Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  

O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Recuperarea detaliilor din umbre prin prelucrare HDR

Metoda evaluativa de determinare a autoexpnerii produce fotografii corecte in majoritatea cazurilor. Sunt insa si situatii, cu contrast ridicat, cand se face un compromis intre zonele foarte luminoase si cele foarte intunecate, ambele fiind lipsite de detalii. Cu o astfel de situatie ne intalnim frecvent in timpul iernii, cand intre zapada depusa si subiectul de fotografiat este un contrast puternic. Fisierul JPEG, realizat de procesorul camerei, nu poate acoperi intervalul extins al dinamicii cadrului, iar detaliile din umbra sunt inundate in negru.


recuperare_detalii_01.JPG

Fisierul JPEG furnizat de camera fotografica


Ce putem face? Daca am fost prevazatori si am setat camera sa salveze si fisierul RAW, putem incerca o prelucrare pseudo-HDR.


1. Obtinerea imaginilor necesare pentru HDR
Deschiderea fisierului RAW in Photoshop conduce la pornirea automata la programului Camera RAW. In partea dreapta a ferestrei de lucru din Camera RAW dispunem de un set de cursoare, printre care si posibilitatea ajutarii expunerii.


recuperare_detalii_02.jpg


Pentru a pastra toate detaliile disponibile, salvam imaginile in format TIFF.


recuperare_detalii_07.jpg


Pentru primul cadru ajustam expunerea la -2 I.E. si salvam imaginea, intr-un director de lucru (selectabil) si cu un nume potrivit, de exemplu HDR-2.tiff.


recuperare_detalii_05.jpg


Pentru al doilea cadru, aducem expunerea la 0 si salvam, tot in format TIFF, cu un nume, de exemplu HDR-0.


recuperare_detalii_03.jpg


Pentru al treilea cadru ajustam expunerea la +2 I.E. si salvam, ca mai sus, cu numele, de exemplu HDR+2.


recuperare_detalii_04.jpg


Obtinem astfel un set de trei imagini, prima cu detalii in lumini, a doua cu detalii la nivelul luminozitatilor mijlocii si o a treia, cu detalii in umbre.


recuperare_detalii_06.jpg


2. Realizarea HDR in Photoshop
Pe calea File -> Automate -> Merge to HDR Pro, putem combina cele trei cadre realizate la punctul precedent.


recuperare_detalii_08.jpg


Se deschide o fereastra de dialog prin care ni se solicita sa alegem imaginile care trebuie combinate. Navigam pana la directorul unde am salvat imaginile si selectam cele trei cadre. In partea de jos a ferestrei ni se propune alinierea automata a imaginilor. Deoarece toate cadrele sunt obtinute din acelasi fisier RAW, debifam aceasta optiune, pentru a reduce timpul de calcul.
Programul ne avertizeaza uneori ca e preferabil sa combinam imagini in format RAW, nu fisiere convertite, pentru a nu limita intervalul dinamic.


recuperare_detalii_09.jpg


Avem grija sa selectam salvarea fisierului pe 32 biti / canal si apasam OK. Dupa cateva secunde (mai multe sau mai putine, in functie de cata memorie RAM avem in calculator), este generat un fisier de imagine HDR.
Imaginea arata rau deoarece monitorul nostru, oricat de scump, nu poate afisa 32 biti pe fiecare canal de culoare. Pentru a obtine o imagine afisabila, trecem la pasul urmator:


3. Realizarea fisierului JPEG
Convertim fisierul cu rezolutie de 32 biti / canal la 8 biti pe canal, prin metoda Local Adaptation. Aceasta ne permite sa ajustam histograma imaginii finale.


recuperare_detalii_11.jpg


Pentru cadrul dat, am renuntat la la o buna parte din jumatatea stanga a histogramei si am accentuat ponderea tonurilor inalte. Pentru alte imagini, este posibil sa fie nevoie de modificari adaptate.


recuperare_detalii_12.gif

Nota: Desi fisierele GIF nu sunt dedicate imaginilor cu tonuri continue
am preferat acest format care ilustreaza mai bine procedeul.

 


Alte tutoriale Adobe Photoshop - >

 



© Calin-Stefan Ragalie
aprilie, 2012,
Foto-Magazin.ro

 


Bookmark and Share

Comentarii:

Lucian Cojocaru - 19 Apr 2012, ora 02:31
Este bun tutorialul, dar daca tot se pleaca doar de la un singur RAW, chiar daca procedeul descris mai sus nu este complicat, se pot totusi obtine rezultate cel putin la fel de bune, cu un control mult mai bun si mai rapid, mult mai simplu, si mult mai repede, direct din RAW converterul ACR, de la prima conversie. Nu este insa un proces automat, si cere masura, control, evaluare, si experimentare si formare de experienta. Se activeaza in dreapta sus, indicatorii de zone complet arse cat si pt zonele complet subexpuse. Se ajusteaza expunerea. Daca este nevoie, in caz ca umbrele sunt inecate rau, re reduce blacks doar daca este nevoie, cat mai putin pt. a pastra contrastul, in loc de 5, poate este OK 4, sau poate este nevoie chiar de o valoare mai mica; uneori este OK sa ramana la 5. Apoi se poate ajusta cursorul de fill light, cu masura - este adevarat ca operatia cere masura si experienta, nu este complet automata, dar pana la urma asta inseamna fotografia - sa faci arta cu masura si control. Apoi se poate ajusta, iar cu masura, recovery, cat mai putin posibil pt. a pastra contrastul natural, dar totusi cat sa mai reduca zonele arse exagerat. Apoi in meniul urmator se poate ajusta pe shadows si highlights, direct cu valori sau cursoare - nu este nevoie sa ne complicam cu trasul de curbe... In special la shadows se lucreaza la fel cu multa masura, cat mai putin, pt. a nu desatura, si pierde aspectul natural. La nevoie se poate ajusta apoi saturatia generala, numai extrem de rar cand este afectata, sau saturatia doar pe umbre sau lumini, sau pe canale separate de culoare, sau chiar doar anumite culori anume, existand meniuri foarte bogate in acest sens, usor de folosit daca exista bun simt, putand recupera culori pretentioase ca de ex, visiniu, carmin, sau orice nuanta sau culoare posibila. La noise reduction se poate seta o valoare de 10-11 si chiar 12 la detaliile de luminozitate, fara pierdere vizibila de detalii, iar granulatia este oricum f. fina in ACR-urile noi, de la 5,7 in sus cel putin. Sunt si alte ajustari care se pot face, cu finete la claritate (este un fel de local contrast si sharpening), apoi eventual la aberatii cromatice, etc. Setarile defolt de contrast si brightnes de 25 si 50 eu le gasesc in general OK, insa in caz extrem se pot si ele ajusta putin. Rezultatele facute cu masura si experienta, pot atinge destul de usor maximul care se poate scoate dntr-un singur RAW.

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Izvorul luminii »
   de elerum
   ieri, la ora 09:34
Adobe CC »
   de Dorian
   acum 2 zile, la ora 14:14
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Dorian
   acum 4 zile, la ora 18:47
Leica pregateste
ceva »

   de montecarlo
   acum 6 zile, la ora 20:05
Sony pregateste
ceva »

   de Dorian
   acum 6 zile, la ora 11:40

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127225 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate