Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  

O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Abigail Solomon-Godeau - Inside/Out

(note de lectura)

 

Abigail Solomon-Godeau este profesor emerit la University of Massachusetts, specializata in critica fotografica, arta contemporana si arta franceza din sec. XIX si XX. Si-a inceput cariera ca istoric si critic; prima sa lucrare, "Photography at the Dock: Essays on Photographic History, Institutions, and Practices" a fost publicata in 1991. Eseurile sale au aparut in numeroase reviste din SUA, precum: Art in America, Artforum, The Art Journal, Afterimage, Camera Obscura, October, Screen, etc. si au fost traduse in alte reviste. A organizat mai multe expozitii: "The Way We Live Now" (1982), "Sexual Difference: Both Sides of the Camera," (1992),"Mistaken Identities" (1994); "The Image of Desire; Femininity, Modernity, and the Birth of Mass Culture in Nineteenth-Century France" (1998), etc.

 

* * *

 

Solomon-Godeau vede lucrarea "On Photography" a Suzanei Sontag ca pe o colonizare a fotografiei mondiale si observa ca Sontag a intrevazut unele metode de abordare a fotografiei, in special in fotografia persoanelor. Aceasta abordare, de exemplu in cazul Dianei Arbus, nu angajeaza privitorul in a se emotiona cand priveste persoanele redate in fotografiile ei. Arbus fotografiaza devianti: sociali, psihici sau dismorfici, intr-un mod care nu solicita emotii din partea pritorului. Ca atare, Sontag o eticheteaza pe Arbus ca un voyeur "morbid", care depaseste limitele impuse de inhibitiile sociale ale epocii, eliberind fotograful de orice responsabilitate cu privire la oamenii fotografiati. Ea crede ca acesta este punctul in care fotografia de persoane devine turism, nu mai este interesata in a interfera cu viata subiectelor, fotografiile sunt cai de a lupta impotriva plictiselii, de a fi in afara intamplarii fotografiate. Solomon-Godeau nu este de acord cu opinia lui Sontag despre "turismul fotografic" din imaginile lui Arbus, ci crede ca este mai degraba inauntru (insider) / in afara (outsider), intim / indiferent. Solomon-Godeau denumeste aceasta ca "binar", ca un aspect al teoriei limbaj - semiologie a lui Ferdinand de Saussure (semnificat - semnificant). In exemplele alese de Sondag, pentru a ilustra eseul despre Arbus, pozitia dinnauntru este vazuta ca "buna" iar cea de outsider alienata, "rea".

 

Diane Arbus © Diane Arbus

 

Solomon-Godeau o considera pe Sontag ca pe o umanista, care pledeaza pentru etica in fotografie, iar pe Martha Rosler, autoarea eseului "In, Around and Afterthoughts", ca pe o promotoare a politicii prin fotografie: putere / fara putere. Rosler sustine ca fotografii neimplicati, ousider-i, sunt "victime" si ca acestia pot obtine rezultate mai bune daca incearca sa se exprime ei insisi in fotografii. In opiniile ambilor critici, Sontag si Rosler, Solomon-Godeau crede ca, fie si turist, sau fotograf documentarist, acesta comite o forma de violenta asupra subiectului si preia ceva de la acesta, dar chiar si asa, fotograful nu vede subiectul decat partial si, probabil, distorsionat.

Solomon-Godeau este de parere ca dilema inside / outside este mai complexa decat pare la prima vedere. Vedem adevarul daca suntem inauntru, dar suntem obiectivi doar din afara. De la Walter Benjamin pana la Sontag, toti criticii au considerat ca fotografia nu este capabila sa arate decat aspectele superficiale ale subiectului. Daca ar fi asa, atunci cum se poate diferentia intre un fotograf "din interior" si unul "din afara"? Daca aceasta diferenta poate fi definita, cum apare ea in imagini? Fotografii "din interior" prezinta ei altfel subiectele? Sunt ei mai putin obiectivi?

In expozitia "Public Information: Desire, Disaster, Document", lucrari precum Ed Ruscha "Every Building on the Sunset Strip" sau Dan Graham "Homes for America", apar ca realizate de fotografi complet detasati de subiect, preocupati exclusiv de aspectul exterior al acestuia, de banal. Abordarea lor este total impersonala. Aceasta maniera, impersonala, a fost apoi abordata si de alti fotografi, precum Warhol sau Richter.

 

Ed_Ruscha_Every_builing.jpg © Ed Ruscha

 

Dan_Graham_Homes_for_america.jpg © Dan Graham

 

Pe de alta parte, fotografi precum Larry Clark sau Nan Goldin se dovedesc a fi profund implicati in tema abordata. Solomon-Godeau considera ca aceasta subiectivitate este cea care defineste fotografia ca arta. Fotografii realizate de Clark, Goldin sau Arbus, abordeaza teme similare, precum aspecte deosebite ale societatii umane, dar Arbus este in mod clar un fotograf "outsider", insa, indiferent de intentiile fotografului, lucrarile lor se situeaza la granita dintre arta si spectacol. La polul opus, Goldin este un insider, ea considerind camera ca o parte integranta a subiectului, ca o componenta a vietii cotidine a lui, cum este, de exemplu, mancatul. Camera fotografica nu se interpune intre fotografa si subiectul ei, din contra, creeaza conexiuni emotionale; Goldin nu este voyeur, subiectele sale sunt "familia" ei, "istoricul" personal.

 

Nan_Goldin_balad.jpg © Nan Goldin

 

In doua dintre eseurile sale fotografice, "Ballad of Sexual Dependency" si "The Other Side", Nan Goldin ne arata lumea in care traieste ea. Daca in primul este ea insasi subiect al fotografiei, (in al doilea nu mai sunt prezentate autoportrete), ambele dezvaluie profunda intricare dintre fotograf si subiectele sale. Solomon-Godeau vede aceste eseuri ca pe o perfecta ilustrare a pozitiei fotografului implicat, sau "confesor" al subiectului, cum il defineste. Cadre ale vietii private sau chiar intime a subiectului, precum alegereea hainelor si imbracarea lor arata o relatie intima intre acesta si fotograf. In eseul fotografic "The Other Side", Goldin abordeaza transvestitismul dintr-o maniera clar implicata, aratind persoanele asa cum ar dori acestea sa arate, ca niste fotografii de moda.

 

Nan_Goldin_other_side.jpg © Nan Goldin

 

Exista riscul ca, indiferent de intentia fotografului, subiectul sau sa apara ca un obiect dintr-un spectacol. Solomon-Godeau se intreaba: "... reprezentarea fotografica a unui autor implicat constituie o interventie eficienta impotriva problemelor etice si politice ale homofobiei?" Succesul acestui gen fotografic este determinat in parte de eficienta cu care subiectul e capabil e a mima sexul opus. Pe de o parte, subiectul reuseste sa diminueze sau sa anuleze diferenta dintre sexe si, pe de alta parte, sa etaleze aspecte caracteristice fiecarui sex. In ambele cazuri, fotografia este despre aparente, despre exterior, nerelevind mai nimic despre substanta subiectului. Eticheta de voyeur se aplica inca o data asupra lui Goldin, mai ales ca, deseori, aparatul sau fotografic nu trece mai departe de "...ceea ce este deja acolo".

In unele dintre eseurile lui Larry Clark se poate intrevede viziunea sa de "insider". Privind oarecum stereotip, Clark ne ofera o viziune "masculina", in contrast cu viziunea lui Goldin, "feminina". In primul sau album, "Tulsa", Clark declara: "... nu am facut aceste fotografii ca un voyeur, ci ca un participant". In ambele cazuri, Solomon-Godeau, nelamurita privind natura autorului: "erotica, sociala sau personala" - care nu sunt imediat identificabile-, se intreaba cum poate privita opera sa: ca a unui outsider sau a uni insider? Ca si fotografiile din National Geographic, fotografiile lui Clark lasa iluzia ca ar putea vorbi ele insele, totusi, chiar daca invizibil in mod direct, fotograful isi face simtia prezenta in multe cadre. Cu toate acestea, este indoielnic in ce masura prezenta - chiar si ipotetica, a fotografului -, contribuie intotdeauna la realizarea de fotografii mai bune, deoarece Solomon-Godeau le considera pe multe dintre ele - voyeuristice.

 

Larry_Clark.jpg © Larry Clark

 

Incercind sa faca fata ambiguitatilor ridicate de Goldin si Clark, Solomon-Godeau sugereaza doua cai, contrare: - aspectul sexualitatii, care rezida atat in subiectul abordat, dar, mai ales, in mintea privitorului, in mod diferit, posibil, in fiecare privitor, deci extrem de subiectiv, - fotografia nu poate arata decat aspecte exterioare ale subiectului, vizibile de oricine interesat, deci obiective, si nu pot arata aspectele intime ale subectului.

Solomon-Godeau citeaza si alti fotografi, precum Jeff Wall, preocupati de problema inside / outside. Totusi, autoarea crede ca acest concept trebuie, in continuare, analizat, de exemplu, cum cunoastem realitatea? De exemplu, in ce masura un fotograf poate prezenta adevarul si realitatea? Sau, o fotografie poate servi ca proba medico-legala? Solomon-Godeau sustine ca, in epoca post-moderna, aceasta ultima calitate este, cel putin, chestionabila. Deoarece, precum unor precepte filozofice contemporane, realitatea este cunoscuta doar prin modele reprezentative, in ce masura fotografia este un sistem adecvat de reprezentare?

Dezbaterea privind corectitudinea reprezentarii fotografice are, asadar, diferite aspecte, cel inside / outside fiind doar unul dintre ele. Un fotograf implicat (insider) poate scapa multe aspecte intime ale subiectului, la fel cum un fotograf "obiectiv" (outsider) poate surprinde multe laturi reale. Solomon-Godeau il citeaza pe Robert Frank, un "outsider", dar care printr-o abordare romanitca, rebela, uneori alienata "... a realizat ceea ce multi considera a fi una dintre cele mai clare, evocative si autentice imaginii ale Americii din anii 50".

Solomon-Godeau considera filmul lui Chantal Akerman, "D`Est", ca un nou exemplu de abordare a unui fotograf / videograf "outsider". "Obiectivul camerei observa mut; nu exista text, povestire, explicatii, comentarii... doar zgomot de fond ... doar fete umane, corpuri, posturi, gesturi." Desigur, in opinia Solomon-Godeau, acest film poate fi incadrat in curentul turismului foto/cinematografic.

In concluzie, Solomon-Godeau crede ca exista unele trasaturi ale subiectului care scapa atat fotografilor "insideri" cat si celor "outsideri" si il citeaza pe Walter Benjamin: "exista cai diferite prin care natura graieste catre camera si catre ochi".

 

© Marian Gadea
decembrie, 2013
Foto-Magaizn.ro

 

Bookmark and Share

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Izvorul luminii »
   de elerum
   ieri, la ora 09:34
Adobe CC »
   de Dorian
   acum 2 zile, la ora 14:14
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Dorian
   acum 4 zile, la ora 18:47
Leica pregateste
ceva »

   de montecarlo
   acum 6 zile, la ora 20:05
Sony pregateste
ceva »

   de Dorian
   acum 6 zile, la ora 11:40

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127225 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate