Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale

Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Despre BOKEH


INTRODUCERE

Termenul „bokeh” defineste modul in care sunt redate in fotografie planurile mai apropiate si respectiv mai indepartate decat planul asupra caruia s-a facut focalizarea. Termenul este de origine japoneza („bo-ke”) si inseamna „neclar”, „confuz”. Notiunea este de ordin calitativ si reflecta modul in care privitorul se comporta fata de reprezentarea planurilor neclare in fotografie.
Comportamentul privitorului este dictat de experienta sa. Ochiul, „aparat fotografic la purtator”, este grevat de numeroase aberatii optice, dar care sunt partial compensate la nivelul creierului. Aberatia de sfericitate a cristalinului (lentila ochiului), cea care ne intereseaza in acest moment, nu poate fi corectata nici la nivelul globului ocular si nici in cortex. Din cauza acestui defect, punctele stralucitoare din mediu si asupra carora ochiul nu se adapteaza (nu focalizeaza), sunt percepute ca pete luminoase, cu centrul mai luminos si periferia mai intunecoasa. Ariile cerebrale responsabile de integrarea informatiilor furnizate de ochi vor acorda o importanta secundara acestor zone, in schimb vor centraliza atentia asupra elementelor clare din campul vizual. Intrucat suntem obisnuiti cu acest „defect”, reproducerea acestui artefact in fotografie o percepem ca familiara.


Un sistem optic imperfect este grevat de aberatii de sfericitate


Consecinta fotografica a unui obiectiv insuficient corectat din punct de vedere optic – asa cum am schematizat anterior – este reproducerea in forma unei pete difuze, cu centrul mai stralucitor si cu marginile mai intunecoase.
Utilizind creativ acest defect natural al vederii, fotograful poate ghida atentia privitorului catre subiectul dorit. Speculand acest fapt, primii care au pus in practica fotografica cele mai sus mentionate au fost opticienii de la Minolta care, inca din anii `70 au lansat pe piata modelele Minolta HiMatic E si F; producatorii insistau asupra modului „natural” de redare al planurilor din fundal, in focalizari apropiate.

O ABORDARE OPTICA
Un sistem optic perfect nu prezinta aberatii de sfericitate, asa incat toate razele incidente sunt focalizate in forma unui con, in care razele luminoase sunt perfect uniform distribuite. Daca filmul se afla exact in planul de focalizare, punctele stralucitoare din mediu vor fi reproduse sub forma unor puncte luminoase in imagine, iar sursele stralucitoare din mediu, aflate in afara planului de focalizare, vor apare sub forma unor pete (cerc de difuziune) mai mici sau mai mari, in functie de abaterea lor de la planul de focalizare. Si, deoarece sistemul optic este perfect, pata de difuziune va lua aspectul unui cerc luminos, de intesitate uniform distribuita, ca un disc.



Reproducerea optic „perfecta” a punctelor stralucitoare defocalizate.

Numarul de lamele al diafragmei obiectivului nu influenteaza modul de distributie in centru sau la periferia cercului de difuzie ci forma cercului. Pentru un numar redus de lamele se obtine o forma destul de angulata a irisului, ceea ce se traduce printr-o pata de difuziune de forma asemanatoare.
Deoarece nu exista – deocamdata – un sistem optic perfect, uneori reproducerea punctelor luminoase „nefocalizate” poate fi reprodusa fie sub forma unei pete de difuziune cu centrul mai luminos si periferia mai intunecata, fie invers, in functie de cum sunt situate sursele luminoase fata de planul de focalizare. In aceasta ultima situatie, centrul petei de difuziune va fi reprodus mai intunecat comparativ cu periferia, care va fi mai luminoasa.



Reproducerea neobisnuita a punctelor stralucitoare defocalizate

Acest mod de reproducere a planurilor extrafocale va distrage atentia privitorului imaginii, abatind privirea de la elementul focalizat, spre periferia (neinteresanta) si putand crea confuzie in ceea ce priveste intentia fotografului.



Bokeh „urat” (Minolta Dimage 7, obiectiv Minolta GT 28 – 200 mm echivalent 135, focala echivalenta: 80 mm)


SI UN RAPEL CALITATIV
Privind lucrurile din acest punct de vedere, reproducerea in mod similar modului in care creierul uman percepe lucrurile, apare ca fiind „natural” sau „corect” modul de reproducere aratat anterior, sub forma unui disc mai luminos in centru si mai intunecos la periferie:


Bokeh „familiar” cu centrul mai luminos si perfieria mai intunecoasa.

Deoarece acest mod de reproducere a luminilor extra-focale este familiar, el a fost definit – din punct de vedere fizilogic - ca fiind „bun”, iar modul invers, cu centrul mai intunecos decat periferia, ca fiind „rau” sau „urat”.


Obiectivele Nikon DC
Nikon a lansat pe piata obiective (105 si 135 mm) cu indicativul DC (Defocus Control), asupra caruia fotograful poate interveni si, prin manipularea unui inel, poate ajusta amploarea aberatiilor de sfericitate. In acest mod fotograful poate obtine un bokeh “bun” in prim-plan sau in fundal, in functie de subiect.


Teleobiectivele cu oglinzi
In incercarea de a reduce lungimea fizica a teleobiectivelor, opticienii au realizat sisteme optice in care au inclus doua oglinzi: una spre aparat, care trimite imaginea spre o a doua oglinda, mai mica, situata anterior, care o intoarce din nou si o trimite spre film.


Obiectiv cu oglinzi MC MTO 11 CA (f=1000 mm, f:10); punctele stralucitoare defocalizate apar sub forma unor „covrigi” iar liniile apar dedublate (foto © Costin G. Raiu).

Deoarece in acest sistem optic portiunea centrala este opaca la lumina, planurile extrafocale vor fi repzentate sub forma unor inele luminoase, cu centrul intunecos, adica un bokeh „urat”.


Zoom-urile
Cu cat expansiunea focalei este mai mare, cu atat este mai dificil de a corecta aberatiile sferice pentru intreaga plaja, astfel incat anumite zone focale sunt sub-corectate in privinta aberatiei de sfericitate – si prezinta un bokeh „bun”, bine corectate pentru o plaja intermediara – si prezinta un bokeh „neutru” si implicit, supra-corectate pentru cealalta extremitate a plajei focale, cu un bokeh „rau”.


Bokeh „frumos” (obiectiv zoom Tamron 28-200, focala: 28 mm, f:4)


Bokeh neutru (obiectiv zoom Tamron 28-200, focala: 100 mm, f:5,6)



Bokeh „urat” (obiectiv zoom Tamron 28-200, focala: 200 mm, f:5,6)


Obiectivele fixe
Unele obiective produc pete de difuziune cu margini nete in prim-plan si cu margini difuze in planurile de fundal, si realizeaza deci un bokeh „bun”. In aceasta gama se inscriu obiective produse de Leica, Zeiss, Canon si Minolta. Alte obiective se comporta invers, cum este cazul majoritatii obiectivelor Nikkor. O mentiune speciala aici pentru deja amintitul obiectiv Nikon DC, la care fotograful poate modifica aspectul zonelor nefocalizate.


(C) Calin-Stefan Ragalie, ianuarie 2005

 

Bookmark and Share

Comentarii:

Ciprian Paul - 22 May 2006, ora 23:08
e bun k referat la fizik! Merci!!!!!!!

Augustin Marius - 12 Apr 2008, ora 15:54
De asta chiar nu stiam. Multumim pentru lamuriri.

Adrian Balas - 10 Oct 2008, ora 13:36
Super super bun articolul , chiar nu am dat niciodata importanta acestui detaliu, merita studiat, bafta si la cat mai multe

casandra mihai - 23 Nov 2009, ora 13:01
Foarte bun articol.Bravo si multumiri!

Nedelcu Cristian - 29 Nov 2009, ora 23:02
Foarte bun acest articol, folosind un DC135mm Nikkor acum imi este si mai clar ce am de facut cu acest obiectv.Multumesc pentru lamurire.

crai adrian - 04 Jan 2012, ora 10:35
Nu exista bokeh "frumos", "bun", " urat" . Astea sunt chestii pur subiective. Afirmatiile de genul asta sunt rigide,de scoala veche inflexibila, gen "nu se fac poze cu soarele in fata, necentrate, fara regula de trei" s.a.m.d. Cum naiba vine aia,in pozele de deasupra sunt doua poze facute cu acelasi obiectiv Tamron 28-200 la focala de 100m si 200m?! ce e ala, telescop spatial?

Doru Motoru - 15 Mar 2012, ora 14:38
@ crai adrian: Tamron 28-200 nu e telescop, are posibilitate de fotografie "macro", focalele sunt la 100mm respectiv 200mm (adica 10 cm respectiv 20 cm sau 0,1 / 0,2 m). referitor la "urat", "frumos","neutru" asta tine de simtul artistic al fiecaruia. Nu criticati pozele, cititi articolul si daca merita, invatati.

Catalin Tudorica - 30 Jan 2016, ora 18:17
Foarte bun articolul. Aduce un real avantaj la compozitia unei fotografii de a nu face greseli "copilaresti"

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Apocalypse... Cow »
   de montecarlo
   ieri, la ora 15:01
Putin backfocus »
   de Pandy
   acum 3 zile, la ora 10:49
Lights of Sibiu »
   de Dorian
   acum 5 zile, la ora 14:33
Obiectiv
ultra-wide »

   de Vlad Soare
   acum 6 zile, la ora 12:19
Montura Fuji X »
   de Avram
   acum 7 zile, la ora 09:14

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 126935 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate