Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Edward Steichen

Eduard Jean Steichen s-a nascut in Biange (Luxemburg), in 1879. In 1880 familia sa emigreaza in Statele Unite, in Chicago, apoi in Milwaukee.


In 1894, la varsta de 15 ani, Steichen urmeaza cursuri de litografie la American Fine Art Company of Milwaukee, timp de patru ani. In timpul liber desena si picta. Este tot mai interesat de fotografie si, in 1895, isi cumpara un aparat foto Kodak la mana a doua. Impreuna cu prietenii sai aduna bani, inchiriaza o camera intr-o cladire de birouri si fondeaza "Milwaukee Art Students League", care se ocupa cu desenul, fotografia si literatura.


In 1899 expune cateva fotografii la Al Doilea Salon de la Philadelphia; trei dintre ele sunt cumparate de Alfred Stieglitz.


In 1900 este naturalizat cetatean american, iar in documente apare sub numele Edward J. Steichen, desi mai folosea ocazional numele european (Eduard).


Edward_Steichen_1.jpg


In 1900 il cunoaste pe Alfred Steiglitz, la New York.


In 1902, Steiglitz ii solicita sa realizeze coperta a ceea ce va deveni mai tarziu revista "Camera Work".


Edward_Steichen_2.jpg


In 1903 devine membru al grupului "Photo-Seccesion", impreuna cu Clarence H. White, Gertrude Kasebier, Frank Eugene, F. Holland Day si Alvin Langdon Coburn, grup care milita pentru recunoasterea fotografiei ca arta, lucrand in special in maniera pictorialista.


In 1904 Steichen incepe sa expermienteze procedeul color Autochrome Lumiere.


Edward_Steichen_3.jpg


In 1905 infiinteaza, impreuna cu Steiglitz "The Little Galleries of the Photo-Secession". Initial doar un studio pentru portrete si situata pe Fifth Avenue la nr. 291, a devenit ulterior celebra galerie "291" unde au expus fotografi precum Stieglitz, Edward Steichen, Alvin Langdon Coburn, Gertrude Kasebier sau Clarence H. White. Stieglitz a vernisat si expozitii ale avangardei artistice europene, reprezentate de pictori si sculptori precum Henri Matisse, Auguste Rodin, Henri Rousseau, Paul Cezanne, Pablo Picasso, Constantin Brancusi, Francis Picabia sau Marcel Duchamp.


Petrece perioade lungi de timp la Paris, unde picteaza si se familiarizeaza cu noile curente: simbolismul, expresionismul si cubismul. Face si fotografie, in special peisaj si portret, la Paris si la New York.


In 1911, Lucien Vogel (editorul revistelor "Jardin des Modes" si "La Gazette du Bon Ton") ii solicita sa promoveze noile creatiile de moda prin fotografii. Primele fotografii cu subiect de moda au fost publicate in revista "Art et Decoration" iar fotografiile sale nu sunt doar simple ilustratii ale obiectelor de moda ci o sinteza a calitatilor fizice ale materialelor si a formelor croielilor.


Edward_Steichen_5.jpg


In perioada Primului Razboi Mondial, este numit comandantul diviziei de fotografie aeriana a Fortelor Expeditionare Americane.


Dupa Primul Razboi Mondial face mai ales fotografie de moda si portret, fotografia actritei Greta Garbo devenind una dintre cele mai cunoscute ale fotografului dar si ale actritei. Fotografia aeriana, realizata in timpul razboiului il indeparteaza de curentul pictorialist. In anii urmatori experimenteaza simetria dinamica si devine tot mai deschis catre ideile moderne. Exploreaza vocabularul simbolic al "Noii Obiectivitati" si realizeaza imagini foarte originale in fotografia de moda si publicitara.


Edward_Steichen_7.jpg


In 1938 considera ca fotografia comerciala nu-l mai atrage si abordeaza activitati administrative, de organizare si de editare a fotografiilor.


In 1943 selecteaza si publica in Camera Annual fotografia lui Ansel Adams " Moonrise, Hernandez, New Mexico", lucrare care-i va aduce celebritate autorului ei.


In timpul Celui De-al Doilea Razboi Mondial este numit director al Unitatii Fotografice a Aviatiei Navale. Regizeaza filmul documentar "The Fighting Lady" (Technicolor) care a fost premiat in 1945 cu premiul Oscar pentru film documentar.


Edward_Steichen_4.jpg


Dupa Razboi, pana in 1962 este Directorul Sectiei de Fotografie la New York's Museum of Modern Art (MOMA).


In 1955 selecteaza si prezinta la MOMA expozitia "The Family of Man", care cuprinde 503 fotografii, realizate de 273 fotografi din 68 tari, care se bucura de un rasunator succes mondial.


In 1963, presedintele SUA, Lyndon Johnson ii acorda lui Steichen "Presidential Medal of Freedom".


Edward_Steichen_6.jpg


In 1928 Steichen a cumparat o ferma (Connecticut), pe care a botezat-o "Umpawaug", unde a locuit mai ales in ultimii ani ai vietii.


Inceteaza din viata la 25 martie 1973, la ferma sa din Connecticut.

 


* * *

 


Edward Steichen este unanim considerat una dintre cele mai importante personalitati ale fotografiei mondiale. Activitatea sa fotografica a fost insotita si de o sustinuta munca de promovare a fotografiei ca arta (impreuna cu Alfred Steiglitz), reusind sa impuna fotografia ca un mediu capabil sa interpreteze realitatea nu doar sa documenteze viata.


In prima perioada a carierei artistice a aderat la curentul pictorialist, promovat, printre altii si de Alfred Steiglitz, care, de altfel, i-a publicat numeroase lucrari in "Camera Work". Steichen realizeaza in aceasta etapa fotografii defocalizate, cu aspect de visare, prin tehnici precum: soft-focus, filtre flou, manipulari ale negativelor, decupaje si colaje, tehnica guma-bicromat, imprimarea mai multor negative pe o singura coala fotografica, retusari.


Dupa Primul Razboi Mondial, Steichen imbratiseaza curentul fotografic modern, cu subiecte perfect focalizate, care, printre altele, puteau fi imprimate in ziare si reviste. Artistul realizeaza numeroase portrete ale celebritatilor vremii care vor fi publicate in special in revista Vanity Fair. Fotografiile sale, perfect focalizate, cu iluminari dramatice si compozitii curajoase, impun noi standarde in fotografia de portret in epoca.


In expozitia "The Family of Man", Steichen a dorit sa dovedeasca universalitatea experientelor umane si rolul documentar al fotografiei. Expozitia a fost transpusa intr-un album, cu o introducere scrisa de Carl Sandburg, cumnatul lui Steichen, album care s-a vandut in peste 4 milioane de exemplare. Expozitia "The Family of Man" a fost itinerata in 38 tari, a fost vizitata de peste 9 milioane de vizitatori si apoi a fost donata Marelui Ducat de Luxemburg si este afisata permanent in Castelul Clervaux. Colectia de fotografii "The Family of Man" a fost inclusa in patrimoniul UNESCO (Memory of the World Register) ca o recunoastere a valorii sale pentru civilizatia umana.


In 2006, fotografia lui Steichen "The Pond - Moonlight" realizata in 1904 in stil pictorialist a fost vanduta la licitatie cu pretul record de 2,9 milioane USD. Fotografia a fost realizata de autor in statul New York, in apropierea locuintei prietenului sau Charles Caffin. In fotografie este ilustrat un zavoi, un lac si Luna rasarind printre copaci. Desi pare a fi o fotografie color, Steichen a realizat impresia de culoare prin aplicarea manuala de straturi fotosensibile. In prezent sunt cunoscute doar trei exemplare ale acestei lucrari, doua facind parte din colectiile unor muzee.












 


Bibliografie selectiva:
1. The Family of Man: The Greatest Photographic Exhibition of All Time - Steichen, Edward (1955). New York, Maco Pub. Co for the Museum of Modern Art.
2. The Paintings of Eduard Steichen - DePietro, Anne Cohen (1985). Huntington, NY, The Heckscher Museum.
3. Picturing an Exhibition: The Family of Man and 1950's America - Sandeen, Eric J. (1995). University of New Mexico Press.
4. Steichen: A Biography. Niven, Penelope (1997). New York, Clarkson Potter.
5. Edward Steichen: The Early Years - Smith, Joel (1999). Princeton, NJ: Princeton University Press.
6. The Last Summer of the World (A fictional narrative about Steichen.) Mitchell, Emily (2007).

 


Galeria de imagini - >

 


Saptesprezece decenii de fotografie ...

 



Marian Gadea

august, 2010
© Foto-magazin.ro

 


Bookmark and Share

Comentarii:

Ancuta T. - 06 Aug 2010, ora 12:29
Foarte instructiv, multumiri!

Raoul M. Septilici - 06 Aug 2010, ora 13:37
Foarte interesant. Fotografiile cu Brancusi le stiam, dar nu stiam cine le-a facut. Un lucru insa nu am inteles: expozitia The Family of Man a fost in 68 de tari sau in 38 (fiindca sunt date ambele variante)? Oricum nu asta conteaza. Felicitari pentru articol!

Guermond louis - 10 Aug 2010, ora 09:08
bonne initiative .l histoire de la photographie universelle et roumaine manque en Roumanie. A propos de the family of man.2 millions de photos ont eté envoyées.Steichen , Miller et son équipe ont sélectionnés 10000 photos pour le resultat énoncé. bonne continuation

Ganea Adrian - 11 Aug 2010, ora 18:44
:) ma bucur sa vad asa materiale!

mihai moiceanu - 14 Aug 2010, ora 13:56
felicitari Marian.

nea marin - 12 Sep 2010, ora 00:13
Da, multzam fain - materialul e, ca de obicei, brici! Ma-ntreb insa (poa' sa fie o tema de discutzie, pana la urma, nu?): cam cata lume ar da "note bune", *acum, azi*, pe forum, fotografiei care orneaza pagina de titlu a articolului (acel peisaj)?

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Minolta redivivus? »
   de Avram
   azi, la ora 13:22
Yashica pregateste
ceva »

   de Nikon
   acum 4 zile, la ora 14:13
Rumoare la Canon 2 »
   de Taxon
   acum 5 zile, la ora 15:45
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Ancuta
   acum 7 zile, la ora 13:55
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 9 zile, la ora 10:25

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127196 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate