Foto tehnica

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Pantone ColorVision ColorPlus

1. Introducere

Dupa ce entuziasmul provocat de achizionarea primei camere digitale s-a mai domolit, spiritul critic al incepatorilor in fotografie reintra in "drepturi" si una dintre intrebarile cele mai frecvente este: "de ce culorile din fotografie nu sunt la fel cu cele pe care le-am vazut cand am facut fotografia?".


Perceptia culorilor se bazeaza pe informatiile furnizate de ochi, care are un set de receptori pentru lumina colorata (celulele cu conuri). Conform teoriilor actuale, conurile retiniene sunt specializate pe domenii inguste din spectrul luminos, pentru receptia luminii rosii, albastre si respectiv verzi. Innformatiile sunt transmise apoi la cortex unde sunt interpretate si comparate cu cele stocate in memorie, in scpoul identificarii subiectului. O data cu identificarea subiectului, datele memorate au prevalenta asupra celor furnizate de ochi; asa se explica de ce, de exemplu, privind o coala de hartie alba, majoritatea subiectilor vor aprecia ca este alba, indiferent de temperatura de culoare a luminii din mediu: de la becul cu incandescenta pana la lumina emisa de cerul nordic!


Tehnica actuala de inregistrare si afisare a imaginilor color pleaca de la teoria tricromatica a vederii umane si manipuleaza informatii pe cele trei canale de culoare: rosu, verde si albastru (Red, Green, Blue). Modalitatea de a caracteriza o anumita nuanta de culoare utilizeaza una dintre cele doua metode: aditiva sau substractiva.
Metoda aditiva se bazeaza pe emisia sau receptia de lumina colorata in nuantele rosie, verde sau albastra, fiecare nuanta cu o anumita intensitate; amestecul dintre cele trei nuante determina culoarea ce va fi perceputa de privitor.


S-a constatat ca este suficienta esantionarea fiecarei nuante de culoare pe 256 nivele. Amestecul corect al celor trei nuante poate reproduce practic toate nuantele de culoare pe care le poate percepe ochiul uman. Intr-adevar, 256 nuante de rosu x 256 nuante verde x 256 nuante de albastru determina peste 16 milioane nuante de culori. Se pare ca o persoana cu o avansata educatie vizuala poate percepe pana la 11 milioane nuante de culori. Notatia se face in intervalul 0 - 255, unde "0" inseamna absenta emisiei iar 255 inseamna intensitatea maxima. In acest sistem, albul este reprezentat ca r:255, g:255, b:255 iar negrul r:0 g:0 b:0. Culooarea pura rosu va fi: 255, 0, 0, verde pur: 0, 255, 0 iar albastru pur: 0, 0, 255.


Metoda substractiva are la baza capacitatea pigmentilor colorati de a absorbi anumite portiuni din spectul color. Prin dispunerea a diferiti pigmenti si in anumite proportii, se pot afisa nuante bine determinate de culoare. Metoda substractiva utilizeaza pigmenti in culorile cian, magenta si galben (Cyan Magenta Yellow). Pentru mai buna reproducere a negrului a fost adaugat si pigmentul negru (blacK). Acest principiu este folosit de majoritatea covarsitoare a imprimantelor actuale (CMYK), care utilizeaza cerneluri in cele patru culori. Transferul din harta RGB in harta CMYK este facuta de un software dedicat al imprimantei.


Determinarea capacitatii de reproducere a unei anumite nuante de culoare prin amestecul culorilor de baza RGB a condus la introducerea notiunii de spatiu de culoare sau gamut. Experimental, pe o jumatate de ecran se proiecteaza un spot de lumina monocromatica de o aunumita lungime de unda; pe cealalta jumatate de ecran se proiecteaza un amestec din culorile fundamentale (RGB). Daca amestecul de culori reproduce identic nuanta monocromatica, se spune ca lumina monocromatica este in gamutul dispozitivului tricromatic. In caz contrar, sursa monocromatica este in afara gamutului si deci nu poate fi reprodusa.


Lantul implicat in preluarea, prelucrarea si afisarea unei imagini cuprinde trei verigi: dispozitivul de inregistrare (camera foto digitala sau scanner), monitorul calculatorului pe care se face prelucrarea imaginii si dispozitivul de iesire: imprimanta. Fiecare dintre ele va gestiona culorile de baza intr-un mod propriu, definit de producator si in conformtiate cu spatiul de culoare pe care-l poate reproduce.


Aceste diferente intre capacitatea de reproducere a culorilor de catre diferite dispozitive a facut necesara introducerea notiunii de management al spatiului de culoare (Image Color Management - ICM), de catre International Color Consortium (ICC). Fiecare dispozitiv va are atasat un fisier *.icm in care sunt stocate informatii despre cum trebuie ajustat (translatat, "tradus") raportul dintre culorile fundamentale, pentru a fi corect reprezentate (pe monitor, de exemplu).


Windows si Internet-ul (destinatia majoritatii fotografiilor noastre) utilizeaza spatiul de culoare sRGB. Majoritatea covarstioare a camerelor foto digitale utilizeaza acest spatiu (implicit sau ales din meniu). In continuare, imaginea este transferata in calculator si afisata pe monitor. De cele mai multe ori, monitorul nu o afiseaza corect.


De ce este nevoie de etalonarea afisarii imaginii pe monitor? Din cel putin doua motive!


Primul motiv este reprezentat de faptul ca producatorul stabileste un set de parametrii impliciti de functionare al monitorului, de regula inadecvati pentru afisarea de imagini, cum ar fi temperatura de culoare, luminozitatea sau contrastul.


Al doilea motiv este reprezentat de uzura inerenta a oricarui dispozitiv in timpul functionarii. Chiar si cele mai performante montioare sufera, in timp, "deraieri" ale modului de reproducere a culorilor.


Cum putem corecta afisarea imaginii pe monitor? Cu un colorimetru!


Pagina urmatoare ->

Bookmark and Share

Comentarii:

Andronic Ducu - 03 Jun 2006, ora 17:01
cum pot face rost de un colorimetru? exista softuri pentru corectarea afisarii de imagini pe monitor? daca da, dati cateva exemple

leonard petraru - 27 Dec 2006, ora 21:07
un program cu care se mai poate calibra monitorul este' View sonic monitor test'.

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Ancuta
   ieri, la ora 13:55
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 3 zile, la ora 10:25
Film diapozitiv
color »

   de csr
   acum 7 zile, la ora 20:06
Sony pregateste
ceva »

   de Ancuta
   acum 8 zile, la ora 13:46
Polaroid
redivivus? »

   de Dorian
   acum 12 zile, la ora 13:12

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127192 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate