Foto tehnica

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Zece intrebari despre fotografia de vacanta

Cuprins:


1. Introducere, mesajul fotografiei, raportul subiect - fundal.
2. Regula treimilor si puncte de interes, proxifotografia, directia luminii.
3. Orizontul, incadrarea imaginii, explorarea fotografiei.


3. Se poate incadra dupa regula treimilor?
Regula treimilor pleaca de la constatarea ca subiectul apare mai pregnant iar pozitionarea lui in cadru pare mai armonioasa daca se inscrie pe una dintre liniile
1/3 sau 2/3 din cadru, si nu in chiar centrul imaginii. Cum se obtin aceste linii? Se impart laturile de sus si de jos ale cadrului in trei parti egale, si se unesc prin linii imaginare prin doua verticale. La fel si pentru laturile stanga si dreapta, si se unesc punctele prin doua linii imaginare orizontale.
Punctele formate din intersectia liniilor imaginare verticale cu cele orizontale sunt considerate puncte de maxim interes, iar liniile imaginare descrise sunt considerate "linii cu forta de impact".



treimi.jpg


Ca orice regula, si regula treimilor cunoaste exceptii, dar acestea trebuie sa fie bine motivate de subiectul ales. Este bine totusi sa evitati sa "trageti la tinta" cu aparatul vostru de fotografiat. Aceasta greseala fotografica este adanc inradacinata in mintea fotografilor ocazionali si a fost puternic sprijinita de Kodak in vremurile de inceput a fotografiei populare, cand vizoarele aratau doar cu totul aproximativ ce se va incadra in imagine.
In prezent, vizoarele au precizia suficienta pentru a putea depasi aceasta problema.


4. Exista prea multe puncte de interes in cadru?
Graba sau entuziasmul in fata subiectului pe care doriti sa-l fotografiati poate duce si la cadre ratate, deoarece sunt prea multe puncte de interes in imagine, iar privitorul nu poate deslusi ce vrea sa arate fotograful. Incercati, inainte sa declansati, sa descrieti subiectul printr-o propozitie scurta, de exemplu: "vreau sa fotografiez .. i" (aici puneti subiectul dvs.) si eliminati din cadru tot ce nu se afla in aceasta propozitie.

Eliminarea punctelor suplimentare de interes se poate face prin mai multe moduri:
- utilizati o focala mai lunga,
- apropiati-va de subiect,
- exploatati profunzimea de camp prin diafragmarea inteligenta,
- adoptati unghiuri de vizare deosebite: plonjeu sau contraplonjeu.



contraplonjeu.jpg


5. Sunt suficient de aproape de subiect?
Este binecunoscuta butada care sustine ca daca o poza e proasta, inseamna ca nu ati fotografiat suficient de aproape. De multe ori detaliile pot transmite mesajul mai bine decat o vedere "generala".
Majoritatea aparatelor foto digitale actuale au posibilitatea de a fotografia de foarte aproape sau chiar macro.



proxifoto.jpg


In incercarea noastra de a ne apropia de subiect, trebuie sa avem in vedere trei aspecte:

- proxifotografia tinde sa deformeze sesizabil rapoartele intre partile apropiate si cele indepartate, cunoscuta indeobste sub numele de "deformarea perspectivei". Utilizarea unei diafragme cat mai deschise poate lasa in afara campului de profunzime zonele mai indepartate si diminueaza astfel perceptia deformarii.

- Unele aparate foto nu pot lua imagini oricat de aproape, de regula nu pot sa realizeze punerea la punct sub 5 (10) cm. In aceasta situatie, indicatorul de focalizare clipeste sau se coloreaza in galben / rosu iar declansarea nu este posibila. Indepartati-va cativa cm si repetati.

- La distante mici de fotografiere, campul de profunzime este suficient de ingust asa incat o cat de mica deplasare a fotografului cu camera la ochi sa scoata subiectul din planul de punere la punct. Un trepied sau orice suport este preferabil fotografierii din mana.


6. Cum cade lumina principala?
Lumina de zi, in jurul pranzului, are o directie apropiata de verticala, fapt care produce umbre ce cad urat, ca de exemplu asupra ochilor, iar nasul arunca o umbra disgratioasa pe gura si pe barbie, in fotografia de portret. Evitati, pe cat posibil fotografia de portret in jurul pranzului! Sau, daca trebuie neaparat, plasati subiectul la umbra si incercati fotografia cu blitz (eventual reduceti putin intensitatea descarcarii de blitz).
Dimineata si seara insa, lumina are o directie oblica, chiar apropiata de orizontala. Iluminarea laterala accentueaza texturile iar intensitatea sa mai scazuta face umbrele mai luminoase. Daca seara atmosfera este incarcata de praf si umiditate, facand orizontul mai greu vizibil, dimineata aerul este mai pur si orizontul foarte bine vizibil.



profunzime.jpg


Cele mai bune ore pentru fotografia de peisaj sunt in preajma rasaritului si a apusului soarelui. Chiar daca sunteti in vacanta, merita efortul de a va scula cu noaptea-n cap pentru a incerca o fotografie de peisaj.



< - Pagina precedenta . . . . Pagina urmatoare - >


Comentariile pot fi lasate in prima pagina.



Calin-Stefan Ragalie
august 2006
© Fotomagazin.ro

Bookmark and Share


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Rumoare la Sigma »
   de Dorian
   acum 3 zile, la ora 17:24
Firmware update
Olympus »

   de Nikon
   acum 4 zile, la ora 08:57
Manuale de
utilizare Canon »

   de csr
   acum 6 zile, la ora 10:39
Concusul lunar de
fotografie:
Panorame »

   de csr
   acum 7 zile, la ora 19:33
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Ancuta
   acum 8 zile, la ora 10:46

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127043 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate