Foto tehnica

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Ajustarea fina a autofocalizarii la Nikon D300/D700/D3/D3x

1. Introducere
Acest articol se refera la o metoda simpla de ajustare fina a autofocalizarii la aparatele foto profesionale Nikon (D300/D700/D3/D3x). Dar ce nu este in regula cu autofocusul si de ce ar trebui el ajustat? Pentru ca traim intr-o lume reala in care nimic nu este PERFECT, nici chiar body-urile sau obiectivele Nikon profesionale! Cu toate ca fabricile Nikon dispun de cea mai inalta tehnologie pentru producerea de optica si mecanica pentru cele mai exigente domenii de utilizare iar standardele de calitate Nikon sunt dintre cele mai inalte (pe langa aparatura foto, Nikon produce microscoape, optica pentru domeniile medical, spatial, microelectronica, cercetare etc), este inevitabila aparitia in procesul de fabricatie a unor mici abateri de la valorile optime. Aceste abateri, chiar mici, pot influenta calitatea imaginii intr-o masura, chiar daca nu foarte mare, cel putin sesizabila.


Potrivit renumelui sau, castigat in multe decenii de deservire a utilizatorilor profesionali, Nikon ofera, in cadrul gamei superioare de aparate de fotografiat SLR, o metoda de corectare a eventualelor abateri in cadrul mecanismului de autofocalizare. Aceste abateri ar avea ca rezultat o imagine sub calitatea optima posibila prin folosirea corpului si obiectivului respectiv.


In cele ce urmeaza o sa prezint o metoda simpla de ajustare fina a autofocalizarii folosind functia corespunzatoare prezenta in meniul aparatelor din gama profesionala Nikon (functia "AF fine tune").


2. Prezentarea functiei "AF fine tune"
Ideea de baza din spatele prezentei in meniul aparatelor profesionale Nikon a optiunii "AF fine tune" este ca, atat corpul aparatului cat si fiecare obiectiv in parte pot sa prezinte mici abateri de la valorile optime (de exemplu abateri de pozitionare a lentilelor, a senzorului, a cotei de aliniere a monturii, etc). Astfel, fiecare combinatie corp - obiectiv este unica si are o abatere conjugata particulara ce depinde atat de corp cat si de obiectiv.


In spiritul acestei idei, software-ul de pe corpurile profesionale Nikon ne permite setarea cate unei valori de corectie unice pentru cel mult 12 obiective diferite, produse de Nikon sau nu, atat timp cat obiectivele sunt dotate cu CPU (seriile de obiective Nikon cu CPU sunt: AF, AF-D, AF-I, AF-S, G, VR si DX).



nikonaftuning_01.jpg


In spatele optiunii "AF fine tune" din meniu se gasesc urmatoarele facilitati:
1. Setarea unei valori intre -20 si +20 pentru cel mult 12 obiective diferite si salvarea acestei valori in aparat. Cand pe corpul aparatului va fi montat un obiectiv pentru care este salvata in prealabil o valoare de corectie a autofocalizarii, aceasta valoare va fi folosita automat. In caz ca, pentru obiectivul curent nu este salvata o astfel de valoare, va fi utilizata valoarea implicita. Fiecare obiectiv este identificat in mod unic pe baza tipului si a seriei sale astfel incat doua obiective de acelasi tip vor fi considerate distincte din moment ce au numere seriale diferite.
2. Setarea unei valori implicite ("default value"), intre -20 si +20 ce va fi utilizata intotdeauna pentru obiectivele non-CPU si pentru cele cu CPU pentru care nu este salvata o valoare particulara.
3. Stergerea din lista a oricarei valori salvate pentru un obiectiv anume.


3. Prezentarea metodei practice de ajustare fina a focusului
Metoda se bazeaza pe realizarea, in conditii identice, a mai multor fotografii ale aceluiasi subiect, utilizand valori diferite ale corectiei de autofocalizare si compararea intre ele a imaginilor rezultate dupa criteriul claritatii (sharpness). Este stiut ca, o focalizare imperfecta duce la deteriorarea claritatii imaginii. In cazul in care, pentru un anumit obiectiv, cea mai clara imagine din set corespunde unei valori diferite de cea implicita (valoarea implicita este, initial, zero dar ea poate fi modificata), aceasta valoare va putea fi memorata de aparat si va fi utilizata in mod automat, de fiecare data cand obiectivul in cauza va fi montat pe corp.


Pentru punerea in practica a metodei, diversi autori de pe Internet sugereaza cateva aspecte de care ar trebui tinut cont. Voi da in continuare o sinteza a acestor recomanadari:
1. Setul de imagini de test, pentru un obiectiv, va consta din imagini facute cu valori diferite ale factorului de corectie al autofocusului. De exemplu, setul ar putea contine 5 imagini (corespunzatoarea valorilor -20, -10, 0, +10, +20) sau, si mai bine, 9 imagini (-20, -15, -10, -5, 0, +5, +10, +15, +20). In cele mai multe cazuri, 9 imagini sunt suficiente. In cazul in care este nevoie de o mai mare finete se poate realiza un nou subset cu valori ale corectiei centrate in jurul valorii ce produce cea mai buna claritate, din setul initial. De exemplu, daca in setul de 9 imagini, cea mai clara corespunde valorii -10, se poate rafina aceasta valoare realizand un subset redus folosind valorile -12, -10, -8.


2. Toate imaginile de test din set vor fi realizate in aceleasi conditii: acelasi subiect, aceiasi incadrare, aceiasi distanta fata de subiect, aceiasi difragma (recomand folosirea modului M in care atat timpul de expunere cat si diafragma sunt prestabilite), acelasi unghi de fotografiere. Recomand un subiect plan, cum ar fi un text pe o foaie de hartie, o pagina dintr-o carte etc. Unii autori recomanda utilizarea unei mire de rezolutie. Personal cred, si testele practice imi comfirma, ca utilizarea unei mire nu este necesara atat timp cat nu dorim determinarea claritatii absolute a unui obiectiv, ci doar sa comparam intre ele niste imagini luate in conditii identice.


3. Pentru scoaterea mai buna in evidenta a diferentelor de autofocalizare, se recomanda utilizarea unei diafragme de 5.6 sau mai deschisa.


4. Subiectul si aparatul trebuie sa fie stabile si sa nu fie deplasate pe parcursul intregului proces de realizare a setului de imagini. Aparatul va fi, cel mai bine, montat pe un trepied stabil. In cazul unui subiect plan (text pe o foaie de hartie), acesta ar trebui sa fie paralel cu planul senzorului. Pentru obtinerea paralelismului celor doua plane (al senzorului si al subiectului) se poate folosi o nivela cu bula sau un trepied cu bula de nivel iar foaia de hartie se va lipi pe un perete sau alta suprafata verticala (aproximativ).


5. Utilizarea functiei de intarziere a declansarii (CUSTOM SETTING MENU -> (d) Shooting/display -> (d9) Exposure delay mode = ON) pentru reducerea vibratiilor. Aceasta recomandare, cu toate ca nu strica daca este aplicata, nu cred ca este necesara atat timp cat pozele din set sunt facute in aceleasi conditii. Repet, nu ne intereseaza claritatea absoluta, ci doar sa putem discerne intre claritatile relative ale imaginilor din set.


6. Intre imaginile din set, recomand defocalizarea grosiera si re-focalizarea pentru a forta autofocusul sa se ajusteze. In cazul ne-aplicarii acestei recomandari s-ar putea ca focusul sa nu se ajusteze, practic deloc, datorita unor foarte mici diferente, astfel rezultatele ar putea fi viciate.


7. Se recomanda setarea tipului ariei de autofocus (AF area mode) pe pozitia corespunzatoare unui singur punct de autofocus (Single area AF) iar punctul de focus sa fie chiar cel central.



nikonaftuning_02.jpg


8. Se recomanda utilizarea modului de focalizare unica, AF-S (Single servo AF).



nikonaftuning_03.jpg


9. Se recomanda utilizarea calitatii RAW pentru imaginile inregistrate in acest scop, deoarece formatul RAW, spre deosebire de formatul JPEG, este unul fara pierdere de calitate sau de informatie utila. In plus, toate efectele (claritate, contrast, saturatie etc) setate in camera (si care ar putea afecta calitatea imaginii) nu vor fi luate in considerare in modul RAW.



nikonaftuning_04.jpg


10. Compararea imaginilor din set se va face pe o portiune limitata, la un factor de vizualizare (zoom) de 100%, pentru a elimina diversele artefacte de redimensionare la o vizualizare micsorata a imaginii. Portiunile alese spre comparare, din fiecare imagine de test, vor fi prelevate din aceiasi pozitie a imaginii initiale, perferabil centrala, si vor fi lipite alaturat intr-o singura imagine pentru facilitarea comparatiei.


4. Rezultate
Ca subiect am folosit un text printat pe o coala de hartie. Am folosit fontul Calibri (True Type) de dimensiune 6 (f. mic). Printarea am facut-o pe hartie foto mata utilizand o imprimanta cu jet de cerneala comuna (Canon Pixma iP 4300). As fi putut utiliza fara probleme hartie standard.


Am folosit un trepied relativ stabil (Manfrotto 190 XProB). Am utilizat o nivela cu bula pentru punerea in acelasi plan a subiectului si a aparatului.


In ambele cazuri ce urmeaza am folosit o diafragma de f5.6 si am realizat cate 9 imagini in fiecare set, corespunzatoare valorilor -20, -15, -10, -5, 0, +5, +10, +15, +20 pentru factorul de corectie al autofocusului.


Alte setari: modul de lucru manual (M), calitate RAW, intarzierea declansarii, un singur punct de autofocus, AF-S, defocusare grosiera intre imaginile setului.


1. Obiectiv: Tamron SP AF 28-75/f2.8 XR Di LD Aspherical (IF) Macro (la 50 mm)



nikonaftuning_05.jpg


Dupa cum se poate observa in imaginea de mai sus (rezultata prin alaturarea portiunilor relevante din cele 9 imagini din set, la un factor de vizualizare de 100%), valoarea optima pentru factorul de corectie al autofocusului pare a fi -10. Deoarece imaginile corespunzatoare valorilor -5 si -15 par identic defocusate, nu cred ca este necesar un nou pas de rafinare a valorii factorului de corectie (de exemplu executarea unor imagini pentru valorile -12 si -8 si analizarea lor comparativa). Asa ca voi salva aceasta valoare pentru obiectivul in discutie.


2. Obiectiv: Nikon AF Nikkor 50mm/f1.8 D
Pana in acest moment, acest obiectiv imi parea unul cu o putere de separatie foarte buna. Sunt foarte curios daca va rezulta o valoare diferita de zero pentru factorul de corectie al autofocusului!



nikonaftuning_06.jpg


In imaginea de mai sus, cea mai clara sectiune pare cea corespunzatoare factorului de corectie -10 (coincidenta cu obiectivul anterior sau abateri localizate in corpul aparatului ?!). Cu toate acestea, sectiunea corespunzatoare valorii -5 este ceva mai clara decat cea corespunzatoare valorii -15 (defocusarea nu este simetrica fata de valoarea cea mai buna, -10). Acest fapt ma duce cu gandul la posibilitatea existentei unei valori, aflate intre -5 si -10, pentru care imaginea corespunzatoare va fi si mai clara. Asa ca hotarasc sa mai realizez inca doua imagini, corespunzatoare valorilor -8 si -12. De data aceasta voi folosi o diafragma mai deschisa, f:2, pentru accentuarea problemelor de focusare.



nikonaftuning_07.jpg


In imaginea de mai sus, desi foarte dificil de facut diferenta, valoarea -8 pare cea mai adecvata. Asa ca pe aceasta o voi salva pentru obiectivul in discutie!


5. Concluzii
Conform testelor realizate de mine, dar si de alti autori (a se cauta pe Internet), rezulta ca, in cele mai multe cazuri, valoarea optima a factorului de corectie a autofocusului este diferita de zero (valoarea implicita). Prin setarea corespunzatoare a acestei valori, pentru fiecare obiectiv utilizat in parte, este posibila sporirea claritatii imaginilor obtinute, lucru dorit de toti posesorii de echipament fotografic. In unele cazuri, ale unor obiective care, desi foarte scumpe par a nu "straluci" in utilizarea practica, situatia poate fi rasturnata prin ajustarea fina a mecanismului de autofocus.


De asemenea, ar putea fi experimentate posibile utilizari creative ale defocusarii intentionate, cum ar fi folosirea unui factor de corectie mult diferit de cel optim pentru focusarea clara (soft focus).


Mult succes!


Nota: In manualul de utilizare al aparatului Nikon D300, producatorul avertizeaza ca, in cazul utilizarii unor valori diferite de zero pentru ajustarea fina a autofocusului, unele obiective ar putea pierde calitatea de focalizare la infinit!



© Catalin Sorescu
aprilie, 2009
Foto-Magazin.ro

Bookmark and Share

Comentarii:

Ciprian Vladut - 05 May 2009, ora 11:34
Multumesc!

emil carstea - 14 May 2009, ora 13:47
useless in cazul zoom-urilor

Catalin Sorescu - 14 May 2009, ora 16:51
In cazul obiectivelor cu zoom, s-ar putea ca valoarea factorului de corectie optim sa difere intre cele 2 extreme. Dar e probabil ca valoarea abaterii medii a factorului de corectie sa fie diferita de zero (default). De exemplu, daca pentru un obiectiv 28-75mm avem doua valori diferite ale factorului de ajustare a autofocalizarii la cele doua capete ale distantei focale a obiectivului (sa zicem -15 si +5) am putea sa punem valoarea -5 (in loc de 0) ca factor de corectie. Sau am putea folosi -15 cand lucram spre un capat si +5 cand lucram spre capatul celalalt al distantei focale.

Razvan Ionascu - 17 Apr 2014, ora 16:16
Buna Ziua Mi-a placut articolul Dvs . Am achzitionat un Pentax smc da 50mm F1.8 care montat pe Pentax K5II pare a fi usor out of focus . Manualul practic nu recomanda fine AF tuning , asa ca ma intreb daca cel mai bine nu ar fi operatia facuta la un centru F64 sau similar . ce parere aveti sau poaet alte sugestii ? multumesc . RI

Florin Angelescu - 18 Apr 2014, ora 14:15
Incercati la Focus94: http://www.focus94.ro/home

Simo Geza - 12 Jun 2014, ora 14:45
Exista o asfel de corectie in cazul aparatelor Canon eos 60D si altelele din seria Canon?

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Yashica pregateste
ceva »

   de Nikon
   azi, la ora 14:13
Rumoare la Canon 2 »
   de Taxon
   ieri, la ora 15:45
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Ancuta
   acum 3 zile, la ora 13:55
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 5 zile, la ora 10:25
Film diapozitiv
color »

   de csr
   acum 9 zile, la ora 20:06

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127195 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate