Foto tehnica

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale

Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Despre RAW

Cuprins:
1. Ce sunt fisierele RAW. Diferente intre RAW si JPEG
2. Ce sa alegem, Raw sau JPEG?
3. Obtinerea si descarcarea fisierelor RAW
4. Ajustarea balansului de alb, a expunerii, a saturariei culorilor si reducerea zgomotului
5. Corectarea distorsiunilor optice, ajustarea microcontrastului. Concluzii

1. Introducere
Odinioara, cand se lucra pe film, fotograful avea la dispozitie mai multe puncte decisive pe parcursul obtinerii fotografiei, in care putea interveni si ajusta unele erori. De exemplu, filmul negativ putea fi developat mai mult, pentru a suplini absenta unui film mai sensibil, sau putea folosi revelatoare compensatoare daca subiectul era foarte contrast, ori, din contra, revelatoare contrast pentru subiectele mai terne. Apoi, la marirea negativului, putea folosi hartie contrast sau moale, pentru a reproduce in copia finala subiectul asa cum ar fi dorit fotograful. De asemenea, negativul putea la fel de bine sa fie prelucrat si marit oriunde, fara a fi nevoie de a respecta riguros un anumit revelator, un anumit aparat de marit, un anumit sortiment de hartie, etc.

Acum, o data cu trecerea la fotografia digitala, lucrurile s-au mai complicat. Fiecare producator de aparat foto digital produce un fisier brut de imagine in format proprietar (RAW) si care trebuie prelucrat cu un software dedicat pentru a putea fi exploatat. Fisierele RAW produse de aparatele firmei X nu pot fi prelucrate cu programul elaborat de firma Y! De ce? Pentru ca fiecare producator codifica intr-un mod propriu datele de imagine, iar schema codificarii nu este totdeauna cunoscuta. Ba chiar si ma mult! Acelasi producator modifica uneori modul de inscriere al informatiei in fisierul de imagine, prin lansarea de noi modele. Este de notorietate actiunea firmei Nikon care a refuzat sa faca publice metodele de decodificare a informatiei din fisierele RAW (NEF) ale modelului lor D2X; ca rezultat, fisierele acestui model de camera trebuie prelucrate obligatoriu cu programul elaborat de Nikon.

O prima incercare de a se "vorbi aceeasi limba" a fost elaborata de un grup de experti fotografi (Joint Photographic Experts Group sau prescurtat JPEG), care au elaborat un set de norme referitoare la structura fisierelor (norme intitulate JFIF) si la modul de comprimare al imaginilor (JPEG). Aceste norme au fost facute publice si rapid, toata lumea a aderat la ele, in sensul ca, pe de o parte, toate camerele foto digitale pot transforma si comprima imagini in format JPEG, iar, pe de alta parte, toate programele de prelucrare a imagini sunt compatibile cu formatul JPEG. Principala problema care apare la compresia JPEG este aceea ca reducerea ponderei fisierului se face cu pierdere de date. Expertii JPEG au dorit sa reduca cat mai mult posibil dimensiunile fisierelor si au pus la punct un algoritm care permite eliminarea diferentelor foarte mici intre pixelii invecinati din fisierul de imagine si pe care marea majoritate a privitorilor nu le percepe. Asadar, formatul JPEG nu curpinde toate informatiile pe care le poate furniza captatorul camerei foto digitale. Pentru a putea oferi totusi imagini de calitate, toti producatorii au adaugat (cel putin la camerele digitale cu oarecari pretentii) si posibilitatea salvarii de fisiere brute, RAW.

2. Ce este de fapt fisierul RAW?
Spre deosebire de JPEG, RAW nu reprezinta vre-un acronim misterios ci are originea in cuvantul englezesc "raw" care inseamna "materie prima".

Este binecunoscut faptul ca fotoelementele componente ale captatorului digital nu inregistreaza decat date de luminanta. Informatiile de crominanta sunt obtinute printr-o cale mai ocolita: in fata fotoelementului este asezat un filtru colorat (in general rosu, verde, sau albastru). Filtrul lasa sa treaca doar lumina de culoarea proprie si blocheaza celelalte culori. Prin urmare, fotoelementul va inregistra intensitatea luminii colorate in culoarea filtrului suprajacent.

Prin imediata invecinare a fotositurilor cu filtre rosu, verde si albastru, se poate interpola informatia de culoare in asa fel incat sa se poata aproxima cu o buna precizie, informatia de cromianta pe intreg spectul si pentru fiecare pixel din imagine. Asezarea filtrelor rosu, verde si albastru ca si raportul dintre ele respecta (la majoritatea camerelor foto digitale) standardul propus de Bayer.

Expus la lumina, fiecare fotosit inregistreaza o anumita cantitate de lumina, pe care o transpune intr-un semnal electric (tensiune). In continuare, convertorul analog-digital trasforma semnalul analogic intr-un semnal discret, sub forma unui numar, de regula de pana la 12 biti. Prin urmare, fiecare fotosit al unei camere foto digitale obisnuite poate genera 2^12 = 4.096 nivele diferite de semnal. Aparatele foto de inalta performanta convertesc informatia pe 14 biti. Datele sunt apoi asamblate sub forma unui fisiser in care sunt introduse informatii referitoare la pozitionarea fiecarui fotosit, ca si date referitoare la parametrii de expunere, modelul camerei folosite, etc.

Acest fisier poate fi transferat pe cartela de memorie sub forma de fisier RAW sau poate fi prelucrat in continuare, in camera foto digitala. Sunt acum aplicate setarile: balansul de alb, contrastul, ajustarea acutantei, eventuale filtre digitale, etc. Nivelul de semnal per pixel este redus la 8 biti. Daca fotocamera permite (si utilizatorul prefera acest format), imaginea poate fi salvata in acest moment ca fisier TIFF.

In final se face transformarea in fisier JPEG, prin indeprtarea datelor considerate prea "asemanatoare" in scopul reducerii dimensiunilor fisierului de imagine.

Prelucrari fisier
Tip fisier

Semnal captator,
Transformare analog - digital
Populare header fisier

RAW
Aplicare setari camera:
- balans de alb
- contrast
- acutanta
- saturatia culorilor
- aplicare filtre digitale
- redimensionare la rezolutia presetata
Conversie 12 -> 8 biti
TIFF
Comprimare JPEG
JPEG

Ce este intervalul dinamic?
Notiunea de interval dinamic a fost introdusa in electronica audio si se refera la raportul dintre cel mai puternic semnal (nedistorsionat) si zgomotul de fond, la un amplificator. Este exprimat in dB (deciBeli) si are o progresie logaritmica in baza 10.

Ulterior a fost preluat si in fotografie, sub forma raportului dintre densitatea maxima (Dmax) a unei zone comparativ cu densitatea minima (Dmin deasupra zonei de voal). De exemplu, daca un film are Dmax = 3,3 iar Dmin = 0,3 intervalul dinamic este 3,3 - 0,3 = 3.

In termeni de expunere, un indice de expunere (IE) echivaleaza cu o crestere a densitatii de 0,3. Continuind cu exemplul anterior, un interval dinamic de 3 echivaleaza cu 10 trepte de expunere.

Filmele alb-negru uzuale au intervalul dinamic 2,4 - 2,7 (adica 8 - 9 IE), filmul diapozitiv color in jur de 2 (6 - 7 IE), scannerele de uz casnic 3,6 - 4 (12 - 14 IE) iar ochiul uman 2,1 (echivalent 7 IE, fara modificarea diametrului pupilei). Intervalul dinamic maxim perceput de ochiul uman este echivalent cu 24 IE!

In cazul imaginilor digitale, intervalul dinamic maxim teoretic al unui fisier pe 8 biti este de: 2 ^ 8 = 256 biti; log(10) 256 = 2,4 In schimb, un fisier pe 12 biti: 2^12 = 4096; log(10) 4096 = 3,6

Care ar fi diferentele intre RAW si JPEG?
Fiecare dintre aceste tipuri de fisiere prezinta avantaje si dezavantaje pentru utilizator.
O prima diferenta este data de informatia stocata in fiecare pixel. Fisierul RAW stocheaza informatia pe 12 biti, ceea ce creeaza o diferenta maxima teoretica de semnal de la 0 la 4095 sau, sub forma de raport: 1 : 4096. In cazul fisierului RAW, intervalul dinamic este de 3,6 (pentru fisierele pe 12 biti) sau 4,2 (pentru fisierele pe 14 biti). Fisierele JPEG sunt codificate pe 8 biti/canal de culoare. Intervalul dinamic scade in cazul acestora, neputind depasi 2,4!

Avantaje JPEG
Avantaje RAW

Fisiere de dimensiuni mai mici, mai economice

Fisierul contine intreaga informatie furnizata de captator
Sunt manipulate mai rapid in camera
Permit modificarea ulterioara a unor parametrii de expunere dar mai ales: temperatura de culoare si IE
Pot fi imediat imprimate pe hartie
Fisierul poate fi convertit in imagini TIFF de 16 biti/canal

Prelucrarile sunt aplicate doar in momentul salvarii in format TIFF sau JPEG si nu afecteaza fisierul RAW

O a doua diferenta majora intre cele doua tipuri de fisiere este aceea data de standardul lor: fisierul JPEG utilizeaza un standard deschis si deci imaginea poate fi vizualizata cu orice progam capabil sa manipuleze imaginile; in schimb, fisierele RAW utilizeaza standarde proprietare fiecarui producator, ba chiar si mai mult! Acelasi producator introduce modificari de la un model de camera la altul. De exemplu Canon a schimbat modul de codificare, o data cu introducere modelului Canon EOS 20D, sau Nikon la modelul D2X.

Dezvantaje JPEG
Dezvantaje RAW

Nu permit decat procesari de mica amploare

Procesarea fisierului este consumatoare de timp
Procesarile si salvarile repetate altereaza rapid calitatea imaginii
Nu exista un standard general valabil. Fiecare producator are propriul format, unii producatori chiar mai multe!
Calitate uneori nesatisfacatoare pentru imprimari de inalta calitate.
Nu exista nici o garantie ca producatorul va pastra pe viitor compatibilitatea cu vechile formate


Necesita programe dedicate; unii producatori le vand separat de camera.

In fine, diferenta cea mai importanta pentru utilizatorul neprofesionist este dat de timpul consumat pentru pregatirea pentru imprimare (postprocesarea). Daca in cazul fisierelor JPEG sunt necesare doar putine prelucrari, deci un timp scurt de lucru asupra fisierului de imagine, in cazul fisierelor RAW timpul consumat este mult mai mare.

Bookmark and Share

Comentarii:

Dan Z. - 23 Jul 2006, ora 13:54
Excelentă contribuție. O foarte bună punere în temă, cu o parte tehnică a fotografiei digitale, dar mai ales sunt de remarcat echivlențele românești ale unor termeni care, - cel puțin la nivelul textelor citite de mine până în prezent – nu au avut o traducere exactă și inechivocă. O singură remarcă malițioasă, fotografia digitală este (IMO) mult mai accesibilă comparativ cu cea umedă (!). Fleicitări și continuați, este multă nevoie de a conștientiza ca teoria nu îngustează, ci luminează practica.

Robert Buta - 30 Jul 2006, ora 13:20
Un articol extrem de interesant. Totusi, am o intrebare: Este corecta afirmatia cum ca salvarile repetate in formatul JPEG conduc la alterarea imaginii (vezi ultimul tabel de comparatie intre JPEG si RAW) ??? Ma refer DOAR la salvari, fara prelucrare... Mi se pare ca este eronata, imaginea, chiar in format JPEG fiind digitizata... ce se poate pierde si cum?? Multumesc.

Calin-Stefan Ragalie - 30 Jul 2006, ora 13:52
Pierderile apar, desigur, numai in urma decomprimarii - procesarii - recomprimarii JPEG. Se produc datorita mecanismului care sta la baza JPEG: eliminarii anumitor nuante de culori ce sunt prea apropiate pentru a putea fi percepute de ochiul uman.

alex Iacobescu - 02 Nov 2006, ora 00:03
O multime de termeni care-si gasesc si un echivalent in mintea mea in sfarsit :P multumesc pt. asta.Intrebarea mea este...ulterior retusurilor efectuate pe Raw...fisierul TIFF este mai bun calitativ pentru print decat Jpeg-ul?

Calin-Stefan Ragalie - 02 Nov 2006, ora 00:33
@ Alex Iacobescu: teoretic, un fisier TIFF este superior unuia JPEG, deoarece protocolul de comprimare JPEG elimina unele nuante de culori prea apropiate. Practic insa, depinde de dimensiuna la care se va imprima imaginea: pe formatele mici (uzuale) nu se observa nici o diferenta.

corneliu florea - 19 Dec 2006, ora 17:20
Nu sunt de acord ca un fisier RAW poate fi transformat eficient in fisier TIFF pe 16 biti. Odata informatia stocata/inregistrata pe 12 biti extensia la 16 biti este doar aparenta. Al doilea aspect este legat de interpolarea culorilor, cunoscuta mai ales ca demoaaicare. Acesta este cel mai important proces digital ce se desfasoara in camera. In pozele cu detalii fine aici se face diferenta. Partea proasta este ca fiecare firma a dezvoltat propriul algoritm, care in plus beneficieaza de adaptarea pe camera. Statistic vorbind, este greu de crezut ca prelucrarea unei imaginii RAW in aplicatia producatorului respectiv intr-o aplicatie de uz general, cu aceleasi facilitati, vor iesi la fel de bine. Sunt de acord ca formatul RAW ofera mai multe sanse pentru ajustarea unei fotografii, dar in practica este nevoie de mult discernamant pentru a stii cand ai cu adevarat nevoie de informatie bruta.

alexandru l. - 01 Feb 2008, ora 14:55
adobe photoshop CS3(cred ca si CS2) prelucreaza cu usurinta orice tip de fisier RAW fie el de nikon sau de canon...

Dorel Adam - 24 May 2008, ora 23:28
sunt amator cu pretentii, am un D2Xs si doresc sa printez la marime de 30x40cm, ce fisier sa folosesc? raw sau jpeg? Va multumesc!

Calin-Stefan Ragalie - 25 May 2008, ora 10:37
@ Dorel Adam - cea mai buna calitate o obtineti daca fotografiati in mod RAW, apoi prelucrati fisierul de imagine si il salvati in modul JPEG la calitate maxima.

u. florin - 24 Oct 2009, ora 17:03
sunt incepator si am luat recent un sony dsc-h20 si as vrea sa stiu, cum pot sa fotografiez in modul raw? Multumesc!

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Obiectiv
ultra-wide »

   de Vlad Soare
   azi, la ora 12:19
Montura Fuji X »
   de Avram
   ieri, la ora 09:14
Sony pregateste
ceva »

   de Dorian
   acum 6 zile, la ora 10:31
Lights of Sibiu »
   de stevenson
   acum 10 zile, la ora 21:57
Chinese fortune
teller »

   de Ancuta
   acum 10 zile, la ora 10:51

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 126929 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate