Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Lisette Model

Motto: "The camera is an instrument of detection. We photograph not only what we know, but also what we don't know"


Elise Felicie Amelie Stern (Lisette Model) s-a nascut la Viena, la 10 noiembrie 1901, intr-o familie instarita. Tatal sau era medic al armatei Imperiului Austro-Ungar.


Si-a facut educatia in particular si a studiat muzica cu Arnold Schoenberg, despre care va marturisi, mai tarziu, ca a fost profesorul care a influentat-o cel mai mult.


Dupa moartea tatalui sau, se muta cu familia la Paris, in 1924, si isi continua educatia muzicala: "totul era concentrat asupra urechilor; in acea vreme nu eram educata sa si vad ceva".


In 1933 renunta la muzica si incepe educatia in pictura, luind lectii de la Andre Lhote. Invata primele notiuni despre fotografie de la sora sa, Olga, de la fotografa pariziana Rogi Andre, de la care invata singura lectie importanta pentru fotografie: "niciodata sa nu fotografiezi decat ceea te intereseaza puternic", si de la sotia lui Andre Kertesz, Elizabeth.


Lisette_Model_5.jpg

Autoportret


In 1934 isi viziteaza mama, care locuia la Nisa. In cateva plimbari pe Promenade des Anglais realizeaza o serie de portrete, cele mai cunoscute ale fotografei, cu bogatasii vremii; fotografii furate, luate de aproape, neretusate, care ilustreaza vanitatea, decadenta si singuratatea personajelor sale si vor defni stilul fotografic al lui Model. Intrebata cum putea fotografia persoane necunoscute, raspunde: "pot sa fotografiez straini pentru ca si eu sunt una dintre ei".


Lisette_Model_6.jpg

Nisa, 1934


Se casatoreste cu pictorul Evsa Model si incepe sa faca fotografii cu un Rolleiflex.


In perioada 1935 - 1938 calatoreste mult in Italia si pe Coasta de Azur. In 1937 calatoreste la New York, impreuna cu sotul sau, pentru a-si cunoaste rudele prin alianta. New York-ul i se pare complet diferit de Paris sau Viena si, mai tarziu va arata: "Pentru aproape un an si jumatate nu am mai fotografiat. Am fost orbita, totul era radical diferit."


In 1940 i se publica prima fotografie, in saptamanalul Cue, care aparea la New York.


In acelasi an, seria sa de fotografii de pe Riviera franceza a fost publicata in P.M. Magazine sub titlul "Why France Fell", ca o aluzie la caderea Frantei sub ocupatia nazista si a creat senzatie. Dupa acest debut fudroaiant, este invitata sa publice fotografiile sale in tot mai multe reviste.


Fotografiile sale apar in mai multe expozitii la The Museum of Modern Art.


In 1941 verniseaza prima sa expozitie personala la Photo League, apoi la Chicago Art Institute si la San Francisco Palace of the Legion of Honor. Model este primita membra a clubului Photo League, club care milita pentru constientizarea si atenuarea diferentelor sociale dintre clase.


In 1942 il cunoaste pe Alexy Brodovitch, pe atunci director artistic la Harpe's Bazaar, care este entuziasmat de fotografiile sale, pe care incepe sa le pblice frecvent in revista sa. Fotografiaza mult in New York. In acelasi, revista Look publica un editorial despre o cursa de automobile din New York si fotografii realizate de Model.


In 1943 il cunoaste pe Edward Steichen.


In 1944 isi schimba prenumele din Elise in Lisette si este naturalizata in SUA.


I se publica fotografii in: The Ladies Home Journal, Vogue, The Saturday Evening Post, Popular Photography, Modern Photography, U. S. Camera, Cosmopolitan, etc.


In 1946 stabileste contacte cu comunitatea fotografica de pe Coasta de Vest, printre care Imogen Cunnigham, Dorothea Lange, Henry Miller, Ansel Adams, Edward Weston. Fotografiaza in San Francisco impreuna cu Minor White.


In 1948 fotografiaza o serie de celebritati ale vremii.


In 1948 calatoreste la Reno pentru a documenta un editorial pentru Ladies' Home Journal despre cazinouri, jucatori si rodeo.


In 1951, Model este invitata sa predea la New School for Social Research in New York, unde preda fotografie si prietena sa Berenice Abbott.


O data cu izbucnirea mccarthy-ismului, in 1953 Model este achetata de FBI, ca de altfel, toti membrii clubului Photo League, considerat de orientare socialista. Desi nu a fost gasita vinovata de "neloialitate" fata de SUA, fotografiile sale nu au mai fost publicate in revistele americane.


In 1954 calatoreste si fotografiaza doua luni in Venezuela.


In 1955 inceteaza colaborarea cu revista Harper's Bazar.


In 1955 fotografiaza muzicienii de jazz la New York Festival.


In 1957 o are studenta pe Diane Arbus, cea mai cunoscuta dintre elevele lui Model, cea care ii si preia stilul fotografic.


Lisette_Model_2.jpg

Autoportret


In 1964 obtine o bursa Guggenheim pentru fotografie, pentru proiectul "Glamour: The Image of Our Image". In acest scop fotografiaza in New York, Los Angeles, Las Vegas, Italia.


In 1968 primeste titlul de Membru de Onoare al American Association of Magazine Photographers.


Lisette_Model_7.jpg

New York


In 1979 publica, la recomandarea editorilor de la Aperture, primul (si singurul antum) sau album de fotografii.


Lisette_Model_1.jpg

Autoportret


In 1978 este invitatul de onoare al Rencontres internationales de la photographie d'Arles.


Lisette_Model_4.jpg

Lisette Model si Cornell Capa


Model continua sa predea pana la moartea sa, in 30 martie 1983.


Expozitii:
1940 "Sixty Photographs: A Survey of Camera Esthetics" - Museum of Modern Art, New York,
1941 "Lisette Model" - Photo League, New York,
1943 "Action Photography" - Museum of Modern Art, New York,, "Photographs by Lisette Model" - Art Institute of Chicago
1944 "New Yorkers" - Museum of Modern Art, New York,, "Art in Progress" - Museum of Modern Art, New York,
1946 "The Museum Collection of Photography" - Museum of Modern Art, New York,
1948 "A Survey of Today's Photography" - Museum of Modern Art, New York,, "Fifty Photographs by Fifty Photographers" - Museum of Modern Art, New York,
1949 "Leading Photographers: Lisette Model" - Museum of Modern Art, New York,
1951 "Twelve Photographers" - Museum of Modern Art, New York,
1953 "Contemporary American Photography" - Museum of Modern Art, New York,
1954 "Great Photographers" - Limelight Gallery, New York,
1955 "The Family of Man" - Museum of Modern Art, New York,
1957 "70 Photographers Look at New York" - Museum of Modern Art, New York,
1958 "Photographs from the Museum Collection" - Museum of Modern Art, New York,
1960 "A Bid for Space" - Museum of Modern Art, New York,
1963 "A Bid for Space" - Museum of Modern Art, New York,
1965 "Invitational Exhibition, 10 American Photographers" - University of Wisconsin, Milwaukee
1967 "Photography in the 20th Century" - National Gallery of Canada, Ottawa, Canada
1969 "The Camera and the Human Facade" - Smithsonian Institution, Washington D.C.
1970 "The People Yes" - Floating Foundation of Photography, New York,
1972 "Brodovitch and His Influence" - Philadelphia College of Art, Philadelphia, PA
1973 "Threads and No Threads" - Floating Foundation of Photography, New York,
1974 "American Masters" - Smithsonian Institution, Washington D.C.
1975 "Women of Photography: An Historical Survey" - San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco, CA
1976 "The Photographer and the Artist" - Sidney Janis Gallery, New York,, "Lisette Model Photographs" - Sander Gallery, Washington D.C.
1977 "New York: the City and Its People" - A and A Gallery, Yale, New Haven, CN, "Appearances" - Marlborough Gallery, New York,, "Three-Woman Show: Diane Arbus, Lisette Model, Rosalind Solomon" - Galerie Zabriskie, Paris, France, "Photographs from the Collection of the Center for Creative Photography" - Center for Creative Photography, Carmel, CA, "Photographs from the Collection #1: America" - Philadelphia Museum of Art, Philadelphia, PA
1978 "New Standpoints: Photography 1940-1955" - Museum of Modern Art, New York,, "Photographic Crossroads: The Photo League" - National Gallery of Canada, Ottawa, Canada, "The Quality of Presence" - Lunn Gallery, Washington D.C., "How Photography Clicked" - Floating Foundation of Photography, New York,
1979 "Lisette Model: Photographs" - Vision Gallery, Boston, MA, "August Sander, Lisette Model" - Port Washington Public Library, Port Washtington,
1980 "The Magical Eye: Definitions of Photography" - National Gallery of Canada, Ottawa, Canada, "Lisette Model" - Galerie Fiolet, Amsterdam, Netherlands
1981 "Carl Siembab: A Photographic Patron" - Institute of Contemporary Art, Boston, MA, "Photography of the Fifties: An American Perspective" - Center for Creative Photography, Carmel, CA, "Lisette Model" - Galerie Viviane Esders, Paris, France, "Lisette Model: A Retrospective" - New Orleans Museum of Art, New Orleans, LA
1982 "Lisette Model" - Berner-Photo Galerie, Bern, Switzerland, "Lisette Model, A Retrospective" - Museum Folkwang, Essen, Germany
1983 "Weegee, Lisette Model, Diane Arbus" - Comfort Gallery, Haverford, PA, "Lisette Model: A Celebration of Genius" - Parsons Exhibition Center, New York,, "Lisette Model" - Sander Gallery, New York,
1984 "Lisette Model/Evsa Model" - Ikona Gallery, Venice, Italy, "Lisette Model" - Jane Corkin Gallery, Toronto, Canada
1985 "The New York School Photographs: Part One" - Corcoran Gallery of Art, Washington D.C., "The New York School Photographs: Part Two" - Corcoran Gallery of Art, Washington D.C., "Masters of the Street II" - Museum of Photographic Arts, San Diego, CA
1987 "Vintage Women" - Photocollect, New York,
1988 "Lisette Model: Vintage Photographs" - Germans Van Eck Gallery, New York,
1989 "Noted Women Photographers of the 20s and 30s" - Jan Kesner Gallery, Los Angeles, CA, "New York: Photography between the Wars" - Metropolitan Museum of Art, New York,
1990 "Lisette Model" - National Gallery of Canada, Ottawa, Canada
1991 "Lisette Model" - International Center of Photography, New York,
1992 "Lisette Model: Photograhien, 1933-1983" - Museum Ludwig, Cologne, Germany
1997 "Lisette Model: Selections from the Collection of the International Center of Photography" - Paine Webber Art Gallery, New York,
2000 "Lisette Model" - Kunsthalle Wien, Vienna, Austria
2001 "Lisette Model" - Fotomuseum Winterthur, Zurich, Switzerland
2002 "Lisette Model" - Baudoin Lebon Gallery, Paris, France, "Lisette Model" - L'Espace 14-16 Verneuil, Paris, France
2003 "Lisette Model" - Maurice Keitelman, Paris, France"A Clear Vision: Photographic Works from the F. C. Gundlach Collection" - International House of Photography, Hamburg, Germany
2006 "The Streets of New York: American Photographs from the Collection, 1938-1958" - National Gallery of Art, Washington D.C.
2010 "Lisette Model" - The Galerie nationale du Jeu de Paume, Paris, France



Lisette Model a JeudePaume



Lisette Model - interviu la Radio France, in 1980 de RichardTrois

 


* * *


 


In prima jumatate a secolului XX, America a traversat numeroase si profunde schimbari ale vietii artistice, iar Lisette Model s-a situat in avantgarda acestor schimbari.


Daca in perioada franceza artista s-a concentrat pe clasele instarite, in perioada americana a adus in atentia publicului oamenii comuni, din cartierele de muncitori.


Maiestria ei fotografica impletea candoarea in abordarea subiectului, cu abilitatea de a folosi unghiuri, umbre, granulatii, decupaje ale cadrelor, supraexpuneri, etc., in scopul de a manipula imaginea, pentru a spune "povestea" dorita de artista. Fotografiile lui Model aunt aproape confruntationale iar subiectele, cele care privesc spre fotograf, au priviri aproape agresive. Artista isi marea foarte mult fotografiile, pana la 40 x 50 cm, in tonuri adanci, cu foarte putine lumini. Pentru a spori separarea subiectului de fundal, fotografia aproape intotdeauna cu blitz.


Lisette_Model_3.jpg

Afisul expozitiei de la Otawa, 1990


In SUA, s-a aplecat asupra vulgarului, a comunului, pe care l-a gasit un perfect contrapunct al decadentei europene. Aici a fotografiat frecvent reflexia strazii in geamurilor pravaliilor sau restaurantelor si a coborat camera, aproape de nivelul trotuarului, fotografiind pcioarele trecatorilor si obtinind imagini depresive, mizantropice.


Aceste sentimente devin si mai pregnante in fotografiile realizate in anii 50 in Venezuela, cand fotografiaza foarte de aproape papusi woodoo, ce par a fi bogatasii de pe Promenade de Anglais, acum mumificati.


Despre Lisette Model, Edward Steichen, director la The Museum of Modern Art, spunea ca a fost unul dintre cei mai importanti fotografi ai secolului XX, iar fotografiile sale sunt o neobosita cautare si sondare a psihologiei umane, cu suferintele, supararile, ocazional cu maretia lor.


Despre fotografiile sale, Model marturisea: "am fost deseori intrebata ce vreau sa demonstrez prin fotografiile mele. Raspunsul este ca nu vreau sa demonstrez nimic. Ele imi demonstreaza mie, iar eu invat lectia."



Galeria de imagini - >

 


Saptesprezece decenii de fotografie...

 




© Marian Gadea
martie, 2012
Foto-Magazin.ro

 

Bookmark and Share

Comentarii:

Eugen M. - 08 Mar 2012, ora 01:47
O mica observatie: De ce incerci sa ii aplici sarmanei femei o operatie de schimbare de sex? Cel putin pe plan gramatical. Cateva exemple: "Tatal sau era medic", "Dupa moartea tatalui sau", "calatoreste la New York, impreuna cu sotul sau", "seria sa de fotografii", "prima sa expozitie", "primul (si singurul antum) sau album" s.a.m.d. Interesant ca la verbe faci acordul corect, numai cu pronumele posesiv ai o problema.

Marian Gadea - 08 Mar 2012, ora 07:23
@Eugen M. Multumesc pentru vizita. In ce priveste pronumele posesiv, am procedat corect. Pronumele posesiv inlocuieste numele posesorului, dar se acorda in gen si numar cu obiectul posedat. De altfel si Eminescu, in Luceafarul, scrie: "Din sfera mea venii cu greu / Ca să-ti urmez chemarea, /Iar cerul este tatăl meu / Si muma-mea e marea." Daca Eminescu nu scrie "muma-meu", inseamna ca avea si el o problema cu pronumele posesiv?

Lucian Cojocaru - 21 Apr 2012, ora 01:08
Exprimarea nu este gresita, fiind doar neutra, poate eventual putin cam ciudat de neutra ca gen prin prisma utilizarii cu preponderenta in tot articolul.... Probabil ca, in lumina afirmatiei lui Edward Steichen, autorul incearca aici sa sublinieze valoarea artistei, prin ridicarea acesteia deasupra diferentelor de gen, cu referire exclusiva la valoarea cultural-artistic-umana, altfel spus, autorul eleveaza de buna voie artista care face subiectul articolului, pana la nivelul de om... :)

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Minolta redivivus? »
   de Avram
   azi, la ora 13:22
Yashica pregateste
ceva »

   de Nikon
   acum 4 zile, la ora 14:13
Rumoare la Canon 2 »
   de Taxon
   acum 5 zile, la ora 15:45
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Ancuta
   acum 7 zile, la ora 13:55
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 9 zile, la ora 10:25

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127196 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate