iesire.


CIExy1931_srgb_gamut.jpg


Spatiul CIE 1931


In urma acestui set de conversii, este posibil ca anumite nuante de culori ale fisierului de intrare sa nu poata fi afisate pe dispozitivul de iesire, datorita diferentelor de gamut. In aceasta situatie, acele culori vor fi modificate, pentru a putea intra in gamutul dispozitivului de iesire si pentru a putea fi afisate.
De exemplu, pentru imprimare, se folosesc urmatoarele profile: perceptual, colorimetric, si modul saturatie.


printare_photoshop.jpg

Moduri de imprimare in Adobe Photoshop


Modul perceptual este modul cel mai folosit in fotografia digitala si se bazeaza pe faptul ca pastrarea relatiilor dintre culori este mai importanta pentru privitor decat valorile lor absolute. Acest mod de redare ajusteaza toata gama de culori, chiar daca acestea intra in gamutul imprimantei. Culorile mai putin saturate sunt modificate foarte putin, culorile saturate, mai mult. Ajustarea se efectueaza cu scopul de a pastra aspectul general al fotografiei.
Modul colorimetric dispune de doua versiuni: relativ si absolut.
Modul colorimetric relativ determina modificarile necesare pentru ca albul din imaginea de imprimat sa ramana alb si pe hartia fotografica. Culorile din afara gamutului sunt modificate si imprimate drept culori cat mai apropiate de original, dar incluse in gamut. Modul colorimetric relativ reda mai multe nuante de culori originale decat modul perceptual.
In modul colorimetric absolut, culorile care se incadreaza in gamutul imprimantei sunt imprimate nemodificate; culorile care nu intra in gamtul imprimantei sunt modificate si imprimate in cea mai apropiata nuanta. Modul colorimetric absolut reda corect marea majoritate a culorilor dar altereaza perceptia generala a fotografiei.
Modul saturatie este destinat redarii saturate a culorilor, fara sa pastreze acuratetea lor. Acest mod de redare a culorilor este recoamdat pentru imprimarea de grafice sau alte materiale de prezentare, nicidecum pentru fotografii.


In practica, fotografii utilizeaza modul colorimetric relativ sau modul perceptual. Daca o imagine se integreaza integral in gamutul imprimantei, se poate folosi modul relativ. Daca exista culori in afara gamutului imprimantei, se alege unul sau altul dintre moduri, de la caz la caz.


Incepind din 1997, sistemul de operare Windows dispune de un sistem de management al culorii (ICC Color management system). Incepind cu Windows Vista, a introdus un nou sistem de management, denumit Windows Color System. Apple a introdus inca din 1993 sistemul de management al culorii: ColorSync.


Marea majoritate a browserelor WEB ignora profilele de culoare. Safari 2.0 sau superior si Firefox 3.0 sau superior pot utiliza profilele de culoare. Internet Explorer 9 suporta partial profilele de culoare, convertind imaginile non-sRGB in sRGB.


Florin Angelescu
martie, 2011
© Foto-Magazin.ro