Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Lumea lui Caraman
(making-off la piesa “Morti si vii” de Stefan Caraman)

Motto:
“Daca fotografiile sunt asa de frumoase, inseamna ca piesa e buna, atunci eu de ce am emotii? Nu mai am.” (citat aproximativ)

Intr-o anumita masura a face fotografii la un act artistic poate avea valoare documentara sau poate fi o critica. Uneori insa e si altceva. Acel altceva poate face diferenta intre act artistic in sine, un dialog cu un alt act artistic, si simpla participare (non)interactiva. Aceasta diferenta este una participativa, nicidecum complementara, si da masura celui care o face. In general un astfel de subiect este dificil de abordat, desi lesne ii e doar lenesului. Din tot ce traiesti acolo, unde o alta piesa se desfasoara, un soi de comedia dell’arte repetitiv, ramii cu un mozaic de imagini facute nu intotdeauna in conditii perfecte. Tu nu esti decit ceva exterior si asa e bine sa ramii. In fata maldarului se pune problema taieturii, in fapt a constructiei actului artistic de care vorbeam la inceput. Eliminarea, retusul, asamblarea sunt tot atitea intrebari sau de ce nu insasi constructia. E foarte interesanta dispunerea imaginilor, ordinea, expozitia in sine fiind o parte a operei.

Aici e vorba de o imbinare a doua personalitati diferite cumva, una, Stefan Caraman, autorul piesei, cinic sau de tristetea aceea care pare neon peste faianta, si autoarea, Chihae, intr-o cumva alta gama de prezenta, mai aproape de tacere decit de verb. Punctul comun este un fel de cruzime a expresiei, neponderata de maniere fade si inmanusate. Daca pe de o parte expresiile par socante pe scena, pe de cealalta parte tratamentul fotografic aplicat este la rindu-i o divagare rece de la subiect, o constructie necesara unei morgi pigmalionice extensive. Bucalatul Mahler cu ochi de domnisoara isi da in fotografii toata indecenta sa hibernatorie, iar scaparile actoricesti sunt taiate de o prezenta feminina coloranta-n oglinda. Combinatiile, alb-negru-color pina la stridenta miscarii doar ea necesara, sunt cumva o capcana, dar si o buna folosire a tehnicii atit cit e nevoie fara a cadea in capcane de kitch pleonastic.
Debutul seriei e o prefigurare a unui final funambulesc, scaunul cu materiale textile pe podeaua albita de pasi, de var, de rece este o contrapondere a unui final unde normalul este alienare, Pigmalionul intra in rindul lumii disecindu-si creatia. Poate fi si o metafora a teatrului in general, a efemerului sau a taieturii in timp. Cumva ironica aceasta constructie, debutind cu fotografii despre anexele salii de spectacol, sugerind asamblarea, finalizind-o cu masa morgii unde desfacerea e primordiala. O antigeneza. cartea Desfacerea, “la inceput a fost finalul.”

Ca orice act dialogat trebuie vazuta si piesa si expozitia din foaierul teatrului Odeon, presupun ca undeva prin decembrie va fi reluata. merita vazuta, desi conditiile tehnice nu intotdeauna sunt tot ce-ar fi vrut autorii.

Text: Dan Iancu, imagini: ChiHae 23.11.2002

Bookmark and Share

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Minolta redivivus? »
   de Avram
   azi, la ora 13:22
Yashica pregateste
ceva »

   de Nikon
   acum 4 zile, la ora 14:13
Rumoare la Canon 2 »
   de Taxon
   acum 5 zile, la ora 15:45
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Ancuta
   acum 7 zile, la ora 13:55
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 9 zile, la ora 10:25

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127196 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate