Foto tehnica

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale

Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Zece intrebari despre fotografia de vacanta

Cuprins:


1. Introducere, mesajul fotografiei, raportul subiect - fundal.
2. Regula treimilor si puncte de interes, proxifotografia, directia luminii.
3. Orizontul, incadrarea imaginii, explorarea fotografiei.


7. Orizontul este... orizontal?
Ochiul uman cauta - chiar si involuntar - reperele care sa stabileasca orizontalele si verticalele in cadrul privit. Ochiul uman va determina aceste coordonate prin identificarea orizontului sau a verticalelor copacilor sau cladirilor din imagine.
De aceea este surprinzator cat de frecvent fotografiile noastre au orizontul inclinat si verticale aplecate, parca batute de vant. Aceasta greseala este cu atat mai deranjanta, cu cat in imagine apare luciul de apa, cum ar fi lacuri sau marea! Fermecati, poate, de frumusetea peisajului, trecem cu vederea uneori acest fapt, iar cand vedem imaginea transpusa pe hartie, amintirea legata de acel loc este "incetosata" de aceasta greseala.
Desigur, exista si posibilitatea de a corecta ulterior orizontul si verticalele, dar aceasta implica unele taieturi din imagine.
Dupa ce ne-am convins ca, in cadru, orizontul este orizontal, ar trebui sa decidem unde plasam linia orizontului. Plasarea orizontului in partea superioara a cadrului indreapta atentia privitorului catre pamant, iar metaforic catre real, mundan, cotidian.



orizont.jpg


Invers, linia orizontului plasata in jumatatea inferioara a cadrului accentueaza importanta cerului si a norilor si sugereaza visare, idealizare, abandonare sau vastitate, maretie, libertate.


8. Cum sa incadrez, portret sau peisaj?
Incadrarea in modul peisaj sau portret este una dintre primele intrebari la care ar trebui sa raspunda fotograful, daca decide sa ia o fotografie. Deoarece formatul marii majoritati a camerelor foto este dreptunghiular, aceasta alegere greu mai poate fi ulterior schimbata. Ca o regula generala, subiectele cu dezvoltare mai mare pe inaltime - oameni, cladiri inalte, copaci, etc - se incadreaza in modul portret, pe cand peisajele cu larga desfasurare par mai naturale intr-o incadrare pe orizontala.



portret.jpg


Aceste reguli se bazeaza si pe faptul ca o imagine in modul portret este explorata de catre privitor predominent pe verticala, fapt care accentueaza senzatia de inaltime, dinamism dar si de instabilitate, dezechilibru; fotografia in modul peisaj va fi explorata predominent pe liniile orizontale, fapt care accentueaza impresia de spatialitate, stabilitate, echilibru.



peisaj.jpg


Incardarea in modul peisaj este preferata de majoritatea fotoamatorilor, uneori poate si pentru ca priza aparatului este mult mai comoda in aceasta situatie.


9. Incadrarea pe diagonala?
De ce nu? Unele subiecte pot fi incadrate atat in formatul peisaj cat si in formatul portret. Aceasta ambivalenta poate avea drept consecinta un dinamism redus al fotografiei.



diagonale.jpg


Daca in imaginea dvs. doriti sa accentuati dinamismul, folositi diagonalele cadrului, in preajma carora sa plasti linii importante din structura subiectului.


10. Cum explorez imaginea?
Fotografia, prin transpunerea spatiului (tridimensional) in imagine (bidimensionala), va contine in esenta linii si suprafete. Ochiul observatorului are tendinta sa exploreze imaginea, ghidat de liniile dominante din imagine si sa zaboveasca asupra suprafetelor, in incercarea de a descifra mesajul pe care vrea sa-l tramsita fotograful. Datorita educatiei, explorarea este in general orientata de sus in jos si de la stanga la dreapta.

Liniile lungi, paralele cu marginea inferioara sau superioara a cadrului, intaresc stabilitatea cadrului. Liniile oblice creeaza dinamism dar si instabilitate si sugereaza optimism (ascendente) sau pesimism (descendente). Liniile frante sporesc dinamismul imaginii, cele sub forma de unghi ascutit sugerind chiar miscare si viteza, conducind ochiul in afara cadrului.



curtea_manastirii_Hurezi.jpg


Liniile curbe sugereaza blandete, eleganta, relaxare.
Suprafetele redate in culori intunecate sugereaza tristete, mister, iar cele in culori luminoase: optimism, vitalitate. Culorile calde (rosu, portocaliu, galben) au efect excitant si atrag privirea, pe cand cele reci (verde, albastru, violet) sugereaza calm, liniste. O pata de culoare calda creeaza impresia ca este mai mare decat una de aceeasi dimensiune dar cu o culoare rece.


Desigur ca, la fata locului, poate ca nu va veti aminti de toate aceste intrebari, dar una - doua daca veti rezolva, cu timpul, acestea vor reveni aproape automat inainte de declansare si puteti incerca si alte intrebari, alte raspunsuri, alte solutii...


< - Pagina precedenta


Comentariile pot fi lasate in prima pagina.


Calin-Stefan Ragalie
august 2006
© Fotomagazin.ro

Bookmark and Share


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Dorian
   acum 3 zile, la ora 09:56
Adobe CC »
   de Dorian
   acum 5 zile, la ora 07:18
Hasselblad digital »
   de Dorian
   acum 6 zile, la ora 22:01
Test Fujifilm XT-1 »
   de gabib
   acum 6 zile, la ora 19:56
Bancuri fara
fotografi »

   de Nikon
   acum 6 zile, la ora 11:37

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 126952 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate