Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Sase reflectii despre fotocompozitie

Motto: "Nimeni nu este cu adevarat artist decat atunci cand are deja in cap metodele de realizare si compozitia, inainte de a se incepe de pictat." Claude Monet


Introducere
Compozitia este un aspect important al unei fotografii bune. Am scris despre aceasta in multe din cartile si din eseurile mele si voi continua sa o fac. Aici vreau sa amintesc doar cateva remarci despre fotocompozitie. Aceasta pagina nu este organizata similar cu materialele aminitite. Paragrafele sunt numerotate dar nu au neaparat legatura unele cu altele. Cititi-le ca atare. Sunt idei simple, care mi-au trecut prin minte si pe care am dorit sa vi le impartasesc.


1. Despre fotograf
Un bun fotograf are, inainte de orice, un ochi bun. Camera foto, desigur, este importanta, dar de o importanta secundara. Marii fotografi au un foarte ascutit simt de vedere. Totusi, un echipament de ultima ora poate elibera mintea fotografului de la tehnica fotografica, lasandu-l sa se concentreze la ce vrea sa fotografieze


De exemplu, in fotografia de peisaj, fotograful trebuie sa fie capabil sa sesizeze schimbarile luminii, a vremii, a norilor, a umbrelor, asa cum ele pot avea loc. Adica sa expuna, sa puna la punct planul de focalizare si sa realizeze celelalte aspecte tehnice in mod corect. Deabia apoi fotograful poate sa-si imagineze ce subiect sa fotografieze, in contextul luminii existente.


Cottonwoods-Horizontal.jpg

Blue Mesa Cottonwoods
compozitie orizontala


Uneori, incercind incadrarea atat in modul peisaj cat si in modul portret, pentru o fotografie de peisaj, poate conduce la obtinerea de fotografii bune, ca exemplu cele doua imagini cu copacii de bumbac pe un fundal montan. Compozitia pe orizontala mi-a permis sa includ mai multi copaci decat as fi putut in formatul pe verticala. A rezultat o imagine cu o mai ampla "respiratie" comparativ cu cea incadrata pe verticala. In schimb, in cea inadrata vertical, cu doar un copac, pare ca acesta este eroul principal, iar imaginea adauga varietate intr-o eventuala serie.


Cottonwoods-Vertical.jpg

Blue Mesa Cottonwoods
compozitie orizontala


2. Despre reinnoirea echipamentului
Achizitionarea de noi echipamente, de software si accesorii foto se face la intervale mari, de luni sau chiar ani. Chiar daca exista numeroase tutoriale pe Internet, dureaza cateva saptamani sau chiar luni pana sa putem stapani perfect noul echipament.


Daca schimbati des echipamentul pe care-l folositi, s-ar putea sa nu-l puteti vreodata stapani pe deplin! Fiecare are nevoie de o perioada de timp pentru acomodare, iar aceasta nu se poate intampla peste noapte!


Despre aceasta este vorba la maestrii! Maestrii nu doar stiu ce si cum sa realizeze ceva. Ei stiu si cum si cand sa faca o fotografie. Maestrii se focalizeaza pe "de ce"? Si pe motive, nu atat pe tehnica. Cand un discipol isi cauta un maestru, ar trebui ca acesta sa fie stapan pe tehnici si sa se intereseze de motive. Maestrii folosesc o anumita tehnica pentru un anumit motiv, nu pentru ca aceasta este noua sau mai complexa. Maestrii pot starni uneori controverse. Ei, uneori, sfideaza bunul simt. Ei folosesc uneori tehnici deosebite sau neasteptate pentru a realiza o anume fotografie. Cu toate acestea, maestrii pot explica cu precizie alegerea lor. Alegerea lor nu este accidentala ci este una deliberata, rezultatul amplei lor experiente si poate fi motivata detaliat.


In arta, utilizarea unor metode surprinzatoare este uneori necesara exprimarii unei viziuni personale. Utilizarea acestor metode are scopul de a face vizibila aceasta viziune pentru fiecare. Scopul fotografilor este ca, utilizind diverse echipamente si unelte, sa impartaseasca cu ceilalti ce ei au vazut cu ochii mintii. Un maestru este indragostit de viziunea sa.


3. Varietatea tehnicilor si a procedurilor
Utilizarea unei varietati de proceduri poate fi interesant, dar viziunea este mai importanta decat varietatea de tehnici.


Ce daca tehnica este intodeauna aceeasi? In masura in care aceasta tehnica este adecvata sopului (imaginii), de ce ar fi nevoie sa experimentam altceva? In camera obscura eu folosesc, de regula, un proces standardizat. Utilizez variante doar cand am de a face cu imagini "recalcitrante".


Ce se schimba este viziunea mea asupra fiecarei imagini. Variatii in procesare apar doar in masura in care rezultatele nu se potrivesc viziunii mele initiale. De exemplu, schimb timpul de expunere al hartiei sau timpul de developare, sau timpii altor procese. Ce nu se schimba este procesul general de transpunere a viziunii mele in fotografia finala.


In aceste zile este la moda, daca nu chiar o adevarata obsesie de a folosi noi tehnici. Perfectionarea unor tehnici si proceduri este bine. Dar folosirea de tehnici noi, doar de dragul unei tehnici noi si nu a unei noi viziuni, nu face neaparat o fotografie mai buna. Deseori nu aduce imbunatatiri imaginilor, deseori conduce la degradarea fotografiei.


Utilizarea unei noi tehnici, pentru simplul fapt ca e noua, nu este o conditie pentru imbunatatirea imaginii. Asa cum cele mai noi camere foto digitale nu produc neaparat fotografii mai bune, tot asa noile tehnici de prelucrare a imaginilor nu realizeaza neaparat imagini mai bune.


Ca in multe alte arte, si in fotografie, viziunea fotografului este cea care trebuie actualizata. Uneltele artistului sunt rareori o problema. Marea majoritate a artistilor dispun de instrumente sau programe, ale caror posibilitati de prelucrare depasesc cu mult intentiile fotografului. Viziunea este cea care merita atentie.


4. Despre imprimare
Imaginile brute sunt oarecum fara constrast, fara o suficienta saturatie si usor neclare. Pornind de la o astfel de imagine, viziunea personala ne sugereaza o imagine finala. Dar nu imaginea bruta ne-o poate sugera, ci viziunea fotografului premergatoare momentului declansarii cadrului. Abilitatea de a transforma o fotografie bruta intr-o imagine conforma cu viziunea artistului depinde de virtuozitatile sale artistice si tehnice. Capacitatea de a obine imagini conforme viziunii initiale implica mai mult decat ajustarea unor cursoare in Lightroom, sau ce alt program folositi.


Zabriskie-1-Flat.jpg

Zabriskie Point Sunrise #1


In acest al doilea exemplu, diferenta dintre cele doua imagini este procentajul pe care il realizeaza cerul in cele doua cadre. In primul cadru este mai mult cer, in a doua, mai putin. Preferata mea este a doua imagine. Am petrecut mult timp gandindu-ma pe care sa o aleg, pana cand am realizat ca, daca as include mai mult cer, aceasta mi-ar distrage atentia de la munti. Includerea unei suprafete mai mari de cer, s-ar putea sa sugereze ca fotografia sa fie despre cer. Includerea egala de cer si munti, ar sugera ca fotografia este deopotriva, despre sol si cer. A doua fotografie este mai echilibrata si mai placuta privirii, in opinia mea.


Zabriskie-2-Flat1.jpg

Zabriskie Point Sunrise #2


5. Despre munca din teren
Cand ajung intr-o locatie, nu despachetez imediat echipamentul. Pun rucsacul si trepiedul deoparte si studiez privelistea. Analizez formele, culorile si lumina, luind in considerare diferite aspecte compozitionale. Inainte de a declansa, incerc sa vad imaginea ce va rezulta.


Procedez asa deoarece mie mi-este greu sa vad compozitia perfecta la prima vedere. Eu vad compozitii bune intr-o locatie cand ma plimb de colo-colo, oprindu-ma pe alocuri si analizind posibilitatile de incadrare. Si fac asta pana cand gasesc o pozitie cu adevarat deosebita si plina de inspiratie. Deabia atunci imi scot echipamentul din rucsac si montez camera pe trepied. Datorita experientei, aceste aspecte tehnice dureaza numai unu - doua minute. Nu-mi aduc aminte sa fi existat vreo data in care sa fi ratat vreo ocazie fotografica deoarece am intarziat sa-mi instalez echipamentul.


Urmez aceasta procedura deoarece am in vedere ca oricand exista posibilitatea de a obtine o fotografie buna. Totodata, am in vedere ca este si posibilitatea de a nu obtine vreo fotografie in acea lcoatie. Asadar, avind in vedere cele doua posibilitati contrarii, eu astept cu rabdare pana cand mi se releva cadrul cel mai bun. Asadar, nu intotdeauna pot realiza o fotografie, in orice locatie, oricat de promitatoare ar putea fi aceasta.


6. Obtinerea de imagini simple nu e o procedura simpla
Imaginile simple sunt, deseori, foarte sugestive. Totusi, crearea de imagini simple nu este un proces simplu. Capacitatea de a simplifica compozitia este rezultatul mai multor reflexe vizuale; reflexele vizuale sunt automatisme, rezultate in urma unor indelungi practici, atat de frecvent practicate incat acestea devin proceduri intuitive, subconstiente.


Uneori acestea inseamna o procedura mai rapida, alteori mai lenta, cu o abordare atenta a fiecarui pas. Uneori abordarea este intuitiva, alteori modificata constient. In esenta, consta in detectarea zonelor slabe din cadru si eliminarea sau intarirea lor, sau poate insemna a astepta pana cand toate elementele din cadru, lumina, subiectul principal, norii, etc., se acordeaza perfect intre ele.


Rareori aceasta inseamna sa lasati orice subiect din cadru sa apara acolo unde se nimereste, mult mai des insa inseamna sa controlati locul in care fiecare subiect apare asa incat sa fie totul corect. Deseori inseamna ca a realiza mai multe fotografii, fiecare astfel modificata ca sa arate tot mai bine, in contextul luminii existente, in permanenta schimbare, poate conduce la obtinerea imaginii mai bune. Si, trepat, poate insemna gasirea unei modalitati ca subiectul dvs. sa prinda viata si sa vorbeasca singur!


© 2013 Alain Briot
Beaux Arts Photography
E-mail: alain@beautiful-landscape.com


Pentru informatii suplimentare si pentru a procura CD-uri cu materialele publicate de Alain Briot, va rugam sa urmati aceste linkuri:
CD-uri: http://beautiful-landscape.com/Articles-CD.html
Workshop-uri: http://beautiful-landscape.com/Workshop-home.html
Print-uri: http://beautiful-landscape.com/Print-of-the-month-list.html
eBooks: http://beautiful-landscape.com/Ebooks-Books-1-2-3.html



© Foto-magazin.ro
iulie, 2013
Drepturile asupra acestei traduceri apartin
in exclusivitate Foto-magazin.ro. Nici o portiune din
acest articol nu poate fi reprodusa fara permisiunea
expresa a redactiei - office@foto-magazin.ro

Bookmark and Share

Comentarii:

Nicolae F. - 14 Aug 2013, ora 21:57
Cred ca fiecare punct merita o dezvoltare mai ampla.

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Minolta redivivus? »
   de Avram
   azi, la ora 13:22
Yashica pregateste
ceva »

   de Nikon
   acum 4 zile, la ora 14:13
Rumoare la Canon 2 »
   de Taxon
   acum 5 zile, la ora 15:45
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Ancuta
   acum 7 zile, la ora 13:55
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 9 zile, la ora 10:25

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127196 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate