Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale

Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Cu Henri Cartier-Bresson prin Bucuresti
Mai 1975. Eram proaspat angajat intr-un institut de proiectare, cu atmosfera cam apasatoare. Membru al Asociatiei Artistilor Fotografi, am aflat de sosirea lui Henri Cartier-Bresson, unul din cei mai importanti fotografi din istorie, cel care a impus fotografiile dinamice facute pe viu. Initiativa de a-l chema in Romania i-a apartinut lui Sylviu Comanescu, conducatorul AAF. Prin intermediul Consiliului Culturii, a reusit sa-i obtina cumva o invitatie din partea Guvernului Roman. Am primit un telefon din partea lui Comanescu. Stia ca vorbesc fluent franceza. M-a intrebat: "Poti sa-l conduci pe invitatul nostru prin Bucuresti?"

Ne-am intalnit la gara, pentru ca nu cunostea Bucurestiul. Un domn mititel de 67 ani, imbracat modest. Vesta de pescar, cu multe buzunare si geanta micuta de pe umar ar provoca zambete de mila fotografilor actuali. Doar ochii albastri-violet si privirea de foc distonau cu prima impresie.

Acompaniat de sotia Martine Franck, fotograf la Magnum, mi-a cerut sa-l duc intr-un loc cu forfota de oameni. Am mers in piata Matache, din imediata apropiere. A fost impresionat de saracia din piata.

Venea dintr-un oras unde pietele sunt altfel! In 1975 aprovizionarea era mai buna ca in anii 1987-89! I-a atras atentia un mestesugar care facea inele de "argint" pe trotuar. Am urcat pe Calea Victoriei. Langa Telefoane se montau in acea zi, primele parkmetre din Bucuresti. Urate, montate pe tevi vopsite in verde mohorat, atrageau atentia trecatorilor, care le vedeau si ei pentru prima oara.

In fata la Casa Centrala a Armatei erau cateva mese cu standuri cu carti. Printre ele cateva carti mari, operele "tovarasului". In spate, pe cladire, ramasese pavoazarea de 1 Mai, cu multe steaguri decolorate si desigur portretul Marelui Conducator.

Cartier-Bresson se intoarce spre sotie si-i spune: "Sunt pentru tine draga. Fa tu cateva imagini color". Cartier-Bresson nu facea fotografii in culori decat obligat, dezgustat atat de dependenta tehnica cat si de redarea imperfecta a culorii.

Ne-am plimbat prin centrul vechi. Pe Smardan a folosit un teleobiectiv de 9 cm.

Prima si ultima data cand l-am vazut schimband obiectivul. Am luat masa intr-un local curat. Au ales masa din coltul salii si au asezat aparatele pe jos, in colt.

"Asezate pe jos nu pot sa cada; si din colt nu le poate lua nimeni", mi-a spus el. Pentru curiosi, trebuie spus ca aparatele lui Cartier-Bresson erau facute la comanda de firma Leitz. Echivalenta la automobile ar fi Rolls-Royce de comanda.

Erau modele M4-2/1974 cu vizarea mare de M3/1957. Si filmele alb-negru erau facute de Kodak, special pentru el: o emulsie Tri-X-SuperPro de 500ASA, cu granulatia superfina si latitudine marita. N-am mai vazut nici-odata asa ceva.

De fapt, el lucra cu prototipurile unor produse viitoare. L-am condus pana la Hanul lui Manuc, unde locuia. A doua zi a fost probabil la Craiova.

Ne-am intalnit dis-de dimineata in zona Lujerului. Urma sa facem fotografii la Fabrica de Lapte Militari. A fost adus intr-o Volga neagra, de un "ghid" care nu stia franceza, dar avea la el toate aprobarile pentru a intra in fabrica.

Cu luni in urma, pentru o expozitia cu tema "Cincinalul in 4 ani si jumatate" vizitasem cateva fabrici socialiste; straluceau prin utilajele vechi, prost intretinute. In fotografii nu se vedea bine murdaria si inconfortul, din cauza luminii slabe din interior. Fabrica de lapte nu diferea mult de celelalte. Nu exista automatizarea transporturilor. Zecile de mii de sticle erau manuite manual. Zeci de femei - imbracate in alb - roboteau intr-o atmosfera umeda, plina de aburi. Mai povesteau de colega, prinsa in schimbul de noapte pe cand facea baie goala in lapte.

Am facut cateva fotografii, nu prea multumiti de cadru. Condusi de "ghid" am plecat spre IMGB, alta mandrie a Capitalei.

Freze si strunguri carusel scoteau jerbe de scantei de cativa metri, intr-un zgomot de sfarsitul lumii. Eram cu alt coleg de la AAF. Am incercat noi, cam fara succes, sa facem niscai "capodopere". In timp ce noi incercam sa fotografiem masinile, invitatul fotografia doar oamenii. Pleca in directii ce pareau neinspirate. Langa el se intalneau 2 muncitori care aveau ceva de comunicat. Din cauza zgomotului infernal, faceau gesturi largi. Le cadeau sculele din mana.

Cartier-Bresson parea ca se uita in alta parte. Dar declansa imagine dupa imagine. Practic nu ducea aparatul la ochi. Facea fotografii de la cca 1,5 metri, iar oamenii nu-si dadeau seama ca sunt fotografiati! Si se purtau natural. Noi ne apropiam la 5 metri si eram remarcati imediat. Muncitorii intorceau capul si ne zambeau fericiti, aratandu-si dantura defecta. Zgomotul asurzitor si intunericul bezna domneau intr-o intreprindere fruntasa pe ramura. Pe coridor, o femeie dormea dusa cu capul pe volanul moto-stivuitorului. Deasupra ei trecea un pod rulant scrasnind sinistru.


Ghidul de la Partid ne-a strans sa ne duca la magazinul BIG Berceni. Un fel de piata semi-gros intr-o cladire prost executata. Si aici noi eram reperati la 3 metri iar el evolua fara sa fie observat de la 1 metru! Avea un spirit de observatie mult superior. Era oricand gata pregatit si stia ce vrea. Noi incercam sa facem imagini pseudo "artistice". Iar el incerca sa redea ceea-ce vedea si ii capta interesul.

Am fost atrasi de un grup mare de pionieri, in apropierea locului unde era parcata masina. Aceasta ne-a lasat undeva pe la Lipscani. Am mancat la Carul cu Bere, o cladire minunata, plonjata in obscuritate. Desigur, a ales tot o masa in colt.

Dupa ce-am terminat, ne-a intrebat daca mergem cu el la o sedinta a Guvernului?

L-am refuzat politicos. Noi nu aveam acces la asa ceva. Dupa ce ne-am despartit, am schimbat cateva cuvinte cu colegul. Cum poate, dom'le, sa reziste atat?

Cartier-Bresson asta e incredibil! Eu aveam 29, colegul 35. El era aproape daramat dupa 8 ore de facut fotografii, in conditii grele. Invitatul cu par alb si 67 de ani era mai in forma ca la inceput! A facut 9 filme in dupa-amiaza aceea! Fara motor.

Dupa 2 zile, m-a sunat la telefon. Mi-a cerut sa-l acompaniez in Maramures. Eram angajat de curand. Atmosfera din institut era oprimanta. N-aveam inca drept la concediu. N-am avut curajul sa insist pentru 6 zile libere.

Si acum regret ca n-am lasat totul balta pentru asta. Au mers cu trenul la Baia-Mare, de unde o masina "de protocol" i-a condus pe vaile Izei si Marei.

I-a acompaniat regretatul Iuliu Pop, pasionat de etnografie. Le-au placut enorm atat locurile, cat si oamenii. Dar pare-mi-se s-au simtit supravegheati in ceea-ce faceau.

Cand s-au intors, au plecat imediat, desi era vorba sa mai stea o saptamana in Bucuresti. Mi-a dat adresa din Paris. Are acum 96 de ani si este bine sanatos.

N-am mai avut placerea sa-l revad. Am de la el un album gigantic tiparit in Statele Unite. Criticul Radu Bogdan are exemplarele originale din "Images a la Sauvette" si "Les Europeens", cu desenele de Matisse.

Nota de final:
Marturisesc ca nu sunt mandru de calitatea pozelor. Au fost solicitate de redactorii Fotomagazin. Aveau dreptate: sunt documente care redau atmosfera epocii. Dar nu sunt grozave. Pozele au 29 ani. Eu aveam douazeci si; un incepator influentabil.

Filmele sunt supra-expuse si supradevelopate, intr-un revelator infect. Si conditiile de lumina erau lugubre. La Uzina Masini Grele, expunerea f:2,8 si 1/8s pe 400, a dat clisee subexpuse cu 1,5 trepte, desi supradevelopate. Nici nu le puteam copia, atunci. Acum a fost o joaca!

Ce se observa in imaginile din 1975? Totul este tern si ponosit. O atmosfera de tristete, lipsa de speranta si saracie lucie. Oamenii sunt imbracati saracacios; copii in uniforme; paltonasele difera. Femeile au rochii cusute sau tricotate acasa. Strazile sunt pustii. Rar vedeai o Dacie, exceptional un Moskvici sau Trabant. Transportul in comun era ca si inexistent. Chiar strazile centrale erau goale. Pe calea Victoriei puteai parca oricand. Doar portretul "Tovarasului" era omni-prezent.

Ianuarie 2004, © Andrei Pandele

Bookmark and Share

Comentarii:

Gabriel Simion - 13 Jan 2007, ora 19:29
Cum il putem contacta pe dl Henri Cartier-Bresson?. Am vrea sa utilizam poze ale vechilor fabrici din Bucuresti intr-o carte dedicata dezindustrializarii din punct de vedere geografic si sociologic. Multumiri anticipate!

Marius Dobrin - 22 Feb 2007, ora 15:26
ma bucur sa vad fotografii din lumea noastra dinainte de 89. Sunt destuld e greu de gasit. Bine ca a venit un francez sa imortalizeze imagini istorice aproape. Am unele obsrvatii legate de comentariu..:) Nu vreau sa contest amintirile cuiva. Doar ca trebuie niste nuante. M aindoiesc ca piata era saraca in 1975. Poate nu aveam exotice... Uzinele erau si vechi si noi. Culmea e ca totusi la industrie stateam destul de bine. Exista insa anumite ramuri cu utilaje mai vechi sau mai grue de intretinut. Sa nu uitam ca in general tehnologia era alta pe atunci. Povestea cu femeia care face baie in lapte a circulat de zor peste tot, nu stiu cat de adevarata. Ma indoiesc ca oamenii aratau chiar saracaciosi in centru... Nu eramnoi chiar flower-power la vedere dar orisicat..:) Transportul in comun a avut o dezvoltare serioasa, centru Bucurestilor nu cred ca a fost pustiu vreodata... Altfel eu pretuiesc fotografile astea si daca un maestru fotograf e nemultuimit de calitatea lor. Sunt foarte importante ca marturii si cred ca ar fi bine daca am gasi tot mai multe imagini dinainte de 89. Multumesc frumos

Lavinia H. - 23 Dec 2007, ora 14:41
As vrea sa va felicit pentru expozitia de la mnac si sa va multumesc pentru acest articol.Trebuie sa recunosc ca eram foarte interesata sa aflu povestea din spatele fotografiilor din fabrici pentru ca toate celalate fotografii expuse au acest aer de "fotografii furate"de strada pe cand accesul in fabrica trebuia sa fi fost cumva oficial.Spre surpriza mea numele lui Cartier Bresson in corelare cu acel moment este cu atat mai impresionant. Una din pozele mele favorite de Bresson este un cuplu dormind in tren in Romania si in timpul petrecut in expozitia dumneavoastra m-am gandit de multe ori ca poate in alte conditii ati fi fost la fel de faimos in lumea intrega ,ca Bresson. A fost o adevarata placere sa va vad expozitia.

Dan Oprea - 22 Aug 2008, ora 13:34
Pe dl Cartier-Bresson nu il mai puteti contacta personal... a murit in 3 aug 2004

Ciuca Mircea - 09 Oct 2009, ora 01:16
Va multumesc pentru articol. Nici nu eram nascut la vremea aceea. De asemenea, ma bucur pentru dvs ca ati avut o sansa unica in viata si pentru faptul ca duceti mai departe frumusetea acestor amintiri. Cu stima, Mircea C.

sorin gociu - 03 Jun 2011, ora 19:00
in '75 aveam 7 ani. sa fi fost varsta de atunci care ma face sa nu fiu de acord cu ultimul pasaj in care descrierea cotidianului parca e mai potrivita pentru anii '80? parca...

sibiceanu valentin - 20 Nov 2013, ora 20:25
FRUMOS ARITCOLUL.SI DIN CATE AM CITIT DIN ARTICOL SUNT AMINTIRI FRUMOASE CU FOGRAFUL HENRI-CARTIER-BRESSON! CE VREMURI NOSTALGICE ERAU ATUNCI IN ANII '70.CEI DE ATUNCI DACA MAI TRAIESC ISI VOR ADUCE AMINTE DE MOMENTELE SI DE ZILELE VREMII DE ATUNCI! BUN ARTICOL LIRIC FRUMOS SI ROMANTIC!

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Putin backfocus »
   de Pandy
   acum 2 zile, la ora 10:49
Lights of Sibiu »
   de Dorian
   acum 4 zile, la ora 14:33
Obiectiv
ultra-wide »

   de Vlad Soare
   acum 5 zile, la ora 12:19
Montura Fuji X »
   de Avram
   acum 6 zile, la ora 09:14
Sony pregateste
ceva »

   de Dorian
   acum 11 zile, la ora 10:31

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 126934 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate