Foto tehnica

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Canon EF 50 mm f:1,8 II

1. Descriere

2. Testari in laborator

  • putere de rezolutie in centru si la periferie
  • deformari in perna si butoi
  • aberatii cromatice
  • vignetare

3. Testari in teren

  • usurinta in utilizare
  • folosire filtre

4. Concluzii


1. Descrierea obiectivului

Obiectivul Canon EF 50 f:1,8 II este format din 6 lentile dispuse in 5 grupuri, adapostite intr-o carcasa de plastic si cu o baioneta tot din plastic. Diafragma este formata din 5 lamele si ia valori relative intre 1,8 si 22. Obiectivul are un diametru de 68 mm, o lungime de 41 mm si o greutate de numai 130 g.

Focalizarea se realizeaza in modul AF printr-un micromotor electric iar pentru focalizarea manuala obiectivul dispune de un inel. Distanta minima de focalizare este de 0,45 m. Punerea la punct se realizeaza prin translatarea intregului bloc optic, iar nu prin rotirea grupului frontal, fapt care usureaza utilizarea filtrelor de polarizare.

Lentila frontala este situata destul de profund, asa incat obiectivul dispune de un mic parasolar incorporat.

Montura pentru portfiltre este pe filet tip M52. Concentric cu filetul pentru filtre este localizat un filet pentru parasolarul dedicat.

2. Testari de laborator

Testarile de laborator au fost analizate cu ajutorul programului „Imatest”. Obiectivul a fost montat pe un corp Canon 300D. Senzorul acestui model are o rezolutie de 3072 x 2048 pixeli, distribuiti pe o suprafata de 22,7 x 15,1 mm (un pixel masoara 7,38 microni). Rezultatele de mai jos sunt expirmate in perechi de linii per inaltime imagine. Daca doriti sa aflati echivalentul in perechi de linii per milimetru, impartiti parametrul afisat la 15,1 mm.

Programul de testare evidentiaza rezolutia la o capacitate de transfer a modulatiei (MTF) de 50%, care constituie un parametru integrator al capacitatilor MTF 90% si MTF 10% si care, totodata, este si foarte semnificativ din punct de vedere practic. Mentionam ca programul Imatest furnizeaza doua curbe referitoare la rezolutie: prima, ilustrata in negru in graficele de mai jos, arata capacitatea obiectivului in rezolvarea detaliilor, pe cand a doua, desenata in rosu, se refera la ansamblul obiectiv – captator – procesor.

Pentru analiza calitatilor obiectvelor am utilizat numai primele curbe (in negru).

2.1. La diafragma maxima (f:1,8)

Puterea de rezolutie in centru, la diafragma maxima atinge 1218 perechi de linii pe inaltimea imaginii, corespunzator unei capacitati de transfer (MTF) de 50% si de 1477 perechi de linii pentru MTF 30%


La colturi, puterea de rezolutie la aceeasi diafragma scade la 946 perechi de linii pe inaltimea imaginii, la MTF 50% si respectiv 1269 PL pentru MTF 30%


La aceeasi diafragma, in centrul imaginii, contrastul este diminuat (1,62 pixeli pentru o crestere de la 10% la 90% a luminozitatii subiectului) insa aberatiile cromatice sunt mici (0,0559 pixeli)


La periferia imaginii, contrastul scade si mai mult, atingind 2,38 pixeli pentru o crestere de la 10 la 90%


2.2. Alte valori ale diafragmei

Puterea de rezolutie creste o data cu inchiderea diafragmei, la valori peste 1600 perechi de linii pe inaltimea imaginii, incepind cu diafragma 2,8 si atinge maximum (1682 pl/ph pentru MTF 50% respectiv 1954 pentru MTF 30%) la diafragma 5,6.


De asemenea, contrastul se amelioreaza, la f:5,6 atingind 1,13 pixeli (echivalent unei rezolutii de peste 1800 perechi de linii).


Incepind cu diafragma 16, datorita aparitiei fenomenelor de difractie, rezolutia scade la 1449 perechi de linii, pana la aproape 1100 perechi de linii la diafragma 22.


In graficul de mai jos este marcata capacitatea de rezolutie (MTF 50%) la toate diafragmele disponibile (in albastru) ca si tendinta ponderata (in rosu).


Distorsiunile sint practic absente; in figura de mai jos s-a utilizat diafragma 1,8.


Vignetarea optica este mica la diafragma maxima, echivalenta cu 0,3 indici de expunere (IE), scade la 0,21 IE la diafragma 2 si apoi sub 0,1 IE pentru celelalte valori ale diafragmei.

3. Testari in teren

Utilizarea obiectivului Canon EF 50/1,8 este in general placuta, dar are si cateva minusuri.

Greutatea foarte mica si dimensiunile reduse ale obiectivului contribuie la manevrabilitatea camerei in timpul fotografiei. De asemenea, este comod de purtat in geanta fotografica si nu ocupa prea mult spatiu.

Focalizarea automata se face rapid, dar totusi un pic cam zgomotos. Focalizarea manuala este putin ingreunata de inelul ingust de focalizare. Obiectivul nu dispune de scala pentru distante si nici de scala pentru profunzimea de camp. Absenta unei adevarate motorizari ultrasonice face problematica ajustarea manuala a punerii la punct in pozitia AF. Comutatorul AF/MF este, pe modelul avut in teste, usor de manevrat.

Montarea filtrelor este un pic problematica, mai ales pentru persoanele cu degetele groase.

Montarea si demontarea pe corpul aparatului trebuie facuta cu grija, deoarece montura de plastic nu este de natura sa inspire soliditatea uneia de otel.

Bokeh-ul este neutru catre urat pentru subiectele din fundal, si frumos dar nu foarte folositor, pentru subiectele din prim-plan.

 


4. Concluzii

Obiectivul Canon EF 50 mm f:1,8 II este unul plin de multe calitati si grevat de unele deficiente. Calitatile sale optice sunt remarcabile, iar pretul este foarte bun. Defectele sunt in special la capitolul constructie si manevrabilitate in teren. De asemenea, bokeh-ul este nesatisfacator.

PARAMETRUL

NOTA OBTINUTA

Rezolutie

18/20

Contrast

18/20

Vignetare

9,5/10

Aberatii cromatice

9,5/10

Utilizare in teren

5/10

Constructie mecanica

5/10

Raport calitate/pret

20/20

PUNCTAJ TOTAL

85/100

Nota finala: 8,5

Calin-Stefan Ragalie

Martie, 2005

Bookmark and Share

Comentarii:

JollyRoger - 18 May 2005, ora 17:23
Ce este acela "bokeh" ?

Calin-Stefan Ragalie - 21 May 2005, ora 20:38
Poti afla de exemplu, de aici.

Chendran Bogdan - 10 Jul 2006, ora 23:02
Daca vrei un obiectiv bun si ieftin, Canon EF 50 mm f:1,8 II face toti banii. Daca vrei bohek frumos si montura metalica, dar conteaza mai putin banii, iei Canon EF 50mm – F1.4. Care e de aproape patru ori mai scump.

Iurie Carpinschi - 03 Dec 2007, ora 23:34
Acest obiectiv face parte din categoria "must have", in special pentru fotografii incepatori. Nu veti regreta!

Dan Puzdreac - 04 Feb 2008, ora 16:44
Pentru cei interesati, aveti aici o imagine comparativa a unui "bokeh" generat de Canon 50mm F1.2, Canon 50mm F1.4 si Canon 50mm F1.8 - http://www.the-digital-picture.com/Images/Other/Canon-50mm-Lens-Bokeh-Comparison.jpg

spoOck girl - 05 Oct 2009, ora 13:10
si deci ? cam cat costa? se poate schimba lentila?

Calin-Stefan Ragalie - 05 Oct 2009, ora 13:38
@spoOck girl: cam 100 Euro; obiectivul este construit din 6 lentile, nu inteleg de ce ai vrea sa schimbi vre-una dintre ele?!?

Radulescu Bogdan - 07 Feb 2010, ora 12:14
Din cate inteleg eu (sunt incepator, posesor de Canon rebel xsi), este un obiectiv pentru spatii cu lumina abundenta.Cum se comporta in fotografie de interior acest obiectiv? Multumesc

Calin-Stefan Ragalie - 07 Feb 2010, ora 12:39
@ Radulescu Bogdan: din contra, este un obiectiv util in conditii de lumina redusa!

adrian dobre - 04 Mar 2010, ora 12:37
lentila 50mm f 1.8,este dedicata pt spatiile cu lumina redusa,pt portrete,si pt multe altele ,eu il am si pot sa spun ca este f bun,este o lentila care nu trebuie sa lipseasca fotografului

Calin-Stefan Ragalie - 25 May 2010, ora 14:15
Ce parere are Ken Rockwell despre acest obiectiv, la: http://www.kenrockwell.com/canon/lenses/50mm-f18.htm

Cotoi Costica - 18 Oct 2010, ora 20:32
Domnule C.S.Ragalie,va rog sa-mi spuneti daca folosind un obiectiv cu f 1,4 sau 1,8 exista riscul unor probleme de focalizare la un Canon 500D. Va multumesc.

Calin-Stefan Ragalie - 18 Oct 2010, ora 21:46
@Cotoi Costica: senzorul central are o sensibilitate crescuta privind focalizarea. Pe de alta parte, problemele de focalizare nu tin atat de obiective luminoase (f:1,8 1,4 sau mai luminoase), cat de luminozitatea subiectului: daca luminozitatea subiectului este foarte redusa, nici chiar cel mai lumonos obiectiv si nici cel mai performant aparat foto nu va putea distinge contrastul necesar pentru a realiza autofocalizarea corecta. Solutia: focalizarea manuala!

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Yashica pregateste
ceva »

   de Nikon
   azi, la ora 14:13
Rumoare la Canon 2 »
   de Taxon
   ieri, la ora 15:45
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Ancuta
   acum 3 zile, la ora 13:55
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 5 zile, la ora 10:25
Film diapozitiv
color »

   de csr
   acum 9 zile, la ora 20:06

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127195 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate