Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  

O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Sa intelegem critica cu Alain Briot

Motto: "Pentru a evita criticile, nu faceti nimic, nu spuneti nimic,
fiti un nimic." Elbert Hubbard


1. Introducere
Acest eseu discuta unul dintre cele mai provocatoare aspecte ale creatiei de arta: cum sa faci fata criticilor. Frica de critica este una dintre primele piedici din calea unui creator de arta. In cele ce urmeaza va voi povesti cum mi-am invins frica de critica.


Eseul este impartit in trei parti: in prima parte, Sa intelegem critica, voi prezenta principalele caracteristici ale criticii. In partea a doua, Cum raspundem la critica, voi descrie cateva metode de a raspunde fara rachiuna criticilor. In partea a treia, Cum sa ramanem motivati, voi aborda cele mai delicate consecinte ale criticii: deprimarea si descurajarea.


2. Despre critica
Toti dintre noi au de a face fata criticilor, dar numai unii dintre noi stiu cum sa-i faca fata raional. Multi dintre noi reactioneaza emotiv. Raspunsurile noastre sunt mai mult impulsive, mai degraba o reactie decat o actiune controlata. Asta este atat ineficient cat si frustrant. Dar si asta se invata! (However doing so takes learning and practice. It is far from being intuitive!)
Reactia fireasca, in fata unei critici este ca, cele pe care le consideram incorecte, ne frustreaza, apoi ne descurajeaza si, eventual refacem lucrarea. Exista insa un mod mai eficient de a reactiona la critica. Chiar daca nu putem sa ne controlam tot timpul, intelegerea criticilor si a invata cum sa raspundem corect va conduce, in timp, la imbunatatirea relatiilor cu audienta dvs. De asemenea, ne va feri de reactii emotive cand vom citi comentariile critice despre lucrarile noastre.


3. Opinii despre arta
Nu avem cu totii aceleasi opinii despre ce este arta. Opiniile despre arta sunt deseori polarizate, merg de la o extrema la alta. Privitorii unei aceleiasi lucrari vor avea reactii diferite. Unora le va place la nebunie, altora le va displace profund iar altii vor avea opinii intermediare. Raspunsurile nu au nici o legatura cu subiectul prezentat in acea lucrare.


Cand am inceput sa vand fotografiile mele, fiind lipsit de experienta, am crezut ca opiniile atat de variate erau provocate de subiectul fotografiat. Desigur, unele subiecte pot fi criticate deoarece contravin parerilor personale, cum ar fi nuditatea, credintele politice sau religioase. Si eu m-am confruntat cu reactii la cele doua extreme, chiar si cand vindeam fotografii de peisaj care nu cuprindea nici nuditate, nici declaratii politice sau religioase. Si, cu toate acestea, unora le placea foarte mult, altii le dispretuiau.


Intrigat de aceasta situatie, am intrebat alti artisti, cu mai multa experienta. Toti se confruntau cu probleme similare. Unul dintre ei, care fotografia exclusiv compozitii cu flori, mi-a spus ca unii vedeau o fotografie si spuneau "imi plac mult florile dvs" iar altii "urasc florile dvs." Daca fotografia florilor poate genera reactii atat de polarizate, atunci orice alt subiect poate genera reactii polarizate. Asadar, reactia privitorului nu este provocata de subiectul ilustrat ci, mai degraba, de actul de a privi arta. Arta, indiferent de subiectul expus, genereaza reactii diferite, uneori chiar extreme. Intr-un fel, puteti utiliza aceasta evidenta pentru a constata daca lucrarea dvs. este sau nu arta. Doar observati ce reactii au privitorii fotografiilor dvs. Daca opiniile sunt polarizate, inseamna ca lucrarile dvs. sunt artistice. Nu e cel mai stiintific mod de testare, dar se pare ca merge destul de corect.


Alain_Briot_Critica_1.jpg


Rasarit la Blue Mesa, Petrified Forest National Park, Arizona


4. Fapte si opinii
Cand ne confruntam cu opinii critice, este important sa decidem daca acestea sunt bazate pe fapte sau pe opinii. Unii privitori va vor spune de ce nu le place lucrarea dvs., in timp ce altii doar va spun ca nu le place. In aceasta ultima situatie, singura cale de a afla de ce nu le place este sa-i intrebati.


Daca cineva imi spune "nu-mi place fotografia asta" il intreb: "daca nu te superi, de ce nu-ti place?" Daca raspunsul este "este prea albastra" sau "nu-mi plac stancile" sau "nu trebuia sa tai florile asa de mult...", criticile lor se inspira din opiniile lor. Lor nu le plac unele culori, unele teme sau modul in care eu am abordat un subiect. Solutia ar fi sa ii explic ca acesta este stilul meu si abordarea personala a unui subiect. Inteleg ca fotografiile mele nu pot fi pe placul tuturor privitorilor, dar ele sunt pe placul majoritatii audientei mele si nu am nici o intentie sa schimb aceste lucruri.


Pe de alta parte, daca raspunsul lor este "fotografia este neclara" sau "apar benzi colorate pe imprimat" ori "e praf sub geam", atunci criticile lor sunt bazate pe fapte. Problema semnalata poate fi verificata si, in cazul in care se confirma, multumim frumos celui care a semnalat-o si o solutionam cat mai repede posibil.


5. Gusturile personale - traditie sau modernitate
Arta este despre opinii si gusturi personale. Nu avem toti aceleai opinii si aceleasi gusturi si asta e foarte bine. Lumea ar fi foarte plicticoasa daca noi, cu totii, am avea aceleasi idei despre ce este arta si ce nu este arta. Ar fi bine sa aveti aceasta in atentie cand unii privitori va reproseaza ca nu le plac lucrarile dvs.


Gusturile personale sunt influentate de traditie. Cand cineva prezinta fotografii de o lunga perioada de timp, exista tendinta de a fi acceptat de mai multa lume decat altcineva, care isi prezinta lucrarile pentru prima data. Pe de alta parte, daca fotografiile dvs. abordeaza subiecte clasice, intr-o maniera conservatoare, va veti confrunta cu relativ putine critici. Daca insa lucrarile dvs. sunt unele ce abordeaza subiecte neobisnuite sau intr-o maniera noua, sa va asteptati de opinii mult mai polarizate. La extrem, privitorii se vor imparti in doua grupuri: unii care vor adora lucrarile dvs., ceilalti care le vor urî. Nu vor fi opinii intermediare, deoarece nimeni nu va adopta atitudini de mijloc.


6. Criticii sunt foarte vehementi
Persoanele carora nu le plac lucrarile dvs. sunt mult mai "vocali" decat cei carora le plac lucrarile dvs. Asadar ei vor critica mai mult lucrarile dvs. decat le vor lauda admiratorii dvs. Asta nu inseamna ca majoritatea audientei dvs. dispretuieste lucrarile dvs. Inseamna doar ca cei critici sunt mai vehementi.


Cei carora le plac lucrarile dvs., rareori vor sari in sus de bucurie sau va vor aduce osanale despre cat de minunate sunt ele. Din contra, cei carora nu le plac lucrarile dvs., intotdeauna au tendinta de a-si exprima public opiniile si foarte des o si fac. Cand guvernul emite o lege care nu este pe placul populatiei, lumea iese pe strada, protesteaza, se scriu articole critice in presa, etc., in care isi exprima nemultumirea tare si apasat. Cand acelasi guvern emite o lege pe placul populatiei, nu mai iese nimeni sa-si manifeste bucuria, apar doar putine articole in presa, etc.


Populatia nemultumita striga mai tare decat cea multumita. Este insasi natura umana si nu putem schimba aceasta situatie. Tot ce putem face este sa tinem minte ca cei carora nu le plac lucrarile noastre sunt, prin natura umana, mai vocali decat cei care apreciaza ce facem noi.
Daca primiti critici severe despre lucrarile dvs si daca vreti sa vedeti care este opinia majoritatii audientei dvs., realizati un sondaj prin email sau pe site-ul dvs., prin care sa intrebati ce crede fiecare despre lucrarile dvs. Cand veti numara raspunsurile, veti constata - cu surprindere -, ca nemultumitii sunt doar o minoritate, chiar daca vehementa, iar majoritatea, cei care va apreciaza, sunt mai tacuti.


7. Bagatul in seama
Unii oameni care fac comentarii critice vor sa ajunga in atentia artistului. La un vernisaj, un vizitator care face o remarca impertinenta, deseori dovedeste ca doreste sa capete atentia autorului si sa observe reactia lui. Este o reactie similara cu cea a elevilor turbulenti care incearca sa capteze atentia profesorului. Daca la copii o astfel de atitudine este scuzabila, la adulti este surprinzatoare.


Nu trebuie sa fiti ofensat de o astfel de atitudine. Nici nu trebuie luata in serios. Cea mai simpla solutie - ignorati replica taioasa. Eu, daca o aud, o tratez cu un zambet. Ocazional, daca remarca este mai degraba amuzanta decat insultatoare, rad sau raspund cu o alta gluma.


Daca altcineva, care a avut o zi proasta sau este frustrat din orice alta cauza, decide sa-si verse supararea asupra artistului, evident ca atitudinea lui nu are de-a face cu dvs. sau cu lucrarile dvs. Si astfel va treziti intr-o situatie pe care nu ati creat-o dvs. Cea mai buna solutie este sa nu luati atitudine, sa nu raspundeti remarcilor sale si sa faceti cativa pasi. Daca vreti neaparat sa interveniti, puteti schimba subiectul spunind ceva de genul: "O zi lunga, nu asa?" Cand frustratul va realiza ca nu ati luat in seama remarca lui, poate ca-si va schimba atitudinea si va deveni mai sociabil. Cine stie, poate chiar se va bucura sa va vada lucrarile!


In fine, nu merita sa dati atentie la tot ce auziti. Unii nu trebuie luati in serios, deoarece scopul lor nu este sa va ofere o opinie sincera, ci ca ei sa fie remarcati ori sa se simta importanti. Asadar, e vorba despre ei, nu despre dvs. sau lucrarile dvs. Sunt ca un fel de Jokeri din pachetul de carti de joc, acestia sunt scosi din pachet inainte de a distribui cartile. Cu alte cuvinte, sunt inutili.


8. Scepticii, cinicii si alte suflete frustrate.
Unii critici sunt dezamagiti de ce au avut parte in viata si sunt sceptici referitor la realizarile altora. Scepticismul sau cinismul nu au nimic de a face cu dvs. sau cu lucrarile dvs. De fapt, ei nu comenteaza lucrarile dvs., ei comenteaza despre ei insisi si despre parerile lor despre viata.
Scepticismul sau cinismul este deseori insotit de convingeri personale despre ce si cum ar trebui sa lucreze artistul, chiar daca, de cele mai multe ori, acestia nu va cunosc si nici nu au vazut lucrarile dvs. vreodata.


Unul mi-a spus, candva, ca unica mea motivatie pentru a lucra este lacomia. Altul - ca insel publicul folosind materiale de proasta calitate si pacalesc muncitorii care imi imprima si inrameaza fotografiile. Nimic din acestea nu este adevarat, dar explicatiile, indiferent de amploarea lor nu le-ar schimba opiniile. Opiniile lor sunt deja formate si emitatorii lor nu vor sa fie deranjati de fapte. La inceput, aceste opinii ma tulburau, dar am invatat (repede) sa nu le acord nici o atentie. Acestea sunt opinii, nu fapte. Si, mai important, aceste remarci nu sunt generate de ce realizez eu, sunt generate de cinism si scepticism.


9. Concluzii
Aflarea motivatiei criticilor reprezinta o parte esentiala spre intelegerea rationala si obiectiva a criticilor. Astfel, se profileaza un nou nivel in intelegerea criticilor. In timp ce criticile sunt intreptate spre noi sau spre munca noastra, majoritatea criticilor nu sunt generate de noi sau de lucrarile noastre. Ele sunt generate de opiniile personale ale criticilor, de preconceptiile lor, de bagajul lor cultural iar, uneori, si de temperamentul lor.


In a doua parte a acestui eseu, vom vedea cum sa abordam rational si profesional aceste critici.

 


Partea a doua - >

 


© Alain Briot
Beaux Arts Photography
E-mail: alain@beautiful-landscape.com


Drepturile asupra acestei traduceri
apartin in exclusivitate Foto-Magazin.ro.
Nici o portiune din acest articol nu poate fi reprodusa
fara permisiunea expresa a redactiei
office@foto-magazin.ro


octombrie, 2011
Foto-Magazin.ro

Bookmark and Share

Comentarii:

Alain Briot - 02 Nov 2011, ora 21:03
Visit my website for news about my work. YOu can also sign up for my free newsletter and get 40 free essays in eBook format when you subscribe. Alain Briot

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Izvorul luminii »
   de elerum
   ieri, la ora 09:34
Adobe CC »
   de Dorian
   acum 2 zile, la ora 14:14
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Dorian
   acum 4 zile, la ora 18:47
Leica pregateste
ceva »

   de montecarlo
   acum 6 zile, la ora 20:05
Sony pregateste
ceva »

   de Dorian
   acum 6 zile, la ora 11:40

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127225 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate